De Rhein af; op naar de Nederrijn

29-8 Dorsten – Wesel

Zeevast maken
Vandaag sluizen, we zijn Talfahrt en dat betekent dat we steeds een stukje omlaag gegooid gaan worden om uiteindelijk op de Rhein te belanden. Dat zal bij elkaar zo’n 35 á 40 meter zijn. Dat is afhankelijk van de waterstand van de Rhein bij Wesel. Vannacht heeft het weer lekker geregend. Bij sluis Hünxe kunnen we meteen naar binnen en zakken wat meters. Na deze sluis loop ik de boot rond om alles zeevast te maken voor onze entree op de Rhein. Dat kan wel eens hobbelig worden. Alle kastdeuren worden gecheckt, breekbaar materiaal in veiligheid gebracht en op het dek veelal een extra lijntje om de losliggende zaken.
Oude spoorbrug Wesel

Op de Rhein moeten we eerst een Baustelle bij een brug voorbij en de stroming van ca. 7 km zet ons telkens opzij. Zo erg dat we een baken dreigen te raken en er dus harde maatregelen genomen moeten worden. Er vaart niks achter ons en dus sturen we met het gas erop naar het midden van de stromende rivier. En gaat het goed. We draaien nu 1900 toeren, waar we normaal 9 of 10 km/uur varen. Vandaag is dat ruim 17 km/uur. We vinden op de eerste jachthaven van de Rhein een goede JH bij RGW Wesel. Na aanleggen pakken we de fiets om die stad te bekijken en mede om wederom boodschappen te doen.

Hoe heet de burgemeester van…

Het is een levendige stad met alle standaard winkels en ezels… dus kun je er voor alles terecht.  Verder kijken we niet, al fietsen we langs de Dom en het Rathaus. Voorlopig hebben we alles in huis en hebben we het statiegeld verzilvert. Verder liggen we hier perfect! Morgen komen we langs Xanten waar we ooit met de vouwwagen en de kinderen door de Romeinse resten gesjouwd hebben.

30-8 Wesel

Kunst langs de Rhein
Een dagje ontspannen nadat we rond 11:30 naast het bedje stonden. Jullie hebben er geen idee van hoe zwaar het leven van een schippers-echtpaar kan zijn. Van varen komt vandaag niks en dus schuiven we dat voor ons uit. Het regent weer pijpenstelen maar wordt al minder. We pakken de fietsen en gaan het dorp Wesel in. Er schijnt een braderie aan de gang te zijn. Helaas zijn de kramen al weg dus dat hebben we gemist. Ank wil nog een paar schoenen scoren en ook dat is gelukt al hebben we wel 3x de stad rond gewandeld. Als beloning krijg ik een grote Hollandse patat met een reuze Currywurst en Ank neemt een kleiner patatje met een kaassoufflé.
Oud spoor naar oa NL

We gaan terug naar de haven en dragen € 10,00 af aan de havenmeester voor ons tweede nachtje. Onze achterburen geven nog een merk door voor een anti roestmiddel, Rostbuster. Tussen 2 buien door vullen we nog 350 liter water bij. Daarna regen, regen en dan nog een beetje. Morgen misschien wat beter. Of misschien ook niet. Joost zal het weten maar die is nooit in de buurt als je hem nodig hebt.

31-8 Wesel – Emmerich

 

200 meter lang deze Nederlander
Het is vandaag droog als we opstaan en dat is een goed begin. Wel een beetje frisjes met 18 graden. We starten de PC’s en openen de navigatieprogramma’s (PC-Navigo) en het motor informatiesysteem van Yachtcontrol. We varen af naar de Rhein en Ank haalt alle bullen en lijnen binnen. We treffen de Rhein vandaag aan met een stroomsnelheid van ca. 7 km. Dat schiet lekker op en dus varen we het eerste stuk 17 km. Daarna wordt de stroming minder sterk en zakt af naar een km of 4. Helemaal niet erg, met 1700 toeren vaar je nog 14 km. En ook dat schiet lekker op.
Pretpark Kalkar

Xanten laten we letterlijk en figuurlijk links liggen. Dit om 2 redenen. De haven is nogal een aardig eind van de stad gelegen en het is zondag en dan zijn de winkels dicht en dus ook de mensen afwezig. Na Xanten en Rees komen we Kalkar tegen. Ooit was het de bedoeling om deze eerste kernreactor aan het werk te zetten maar door hevige wekenlange protesten heeft de Duitse regering daarvan afgezien. Ene v.d. Most uit NL koopt het op en vestigt er een pretpark in zodat je nu met een draaimolen de voormalige reactor in gaat. Best grappig om te zien maar kost ook wel wat geld. We gaan door naar Emmerich. Net na de Rheinbrücke aan stuurboord wal een smal kanaaltje (km 854) in om een leuke plas water aan te treffen.

JH Emmerich

Daar zijn 3 jachthavens. Wij kiezen JH Emmerich uit. Dit is de grootste. Je ziet hier ook dat de Duitse schepen hier groter zijn als bijvoorbeeld rondom Berlijn. En natuurlijk, als je wilt aanleggen komt de grote stortbui. Het plenst recht naar beneden. De havenmeester roept ons op op kanaal 71 en dirigeert ons naar een prima plek. Erg handig! Voor € 11,00 brengen we hier een nacht door. Eigenlijk willen we Emmerich in dat lekker dichtbij de haven ligt maar de regen houdt wat te lang aan. En er is onweer. Dat gaan we niet doen en dus tikken we de verslagen en pakken we de foto’s die we nodig hebben. Nog 8 km Duitsland en dan hebben we de grote stad Tolkamer, de grens. Bij Tolkamer komt het water van de Rhein, de Mosel en nog een paar zijrivieren ons land binnen. Vanuit het zuiden doen de Fransen en Belgen er met de Maas een schepje boven op. Nu maar hopen dat het water zo mooi schoon is als wat ons voor gehouden wordt. Plan is om morgen Wageningen met een bezoek te vereren.Toch nog maar even België aandoen?