14 mei dag 10 Meppen – Lingen

Het is moederdag, het zal mij benieuwen wie van de kids er langs komen. Zal wel mooi niks zijn. Maar toch de zon schijnt en een klein stukje verderop ligt de sluis Meppen al te wachten met dubbel rood. Dat kost zomaar 45 minuten. Wat blijkt; er komt een tanker van de andere kant en die moet er nog in. En dat past net en dus gaat het langzaam, heel langzaam. De volgende sluis is sluis Varloh. Normaliter wil je met je boot een beetje achterin liggen. Wijk in Varloh maar even af en leg indien je de kans hebt maar in het midden aan. Het beste van twee werelden want achterin krijg je te maken met een zeer sterke stroming die je tussen de damwanden drijft. Het is zeer lastig of onmogelijk om bijvoorbeeld je bijboot in de davits vrij te houden van de wallekant. Bij ons heeft dat 1 davit gekost, verbogen en gescheurd. De volgende brug is slechts 4,25 hoog, dat is ongeveer het laagste wat je tegen kunt komen op het Dortmund-Ems-Kanal (DEK). Onze marifoon/ais antenne tikte net de brug niet aan. Het ankerlicht zit daar nog 30 cm onder, dus een brug van 4 meter kunnen we hebben. Dat scheelt toch mooi 50 cm met de vorige mast. Dan stomen we Lingen door, komt ons bekend voor, in 2013 hebben we Lingen bezocht. Je kunt soms in de oude haven van Lingen liggen zonder enge voorzieningen maar wel dicht bij de stad. Wij kiezen voor de jachthaven even verderop. De stad ligt dan zo’n 5 km bij je vandaan. Prima ontvangst maar ook spannend. Wat gebeurt… het stelschroefje van de morsekabel om gas te geven was losgetrild en vooruit wilde nog net maar even achteruit slaan blijft stationair. Met file parkeren uiterst spannend maar gelukkig is er hulp vanaf de wal die de lijnen opvangen. Eerst een aanmeerborrel en dan aan het werk. Onder ons bed willen we de rubberboot rust geven, daarvoor moet proviand, zoals chocolademelk, bier enz. wijken. Dat wordt doordrinken vanavond. Goed de ruimte is er, bed erop en straks eerst maar eens slapen. Morgen de rubberboot schoonmaken, leeg laten lopen en opvouwen en tot slot onder het bed verstoppen.

DEK Lingen Mini Silver

15 mei dag 11 Lingen

Verrek zeg, de zon schijnt. Volgens ons Aldi weerstation is het buiten al 25 graden. Dat is wat optimistisch maar lekker is het wel. Dat is mooi wakker worden. Eerst maar even aan de koffie en de werkplanning met elkaar doornemen. De tent gaat plat voorover zodat het dek beschikbaar is voor de Mini Silver Lining. Een rubberen uitvoering van de Sturdy. Ank gaat aan de was, de slaapzakken verdwijnen en maken plaats voor een dekbed, de rubberboot gaat verhuizen onder het bed en de davits gaan eraf. Kijk dat benne werkzaamheden waar je calorieën mee kwijtraakt. Wonder boven wonder verloopt alles gladjes en rond 16:00 uur is het Feierabend. Lekker biertje en wijntje, douchen, eten en mooi zitten en vooral dom kaike. Ondertussen neemt Ank nog een interview af van Frau Hafenmeister. Deze vereniging bestaat volgende maand 40 jaar en dat gaat gevierd worden. Maar voor nu moet er vooral geschilderd worden. Uiteraard zijn er folders van Watersport TV en Michael Wings achtergelaten. Ook inmiddels is het tijd om te gaan nassen, wat is altijd een verrassing maar dat gaat helemaal goedkomen. Morgen een stuk of 6 echte sluizen en dan de rust op het Mittelland Kanal!

DEK Lingen Potdeksel

16 mei dag 12 Lingen – Ibbenbüren

Op tijd wakker en de zon verjaagd. Zal wel aan mij liggen. Maar toch is de temperatuur boven de 20 graden. De koffie drinken we deze keer als we aan het varen zijn. En zo mag het ook want dit is altijd een tijdrovende tocht. In het vooruitzicht staan 6 sluizen voor de beroepsvaart waar pleziervaart mee mag schutten. Geen beroepsvaart dan maak je een goede kans dat je lekker ligt te wachten. De sluizen worden centraal bediend, 1 x aanmelden volstaat meestal wel. Het verval varieert van 3,60 m tot circa 8 meter. Damwanden, zuiging van instromend water zijn dingen waar je rekening mee mag houden, verder gaat alles best goed, bruggen minimaal 4,25 hoog, een beetje stroom tegen van de rivier de Eems maar toch is dit niet mijn favoriete kanaal.

Dan wil Mrs Volvo niet op toeren komen en Silver trilt in al haar spanten. Kennelijk zit er wat lekkers in de schroef. En dus het bed eraf halen, bijboot aan de kant en de pot open maken. We gaan verder op pad. Nu lijkt alles in orde en gaat Silver als een speer door het DEK. Totdat we toch achter een Nederlander uit Zwolle terechtkomen. Tja tempo gaat eruit, slechts 5 tot 7 km kabbelen we voort. Het wordt een lange dag! En dan in de Hafen Ibbenbüren die hele rotzooi nog eens even opruimen. Daar wordt je ook niet goed van, vooral omdat de bemanning eerst uitgebreid een aanmeerborrel gaat nuttigen. Lekker stel hoor!

Kuchen van Mutti

En dan komt Mutti langs mit Kuchen. Selbst gemacht und ganz frisch. Een ding van 20 x 20 cm en we mogen niets teruggeven. Tja dat wordt peuzelen vrees ik. Morgen maar flink aan de slag om die extra calorietjes weg te werken.

Toch een hele leuke manier om je klanten te verwelkomen, elke passant een Kuche met het logo van de haven natuurlijk. Lijkt me wel een leuke taak voor onze secretaresse van onze Recreatiehaven Broekhorn.

Vaarwijzer Duitsland

Vaarwijzer

Op de Duitse kanalen gebruiken we altijd de Vaarwijzer, het bekende blauwe boek vol wetenswaardigheden. Dat lezende staat er bij elke sluis dat er geen ligplaatsen voor de pleziervaart zijn. Dat is wat sluis Meppen betreft achterhaald, er is aan bakboord (vanuit het noorden gezien) een ligplek en meldknop. Ook andere sluizen zijn inmiddels wel voorzien maar het blijft karig. Karig gesteld is het ook met de bolders in de gerenoveerde sluizen. Ook hier geen enkele rekening gehouden met de pleziervaart en dus liggen veelal met de middenbolder en achter bolder aan de trap.

Overigens zijn de vaarwijzers al enigszins bejaard, een nieuwe druk zou leuk zijn maar ik heb geen idee  of dat er van gaat komen. Tot zo lang de oude gebruiken en niet alle info al te letterlijk nemen.

Albert Cuyp / Marktplaats

Het is nog niet echt helder maar langzaamaan zien we wat meer. Met de pikhaak gaan we verder op zoek. Er komt een deel van een hoeslaken tevoorschijn. De eerste dreg slechts de helft maar een uur later is het meeste weg. Even proberen, niet teveel gas geven want anders wordt Silver een onderwater zwembad. Lijkt beter. Maar even proefvaren maar keren terug, er zit nog meer, de tweede helft van het mooie Duitse hoeslaken van de Albert Cuyp komt eraan. Nog wat slierten en dan kan het hoeslaken te koop worden aangeboden. Duitse kwaliteit, net gewassen, zacht prijsje! Wie het eerst komt het eerst…