Boegschroef Vetus reparatie techniek

Boogie Skroevie Caputi

05-07-2016 Oosterwijk – Breda

Breda, Mark

De sneeuw is vroeg dit jaar

Ja hoor gaan ze weer de route aanpassen. Kennelijk zijn ze het met mijn keuze niet eens. Niet naar Dinteloord, niet naar Oudenbosch maar waar dan heen? En vooral waarom? Tjonge tjonge hier een schip toch moe van worden en metaalmoeheid kan best gevaarlijk zijn.

Nu liggen we in Oosterwijk waar vandaag de zon zou schijnen. Niks is minder waar. Het is grauw, koud en nat. Vandaag gaan we in ieder geval, volgens plan, naar Breda. Helemaal goed. Een sluisje en vervolgens je boeg achterna. De sluis wordt snel bedient na mijn oproep en daarna is het groen, nat en komt er meer wind. Aan het einde van het Markkanaal moet ik bakboord uit de Mark op. Aan het einde daarvan liggen twee bruggen, de eerste is zo’n 4 meter hoog en de tweede 3,20 meter. De beloning is dat je in de stad ligt aan keurige steigers met stroom en water. Echter het regent en om mij door die bruggen te krijgen moet gewoon alles van het dek. Ik krijg de bemanning niet zo gek om dat te doen en dus liggen we in de jachthaven net voor de spoorbrug. Zonder alle luxe maar wel met stroom. Echter het noodlot slaat wederom toe. Tijdens het gebruik van de boegschroef verlies ik de propeller van dat ding en dus werkt die niet meer. Dat wordt weer ouderwets varen met slechts een schroef.

Breda Sightseeing

Breda, Betty Boop

Betty nodigt je uit

Dan eerst de stad maar in. We liggen op circa 400 á 500 meter van de stad en komen eerst de stadsingel tegen waar je kunt liggen. Er ligt nu 1 schip. Even verderop is het Kasteel Breda dat nu dienstdoet als KMA-opleidingscentrum van het leger. We schieten wat plaatjes en lopen het Wilhelminapaviljoen in. Een enthousiaste ex-medewerkster van de VVV geeft tekst en uitleg in dat museum dat zowel over het geslacht Nassau gaat als de geschiedenis van het kasteel en de KMA. Daarna krijgen we een plattegrond en tekent zij nog even een leuke route voor ons op de kaart langs parken, begijnen en andere zaken. Eenmaal op de Grote Markt gaan we lunchen en maken we wederom een aantal plaatjes. We kuieren nog even straatje in en uit en komen dan bij een supermarkt uit waar we het een en ander mee naar de boot nemen. Dar lijkt het erop dat er iemand aan onze lijnen heeft lopen te klungelen. Benne we niet zo blij mee.

Op zoek naar

Tja, hoe je het ook bekijkt ik zal toch het water uit moeten. Dat kan in Oudenbosch, echter de kraan is over 4 á 5 weken weer bedrijfsklaar. Op naar de volgende, dat zou in Drimmelen kunnen. Daar kan het wel, ik kan morgen terecht en wellicht meteen geholpen worden als mijn diagnose goed is. Anders duurt het een dagje langer. Nieuwe ronde, nieuwe beloningen!

Route aanpassen?

Ondertussen willen de kleinkinderen een weekje of langer meevaren want die krijgen half juli vakantie. Om vanuit Drimmelen toch nog Oudenbosch aan te doen heeft weinig zin. Dus er komt een nieuwe route die ook leuk is voor de kiddies! Maar die route verklappen we nog niet.

06-07-2016 Breda – Drimmelen

Silver in de takels

Silver zoekt het hoger op!

Een beetje onthand voel ik me. Net alsof mijn 2 armen in het gips zitten. Maar de tocht is niet zo moeilijk dus dat ga ik wel redden. Bovendien schijnt de zon maar er staat wel een knap windje van 4 tot 5 bft. Rond elf uur meer ik af bij de Van der Hoeven Scheepswerf in Drimmelen. De bemanning meldt zich en we mogen nog even in de wacht want de kraan is even in gebruik. Zij maken van de gelegenheid gebruik om een wandeling te maken naar het Biesbosch Bezoekerscentrum. Een loopje van een uurtje en dan is het nog even wachten tot het RWS-vaartuig uit de singels is en ik erin kan. Hoog boven het water word ik even op de wal gehesen om de propeller te bekijken. Die ziet er wel aardig uit. Trouwens mijn onderkant mag er ok best wezen al is deze na twee jaar iets groener geworden. Nog even testen en het euvel blijkt toch in de overbrenging van de motor naar de schroef te zitten. Takelen was dus (bijna) voor niets maar zo laat ik mij ook eens van een andere kant zien.

Boegschroef reparatie

Leo klaart de klus

Leo komt aan boord om de boegschroef uit elkaar te halen en treft een breekpen aan, helaas in drie delen. Op naar Raamsdonkveer want daar zit een Vetus dealer. Ai, deze breekpennen zijn niet meer leverbaar. Ook andere onderdelen van mijn boegschroefje niet. Maar inventief als mensen kunnen zijn is er een alternatiefje en dat gaat werken. De breekpennen worden per 5 stuks geleverd mar alá je moet een beetje vertrouwen in je product hebben. Even in elkaar schroeven en mijn warme bodemplaat snakt naar water.

Silver in Drimmelen

Hmm lekker tegen de RWS 860 aan

Langzaam word ik koeler en behoedzaam vaar ik achteruit en verdwijn in de haven waar ik vrijage aan ga met een RWS-vaartuig, dit keer aan de RWS 860. Stoer dametje hoor!

Maar ook alle lof voor de werf van Van der Hoeven. Ik heb een storing, zij staan klaar en regelen het binnen 1 dag op een hele prettige manier. Chapeau! Voor mij zijn jullie kanjers!

Morgen hebben we wederom plannen, dan via de Biesbosch en Gorinchem naar het noorden. Wat daar van terecht komt hoor je later denk ik wel.

Maar alles bij elkaar is Vander der Hoeven een toppertje!