Onze historie op, onder en met het water

Wij hebben al een redelijk aantal jaren iets met het water. Al onze vakanties zijn op plekken waar óf de zee aan onze voeten ligt óf een knap meer.  Op de pagina’s met onze vaaravonturen kun je een indruk krijgen van de bezochte plaatsen.

Lichtstraal

lichtstraal

Lichtstraal

Bij de zeeverkenners in Amsterdam  (Boelelaan) leerde Ron in 1962 zeilen met stalen vletten op de Vinkeveense Plassen en op een Zeeuwse klipper uit 1892, de  ‘Lichtstraal’ die lang in Durgerdam afgemeerd lag. Met die Lichtstraal bezochten we toen al de Waddenzee. Klik hier voor de geschiedenis van de Lichtstraal.

Al van jongs af aan heeft Ron een boot gehad. Het eerste ‘eigen jacht’ werd in 1965 aangeschaft en was van Pirelli en wel 1,20 m lang. Daarmee maakte die jonge captain het Gardameer onveilig in de jaren ’65 en daarrna.

Jammer genoeg hebben we van ons jacht Pirelli geen plaatjes gevonden.

Aqualong Amsterdam

Duiken Onderwatersport Aqualong

Onderwatersport

Ergens in het begin van tachtiger jaren maakten we kennis met de onderwatersport bij de Amsterdamse brandweer (stichting Aqualong) en hebben we zo’n 25 jaar gedoken.

Ron heeft een hele praktische duikopleiding gehad die de (beroeps) brandweer ook kreeg die uiteindelijk resulteerde in een 4 sterren instructeursbrevet. Ank kwam een jaar later en daar waren de ‘lastige brandweeroefeningen’ al gedeeltelijk uitgehaald.

We hebben behalve op vele plekken in Nederland en de Noordzee ook in Indonesië, Rode Zee, Atlantische oceaan  en de Middellandse Zee gedoken. En voor iedereen die het nog niet weet…Nederland is prachtig onderwater, er zit meer leven per m2 als bijvoorbeeld de Middellandse Zee. Iedereen die zegt dat ze niets zien duiken met hun oogkleppen voor. Zij zijn rijp voor een vervolgcursus.

Deze stichting hebben mijn duikmaat John en ik zei de gek ooit overgenomen en nieuw leven ingeblazen. Feit is dat wij er allemaal een hele mooie en leuke tijd beleefd hebben!

Zephyr 4,50 m

Zephyr

Zephyr

Ook in die jaren ’80 kochten duikmaat John en wij een Zephyr rubberboot met een 25 PK Johnson waarmee we vooral in Zeeland gedoken hebben maar ook in de Middellandse Zee met andere duikvrienden. Op elke vakantie ging die rubberband mee en wij vonden dat zeer luxe en voelden ons bevoorrecht! De motor werd uiteraard opgevoerd tot ca. 30 pk.

Wij konden op plaatsen komen waar veel duikers niet de mogelijkheden voor hadden op tijdstippen die wij min of meer wilden. Dat was een geweldig leven!!

Beekman

Beekman

Beekman Emanon I

De Zephyr werd in 1994 vervangen door een Beekman van 5 meter met een 75 PK Johnson. Ook met deze tot duikboot verbouwde polyester boot werden vele duiktrips gemaakt in binnen- en buitenland.  Mooi was is zeker niet want voor ons was dit een werkboot en alles wat wij nodig hadden was aanwezig. Ook konden we er op slapen. De mensen in de haven van St. Tropez waren dan ook not amused als wij daar het liefst naast hun vast maakten. 🙂 Maar tja… de aarde is van iedereen gaan wij van uit.

Saver Manta

Saver Manta 650

Saver Manta Emanon II

De Beekman werd in 2008 ingeruild voor een Saver Manta van 6,50 m waar een Yamaha 115 PK achter hing en ons de gelegenheid bood om op een comfortabele manier te kunnen overnachten op de boot. Het duiken hadden we toen al beëindigd en we gingen ons meer richten op weekendjes / weekjes weg met de boot. Een van de eerste trips was een tochtje vanuit Harlingen naar Enkhuizen met windkracht 6 over het wad en het IJsselmeer. Een beste belevenis. en niks aan de hand maar zeker niet comfortabel maar weer wel erg leerzaam. De Emanon II heeft sinds de zomer van 2013 een Belgische schipper.

Maar je wordt toch ouder en op bepaalde momenten merk je dat, de leeftijd, de wensen en eisen veranderen, de behoeften krijgen een upgrade….

Linssen Sturdy

Heusden Silver Lining

Linssen Classic Sturdy AC

In die tijd maakten we ook kennis met watersportvereniging Langedijk en werd onze invulling van de vrije tijd wederom op de proef gesteld.

Eigenlijk hoefden we niet meer zo nodig met de auto en boottrailer naar Italië of Spanje maar waren we meer op zoek naar comfort, rust, ruimte, gemak en ander avontuur. De zoektocht naar een andere boot is begonnen. Eisen hadden we wel, staal, stoer, 2-persoons bed, circa 10 meter en voorzien van comfort en goede vaareigenschappen en als het even kan ook een goede restwaarde.

En dat alles heeft geresulteerd in de aanschaf van de Silver Lining.