roots maasbracht linssen maas

Naar de roots van Silver!

Sluis Belfeld

Stuw en sluis Belfeld

27-06-2016 Venlo – Maasbracht

De dag begint zonnig maar al snel wordt het grijs. Soms wil de zon nog wel even prikken maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. In de veronderstelling dat ik via de toeristische route (via Roermond) moet heb ik een vroeg tijdstip gekozen om te vertrekken. Vlak voor Roermond kunnen we toch het Lateraal kanaal op, dat is slechts 8 km lang en dat scheelt circa 8 km. Bovendien staat er geen tot weinig stroming op het kanaal.

PC Navigo begint kuren te vertonen. Na enig onderzoek blijkt dat Microsoft een update heeft uitgevoerd op de gps-drivers waardoor onze 3 gps-ontvangers niet meer werken. Microsoft gaat geen oplossing aanbieden en de leverancier wil graag nieuwe verkopen. Dus als we terug zijn heb ik 3 USB gps-ontvangers te koop die werken tot en met Windows 8. Mocht je interesse hebben dan hoor ik dat wel. Een daarvan is voor een vaste montage in het dak of mast.

Eenmaal vastgemaakt in de haven van Linssen gaat de bemanning zich melden bij Wendy en omdat zij zo aardig zijn krijgen ze een kopje koffie aangeboden. Daarna het dorp in om van alles in te kopen en op zoek naar een nieuwe gps-ontvanger. De drie watersportwinkels hebben geen USB SIRF 4 ontvangers. In Maasbracht gaat het niet werken dus. Nog maar even naar Wendy, wellicht weet die nog raad maar ook dat is een dood spoor. Eenmaal op de boot horen we op eens ‘hallo meneer Tol’. Nou ja zeg dan zit je aan de andere kant van Nederland en wordt je zo maar herkend. Het blijken medeleden te zijn van de Linssen Owners Group die met Kupke rondvaren. Nou ja varen… ze hebben 4 weken stilgelegen in de haven van Anseremme, te wachten op een moment dat een sluis bedient zou gaan worden. Maar nu zijn ze vrijgelaten en praten we straks even bij.

Linssen Yachts

Een nieuwe Linssen in de grondlak

28-06-2016 Wat ik nodig heb is er niet.

Nog even wat uitslapen en dan wil ik dat mijn romp wat opgefleurd wordt. Er zit wat kalkaanslag aan de voorkant en dat begint te kraken. Dat wil ik weg hebben en dus gaat de schipper met schoonmaakazijn de boel op orde brengen Ook de vuilwaterpomp moet wederom nagekeken worden en dat is ook een klusje voor hem Tot slot gaat hij op zoek naar andere mogelijkheden om een nieuwe gps-ontvanger te scoren maar dat loopt op niets uit. Ook wordt Yachtcontrol gespot, die mannen hebben bij mij ook een klusje gedaan!

Aanpassing route

Van de Kupkes weet ik dat alle jachthavens na Maastricht vol liggen met schepen en die zijn deze week nog niet weg. Stel dat dat wel zo zou zijn dan loop ik in Frankrijk hopeloos vast. De informatieverstrekking is netjes gezegd erg mager en schraal. Bovendien stromen de Moezel en de Rijn met wat extra snelheid, hoeveel meer is niet duidelijk. Aangezien ik geen zin heb in file varen naar en door Frankrijk houdt het hier op. Er moet dus een alternatief uit de doos komen en dat heb ik uiteraard zo voor elkaar. Ik ga niet dezelfde weg terug en dan blijft er maar een optie over. Via de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal van oost naar west Brabant om uiteindelijk in het Volkerak weer wat nieuws te verzinnen. Dat betekent dat ik langs Helmond, Eindhoven, Tilburg en Breda ga want daar is de bemanning nog niet geweest. Wellicht dat het weer in het westen wat beter is als in het oosten maar dat zie ik ook wel weer.

Gas cq morsekabel

Even een morsekabel voor Mr. Volvo vervangen

29-06-2016 Maasbracht

Het plan is om vandaag even aan de overkant te tanken en dan het Kanaal-Wessem-Nederweert te nemen om het gezelschap naar Brabant te brengen. En dus vaar ik naar Tullemans, ik ben de enige dus dat komt mooi uit. Opeens een hoop herrie achter me. Is er een schipper met een ding van 100 meter die op mijn plekkie wil vastmaken. Het is voor twee minuten, nou vooruit. Ik achteruit en wachten dat hij klaar is. En dan gebeurt het. De gaskabel van de buiten besturing breekt na 25 jaar trouwe dienst. Ik beschik over twee stuurstanden dus dat is geen probleem voor mij. Een mooie manier om dat ook eens te leren. Achter ons opeens een stuk of 5 pleziermakers waaronder de Kupke. Maar nu eerst ik. Ik wil alle tanks vol en dat is 407 liter. Dus ik lig zeker een kwartier aan het infuus zodat Mr. Volvo zijn werk kan doen. Terug naar Linssen voor de reparatie van de kabel. Nu op zoek naar een monteur en iemand die de weg weet. Ook dat lukt en die wordt gehaald en door de schipper gemonteerd. Verdulleme dat gaat ook goed het lijkt weer te werken. Dan ook maar even een nieuwe GPS laten komen zodat ook dat weer klopt. Morgen weer een dag!

GPS ontvanger

De nieuwe Sirf4 GPS ontvanger

30-06-2016 Maasbracht

De bemanning heeft nog wat broodjes nodig en hopen dat het bestelde GPS-ding snel komt. Dat is er rond 13:00 uur en dus heeft de schipper weer wat te doen. Ook dat lukt wonder boven wonder en dus ben ik weer klaar voor een volgend stuk. Nu nog maar wat aan rommelen en de tijd doden want Maasbracht hebben we allemaal wel gezien. Maar genoeg is genoeg en dus gaan we morgen op tijd vertrekken. Door de werklui zullen we rond 7:30 gewekt worden, dat is een mooie tijd om die luiwammesen uit hun kooi te halen. Strak plan vind ik zelf.

01-07-2016 Maasbracht – Aarle-Rixtel

Nederweert

De kleine jachthaven van Nederweert

Zo de dag begint bewolkt en dat spul kan hun nest uit. Vandaag wil ik even aan het werk. Het plan is om eerst even sluis Panheel te klaren, het verval is daar zo’n slordige acht meter en is niet echt voor de pleziervaart ingericht. Een lekker ding dus maar het gaat goed en omdat we opvaart zijn stijgen we naar het flauwe zonnetje dat zijn best probeert te doen. Dat was nr. 1 van de zes sluizen die ik ga overbruggen. Tot de Zuid-Willemsvaart zijn we opvaart, na Nederweert wordt het afvaart/dalvaart. Handig als je dat al weet want je weet dan of je omhoog of omlaag geschut gaat worden. Vindt je dit kanaal nu echt leuk om te varen? Eigenlijk niet echt. Het is groen dat zeker en zo nu en dan een fabriek, dat moet ook kunnen. Maar onderweg even stoppen bij een leuk dorpje of stadje is beperkt. Dat wordt al snel een ligplaats bij een sluis en dan lig je al snel precies bij de aanmeldknop voor de mensen die door willen. Knap geregeld dus.

We zijn inmiddels bij Helmond aangekomen. Dat heeft een sluis waar je een meter of 5 gaat zakken en vele bruggen. Daar kan ik makkelijk onder door. Na Helmond kom je op een kruising. Stuurboord uit gaat naar Den Bosch via de Zuid-Willemsvaart, Rechtdoor gaat het naar Tilburg via het Wilhelminakanaal en bakboord uit tref je het Kanaal naar Aarle-Rixtel. Daar zijn gratis ligplaatsen en in het deel dat jachthaven genoemd wordt is er ook stroom. Kosten? Voor jou? Gratis! En dus liggen we daar!

Oh ja, bijna vergeten. De schipper heeft ook weer een leuk verhaal geschreven voor het mooie maandblad Motorboot! Binnenkort zal dit superartikel verschijnen!!