Grossenbrode, Lubecker Bugt

14 juli dag 71 Hårbolle – Großenbrode

Als we gaan dan gaan we toch echt. Mr. Volvo start om 5:00 uur zijn gebrom, Silver neemt de touwtjes in handen en loodst ons via de boeienlijn naar het Sund. Dan gaat er wat extra omwentelingen van start voor een tocht van 55 km naar Gredser. Bij Gredser hebben we een uur sneller gelopen als dat we van plan waren. We zetten onze opties op een rij. Het is een uur voor we in Gredser zijn, dat uur mogen we dan morgen weer afleggen. Naar Großenbrode is het ook zo’n 55 km Dat uurtje winst kunnen we wel gebruiken, nu komt Großenbrode gewoon in bereik en dat doen we ook. Met het weer gaat het nog goed en na de Sund komt de Mecklenburger Bucht en het Fehmarn Sund en dan de haven Großenbrode. Marina/Wassersportzentrum Großenbrode welteverstaan. Dat belooft wat. Maar goed na een lange zit van circa 10 uur komen we toch waar we zijn willen. Genoeg ligplekken maar wij Nederlander zijn verwend met onze havens. Er liggen best veel boten maar aan oude steiger en pieren, met en zonder middelen om vast te knopen en containers voor allerlei soorten onderkomens. Het werkt maar dat is dan ook alles. Aan de andere kant betaal je hier de helft of iets meer als in Denemarken. Voor € 12,00 kunnen we met alles wat er werkt een nachtje verblijven. En op die manier bekeken is deze plek niet duur. Improviseren is het wel. Je kunt hier wel lekker ankeren mocht je dat willen.

Lubecker Bugt

15-juli dag 72 Großenbrode – Lübeck

Dat vroege starten zit er nog even in en dus om 6:20 de haven uit. Ai, de wind is prima (1-3 knopen) maar de deining (110 graden) minder. En om de vrede aan boord te bewaren gaan we weer laveren. Dus extra meters en tijd maar daarvoor zijn we vroeg vertrokken. Ook minder leuk is dat er wat nevel is. Zo vaar je puur op de kaart/gps naar je doel terwijl ik dat liever op het zicht doe. Maar het gaat nog steeds goed. Zolang de nevel geen mist wordt vind ik het prima. Nu hebben we in het in het verleden een tijdje bij Bruynzeel aan het Noordzeekanaal gelegen. De enige schepen waar je last van had waren de overheidsschepen. Blauw, geel van kleur en moeten kennelijk snel naar de koffie met een knappe hekgolf. Hier is het niet anders. In de verte zien we een marineschip, die doet het rustig aan en neemt een positie in. Kennelijk is hier weer een oefening met onderzeeboten maar we zijn nog te vroeg. Daarna komt de kustwacht, zijn koers is van boot naar boot met een hekgolf waar geen enkele pleziervaarder blij van wordt maar wel warm van kwaadheid. Het is nergens voor nodig maar daar hebben nooit bij nagedacht. Je bent immers op zee en daar mag alles.

Maar het geluk houdt op. Net na de brug voor Lübeck blijkt de dieseltank leeg. Vreemd de meters geven geheel iets anders aan. We drijven richting de Kai en ondertussen probeer ik Mrs. Volvo te bewegen. Geen kans. Eerst even kijken hoe het met het vuil en water in de tank zit, ontluchten moeten we toch. Dat gaat al een stuk beter en nu de tanks dan toch bijna leeg zijn vind ik dat prima. We pakken de reservevoorraad, ontluchten de Mrs. Volvo en tsjakka Mr. Volvo heeft er weer zin in. En uiteraard leggen we aan in The Newport!

ICE naar Amsterdam met 1 belangrijke passagier

De bemanning van The Newport

Jongleur aan het werk

acrobaat hansahafen

Hansahafen of The Newport

We leggen aan in de Hansahafen. In het verleden niet zo’n lekkere haven maar nu wel! Er is een nieuwe haven gemaakt, met nieuwe steigers en veel meer ligplaatsen. Natuurlijk het water heet nog Hansahafen maar kijk eens even op www.the-newport.de. Wij waren er al eerder en nu dan wederom. Het is nog niet geheel klaar, zo is er nog geen water op de steiger en is wifi nog niet werkend. Maar dat komt. We hebben de uitgelegd dat Ank naar Amsterdam moet. Tjonge er wordt dan een blik service opengetrokken! Perfect. Ze brengen ons maar het station, ze bestellen een taxi en binnen no-time is de reis voor Ank in kannen en kruiken. Oh ja dat gevulde kruikje kregen we ook. Chapeau mannen! Dan toch daar even eten, tenslotte is Ank maandag jarig. De keuken is perfect op orde! De smaak is prima. Ik zou deze haven zeker aanbevelen mits je hun even de tijd geeft om alles goed voor elkaar te krijgen. Oh voor de Nederlanders… het restaurant hanteert hele redelijke prijzen. Het liggeld is wellicht wat aan de hoge kant voor het gebodene, zeker nu alles nog net niet voor elkaar is. Kom ik hier terug? Jazeker! Maar niet meer voor een hele week, Lübeck ken ik nu wel. 🙂

16 juli dag 73 Lübeck

Shit 4:30 uur is echt wel vroeg. Maar Ank wil dat. Nog even een bakkie samen en dan is er de gereserveerde taxi om 5:30 uur. We zijn er klaar voor. Binnen 5 minuten zijn we op het station, lopend is het wellicht 20 minuten. We bekijken het station Lübeck aan alle kanten en dan rolt de trein naar binnen. Six O Eight, de sneltrein naar Hamburg vertrekt met mijn meis voor treurige zaken. Ik blijf hier met mijn treurige zaken. Ik bezoek het centrum, maar het is zondag en dus weinig te beleven. Wel bij het raadhuis nog de Italiaanse dagen met marktkramen en muziek. Bij een bekende kebab zaak nog even wat gegeten en vanavond een kleine hap in de haven denk ik. Ondertussen de vuilwaterpomp weer aan de gang gekregen, de boot verplaatst dichterbij het restaurant in de hoop het wifi signaal werkend te krijgen, tikwerk inhalen en dan is de dag al weer voorbij. Maar dan muziek. Muziek die je niet wilt horen. Alarmen, sirenes van alle soorten hulpdiensten gaan af. Het is een komen en gaan van brandweer, ambulances en politie. Een paar uur lang. Ik zie vanuit de boot geen rookwolken maar het is wel in het centrum. Wellicht kom ik later wat meer te weten.

17 juli dag 74 Lübeck

Er is een jarige vandaag en ook de eerste keer dat ik er niet bij kan zijn. Dus maar even bellen met Hoorn en jawel er wordt opgenomen. Ik begin niet te zingen want dat verbreekt de verbinding, maar er is toch even contact. En dat is mooi. De pot koffie is klaar, er is zon op het dek en nog een aantal tijdschriften die ik ooit zou lezen. Komt mooi uit, dat doen we nu. Tegen 12 uur de stad in voor een netwerkkaartje. Ik slaag bij Vodafone, mede omdat anderen gesloten waren en er niet zoveel aanbieders meer zijn. Nog even de Rewe binnen geglipt voor koffiefilters en zakdoeken want de tranen komen mijn neus uit. En onbekende straatjes gelopen en dat is ook weer leuk Zo leer je dag bij dag Lübeck kennen zonder reisgids, gewoon je eigen gang gaan. Onderweg een broodje Hollandse nieuwe gescoord en later nog een goeie currywurst. Beide met brood dus gezond. Vanavond nog maar een broodje of naar het restaurant in de haven.

Straks nog even op zoek naar een bunkerplek, die is hier niet n The Newport Marina, maar afhankelijk van de keuze die we gaan maken wel een beetje prangend. Of sjouwen met jerrycans of de slang erin hangen. Daar heb ik wel wat voor over. Overigens wordt er hard gewerkt aan de ontwikkeling van de haven. De steigers komen uit Nederland en met die lui is er even een korte babbel. Morgen maar een klusdagje maken. Er zijn wat dingen die me niet zinnen en dus aan de slag!

18 juli dag 75 Lübeck

Klussen na een verjaardag bestaat meestal uit opruimen van oude drank en andere rommel die feestgangers hebben achtergelaten. Bij Silver mooi niet. Twee glaasjes, een kopje en een bordje en klaar was de afwas. Dan maar andere klusjes verzinnen. De bilge kan wel een beurt hebben, dus nu afgevinkt. De Jabsco vuilwaterpomp is een onding maar wederom weer aan de gang gekregen, ook afgevinkt. De accu van de bijboot moet worden onderhouden, ook klaar. Ik zou er warm van worden en dat lukt ook want het is hier 23 graden. Met de fiets verken ik ook het deel van Lübeck dat we niet lopend hebben afgelegd en dan kom je wederom leuke dingen tegen. Achterop een jerrycan want we zitten wat krap met de brandstof. Best leuk om zo zonder kaart door een Altstadt te crossen en hier en daar een plaatje te schieten. Op 700 m. van Silver staat een Aral tank waar ik de can kan vullen en achterop de fiets kan plaatsen. Fietsen durf ik niet aan dus loop ik terug naar de boot. Ondertussen is het ook etenstijd dus eenmaal alles geregeld en bewapend met een boodschappenlijst trek ik weer naar het centrum met weer een andere route. Enerzijds voor een visje met aardappelen bij Nordsee en ik heb nog wat nodig bij Karstadt. Even een paar spanbandjes of snelbinders halen om een 20 liter jerrycan op de bagagedrager te houden. Qua stratenplan is Lübeck niet zo moeilijk, dat heb je snel door maar als je afwijkt of van het eiland afgaat dan moet je wel even nadenken of internet bij de hand hebben. En dat laatste schijnt voor Ziggo toch nog steeds een probleem te zijn. Vorige week al contact gehad en dan kun je overstappen naar Vodafone (daar doet Ziggo zijn mobiel verkeer mee) met een contract van 2 jaar en opnieuw aansluitkosten.  Jammer hoor maar zodra we thuis zijn gaat Ziggo de deur uit. Wat een ballentent is dat. Van de aardbol aftrappen zou ik zeggen. Maar tja wat is het alternatief? KPN? Tele2? We gaan het zien tegen die tijd.

Morgen wellicht nog een jerrycan diesel oppakken en Mr. Volvo in staat stellen om de goede moed erin te houden.

19 juli dag 76 Lübeck

We hebben nog circa 100 liter brandstof. De vraag is of we daarmee uit de voeten kunnen. Tja en dat ligt aan de route die we gaan volgen als Ank weer aan boord is. Wordt het de Oostzee naar Gdansk, dan kunnen we in Travemünde bunkeren. Geen probleem dus. Gaan we binnendoor via het Elbe-Seitenkanal dan kan het verhaal wel even anders zijn. Daar zou ik zo 1-2-3 geen bunkerplek weten, dat is pas netjes mogelijk in Genthin. Maar dat redden we niet. Weer sjouwen? Lekker afwachten maar wel van tevoren weten wat je gaat doen. De plannen zijn nog steeds veranderlijk. Ron van der Most in Motorboot noemde het ook al. Je maakt een plan om daarvan af te kunnen wijken. Wij doen niet anders, gelukkig. Ook wij zoeken het onbekende en lopen het liefst niet over de platgetrapte paden van een ander. Een beetje risico hoort daarbij denk ik dan. En dus zonder overleg met de gehele bemanning die toevallig even niet aanwezig is, gaan we over de Oostzee naar onder andere Wismar, Rostock, Stralsund en Peenemünde naar… meer keuzes. We gaan het beleven en bekijken! Of toch maar via Lauenburg het Elbe-Seiten Kanal (ESK) op. Morgen regen en onweer voorspelt. Best een tegenstelling met vandaag met weinig wind en temperaturen +32 graden. Dus nog even over het dek gelopen zodat ik niet wakker word van gekletter. Het lijkt hier wel een Linssen haven te worden, zoals het er nu voorstaat zijn er drie waarvan Silver de oudste is gevolgd door een 35 Dutch en een 470. Contact? Nee.

20 juli dag 77 Lübeck

Ank neemt op recept van mij nog even een dag met haar familie, maar zeker onze kinderen en vooral ook om zelf even de eerste zet te verwerken. Vrijdag komt ze weer hier en gaan we eens kijken hoe e.e.a. moet gaan werken. Ondertussen begin ik Lübeck aardig te leren kennen en loop ik allerlei kleine – niet toeristische – straatjes door en zie je de leukste en gekste dingen die mensen met hun onderkomen doen. Tja, slecht bericht Het weer neemt andere wendingen aan. Dit wordt een echt watersport weekend. Heerlijk!

21 juli dag 78 Lübeck

Er zit een tankstation van Aral op 500 meter. Daar ga ik voor de zekerheid nog 24 liter oppikken. Als het goed is kunnen we in Lauenburg tanken. Heute maar eens fietsen voor de verandering. Op die manier maak ik een rondje om de Altstadt, steek zo nu en dan een of andere Trave over. Buiten de Altstadt kun je zien dat Lübeck best wel groot is maar ik vind het minder leuk. En dus koers ik weer naar de Altstadt en ben ik blij met het motorretje dat mij helpt de stijgende delen te overbruggen. Voor vanavond een tafeltje in het restaurant geregeld. Maar helaas, de trein met Ank voorin heeft wederom vertraging. Maar goed eenmaal op het station wordt Ank het restaurant ingeduwd waar ze hartelijk ontvangen wordt. Ik zorg dat de bagage in de boot opgenomen wordt. Eten wordt niet veel meer omdat de keuken inmiddels gesloten is maar er wordt toch nog een patatje met currywurst op tafel gezet. Muggen heten Ank ook welkom en daar is ze toch wat minder over te spreken.

22 juli dag 79 Lübeck

Zo eerst maar eens uitslapen, tassen uitpakken en eens naar de poststukken kijken die Ank heeft meegenomen. Nog wat nasleep van het overlijden van mijn moeder, de belastingdienst wil weer graaien en de Hoornse gemeentelijke belastingen blijven al een half jaar zeuren dat we hondenbelasting moeten gaan betalen en dan meteen voor twee honden. Nu weet ik niet op welke planeet zij opgericht zijn maar na een telefonisch overleg zou dit in maart al opgelost worden. Op hun verzoek stuur ik de aanslag terug met duidelijk dat we geen honden hebben waarop ik een vragenlijst krijg met informatie over de hondenbelasting die ik ook weer met enige tekst retourneer. In april beginnen ze af te schrijven waarop ik een storno uitvoer. Daarmee stoppen alle gemeentelijke betalingen en dan melden ze zich wel. En dat doen ze via verschillende brieven in onze afwezigheid. Vandaag maar weer een e-mail naar de Sheriff van Nottingham! Ank is ondertussen druk bezig haar plekje weer in te nemen en uiteraard moet alles schoongemaakt worden. Ze leeft zich lekker uit!

Dan vanavond maar lekker eten en dat lukt beter. We krijgen van alles aangeboden en dan wordt het zomaar weer laat. Na het afrekenen duiken we lekker ons bedje in en begint morgen weer een nieuw avontuur.