Extra schilderklusje voor Ank

Extra schilderklusje

17 mei dag 13 Ibbenbüren ⇒ Hollage

Even een beetje uitslapen is er niet bij. De mannen van de spoorwegen en de grondstoffen verwerking starten rond 7:00 uur. Maar goed als schipper draai je je om en snurkt verder tot de marifoon begint te schreeuwen. En dat moet je niet tegen de schipper doen voor de koffie. Hij draait zich nogmaals om, om dan in het diepe dromenland te verzeilen. Maar uiteindelijk staan we op het punt om Mr. Volvo eens even wakker te porren. Gelukkig heeft Ziggo zijn rommel weer eens niet knap geregeld zodat we niet de internetberichten kunnen bekijken. Het is bijna elk jaar hetzelfde met die alleraardigste telefonistes.

Maar goed Mr. Volvo draait en spuugt wat koelwater uit. We zijn weg uit Ibbenbüren en de eerste 4 km van het 325 km lange Mittelland Kanal (MLK) zitten er op. Over 26 km stuurboord uit het Stichkanal Osnabrück in om na 6 km aan te leggen bij de jachthaven waar we al 2x eerder waren.

Het ontvangst comité is er niet. Dit is een zogenaamde ZHMU-haven. Voor de niet ingewijden Zoek Het Maar Uit-haven. Geen havenmeester, clubleden bekommeren zich niet om je en de aanwezige info is nihil. Maar er zijn ook pluspunten. De steigers zijn nieuw, het restaurant biedt voor weinig veel kwaliteit en daar zijn hartelijke mensen. Maar tja, die gaat pas later op de dag open. Stroom € 2,00 is duur en € 0,50 voor je vuilnis lijkt op een belastingmaatregel. Maar je kunt er wel diesel en benzine tanken tegen een redelijke prijs meestal. Het dorp Hollage is zo’n 2 km bij je vandaan en heeft een supermarkt en weinig terrasjes waar je even tot jezelf kunt komen. Wel veel knappe huisjes met vooral nieuwe auto’s voor de garage. Kennelijk een overloop gehucht van Osnabrück. Vanaf de haven is het 20 minuten lopen naar het station voor de trein naar Osnabrück. En Osnabrück is leuk maar wij bezoeken dat een andere keer.

Terug op de haven is het zo’n 30 graden of meer. We nemen een drankje en een douchje, geven Silver een afkoeling en vullen de watertank met ca. 200 liter. Dan alles dichtmaken want het kon nog wel eens gaan druppelen vannacht.

Huisje in Bad Essen

Leuk pandje in Bad Essen MLK

18 mei, dag 14, Osnabrück-Hollage à Bad Essen LP

Vandaag varen we langs het Teutenburgerwald. Dat zit daar vol met koffie- en knabbelteuten. Tot aan Bad Essen, waar we vandaag heen gaan is het aan stuurboordzijde van Silver een grote teutenboel. Maar goed je kunt op het MLK altijd lekker doorvaren met een snelheid die jou past. Alle bruggen zijn hoog en sluizen kom je hier (nog) niet tegen. Klaar met dat geteut! We kiezen in Bad Essen de gratis ligplek bij een fietsbrug. Het centrum is circa 500 m. met een Aldi en meer toko’s. Bad Essen heeft sinds een jaar, misschien 2 jaar een nieuwe jachthaven die ze meteen maar Marina noemen. Nu moet je bij de Marina Bad Essen niet zo gek veel voorstellen. Toegegeven alles ziet er prachtig uit, alles is nieuw maar een Marina, nee dat is toch wat groter.

We slenteren de stad in en we treffen het. Het is markt vandaag, altijd gezellig. Het is niet druk dus we kunnen op ons gemak alles bekijken. Ook scoren we een broodje Currywurst, de eerste dit jaar. En daar wordt je moe van. We strijken neer bij een Hotel-Restaurant waar we in 2013 ook zaten. Lekker uithangen op de loungebanken maar er komt niemand die geld wil verdienen. Ank gaat naar binnen en geeft meteen de bestelling op. Nog heel even geduld alsjeblieft. Na een half uur kijk ik nog eens in dat potje geduld maar de bodem is in zicht. We stappen op. Er zal wel ergens een terras zijn waar je wel een biertje kunt krijgen. En zo slenteren we door Bad Essen. Bij de Chinees zou kunnen, de hele familie zit buiten. Twee kroegen zijn gesloten om deze tijd, de Italiaan ook. Wat overblijft zijn de koffie/thee tenten. Aangezien Ank nog een kaartje naar haar moeder wil sturen doen we maar een bakkie. Weer aan boord mag jij raden wat er op tafel komt.

JH Minden-Hahlen MLK

JH Minden MLK

19 mei, dag 15, Bad Essen – Minden Hahlen

De jachthaven kennen we al wat langer, Prima plekken, keuken en terras. Maar voor het zover is moet er nog zo’n 35 km overbrugd worden met aan stuurboord het al eerdergenoemde Wiehengebirge. Het is vooral groen hier, Natuurlijk kom je ook langs bebouwing en laad/losplaatsen maar dan kijk je gewoon even de andere kant uit. Ook hier geen sluizen onderweg dus gewoon doorvaren. Wel zo makkelijk!  Ank neemt het roer in handen zodat ik nog even mijn kliederboel van deze winter kan verdoezelen. Dat houdt in dit geval in dat ik ons dek een beetje ga opschuren, met de hand, dat dan weer wel. Maar de wat ingetrokken verfresten verdwijnen wel maar niet zo snel als ik zou wensen.

Eenmaal in de haven krijgen we van de actieve havenmeester/beheerder/uitbater een box toegewezen waar we Silver aan het infuus leggen. Tijdens het aanmelden maar even een aanmeerborrel doen en dan aan het werk om de achterstand met berichten enz. weg te werken.

In deze haven komen we regelmatig, Lekker eten, lekker drinken en altijd een goede ontvangst. En ook veilig; de politie vaart meerdere malen voorbij 🙂

Biertjuhhh

Felicitaties uit verre landen

Voordat dat gebeurt rinkelt en toetert de telefoon. Oei! Een gesprek uit Frankrijk, daar zit familie het zou toch niet… Maar nee Jean Pigeon belt op met felicitaties. Huh? Voor wie? Moet je Ank hebben? Maar nee, Jean is de eerste die belt en dat geldt. Hij feliciteert de schipper met zijn feestdag. Uiteraard was er al een algemene uitnodiging gegaan naar alle bekenden. Alé Jean et Marieke, dank je wel jongen! En doe die Marieke van jou de hartelijke groeten. Anders roep ik haar wel even! Maar leuk De oudste broer van Ank is haar zusje niet vergeten en de schipper ook niet.

Teuterige Wiehen!

Na het Teutenburger Wald kom je in het Wiehengebirge dat hier begint of eindigt. We zijn die Teuten toch mooi kwijt! Ook hier mag je de lepel zout pakken. De heuvels zijn 300 á 350 m hoog, lieflijk en groen en voor een stadskind als ik leuk om te zien maar om nu meteen van bergen te spreken. Maar het ziet er leuk uit, meer groen en tja uiteraard zo nu en dan een scheepje dat je tegenkomt. Druk? Verschrikkelijk!! We twee tot 5 boten per dag die je tegenkomt. Dat is echt werken!

Communicatie - Contact

Voortgang

We hebben trouwens besloten dat we steeds 2 dagen gratis gaan liggen, dus zonder enige voorzieningen en dan 1 dag in een jachthaven met wifi. De eerstvolgende haven is dus over drie dagen en dat zal  even plannen worden. Maar niks is zo veranderlijk als de mens dus reken er niet te vast op! We hebben plannen, dat wel maar doen lekker ons zin!

Linkje? Ik kreeg van een lief clublid een appje aangeboden om Silver te kunnen volgen. Je kunt dat downloaden en het heet Polarsteps op naam van Ron Tol. Op op onze website bij Vaaravonturen kun je ons MMSI nummer intikken en zie je de AIS gegevens als we niet al te lang al stilleggen.