21-08-2015 Deinze – Beernem

Even bijtanken

14 km Afleidingskanaal
Deinze ligt aan het begin van het afleidingskanaal, op de kruising met de Leie. Prima gelegen maar nu toch weer een halte verder. In Beernem kunnen we tanken en dan de volgende dag naar Brugge. Het is korte rokjesdag en op het kanaal treffen we zowaar 2 Franse vrachtschepen.  Verder valt er over het Afleidingskanaal weinig te melden, het is diep zat, hoog genoeg en de EU heeft hier behoorlijk in de buidel getast voor de verbinding met de Seine goed bevaarbaar te houden. Bovendien biedt het ons nauwelijks afleiding maar wij zijn verwend. Na 14 km is het mooi geweest en gaan we bakboord uit het Gent-Oostende kanaal op.
Dit meandert wat meer en jawel we komen nu een paar pleziervaarders tegen en een chemicalibak die ons een meter omhoog tilt ten afscheid. In de jachthaven van Beernem worden we al opgewacht door de havenmeester. We gaan eerst tanken op een wat ongelukkig plekje. 101 liter stoppen we erin en dat voor € 1,185 per liter. Bij het wegvaren krijgen weer hulp van de havenmeester maar ook van een speedboot die zo nodig toeren wil draaien met zijn motor en zodoende ons steeds met de punt tegen de kant aan drukt. Ook na een seintje doet de Vlaamse leeuw net of zijn neus bloedt.

In de box

Mooiste plek van de haven

Honderd meter verderop is er een box vrij voor ons, mooie box, kunstzinnig bijna. Rondom staal en een eigen creatie van de bolders. Deze bolders draaien en net als je je lijn wilt aantrekken draait dat ding en schiet je lijn weer los. Een Vlaams patent! Dus toch afstappen en de lijnen door een opening halen en dan vastzetten. Stroom er op en we kunnen de stad in. We lopen zo’n half uurtje, zijn in het centrum zien 1 slager die open is. Kroegen en terrassen zijn dicht en dus maken we rechtsomkeert en verwennen ons wel aan boord. Het zit ons nog niet mee deze haven afgezien van de brandstof dan.

Private sundeck

Verse bramen
Aan boord staat er wat wind en is het 31 graden. Lekker dus. We maken wat schaduw, pakken de luie stoelen en gaan een beetje lezen en de dingen voor morgen bekijken. Ook brengen we een bezoek aan de havenmeester want we moeten afrekenen. Dat gaat altijd weer met tegenzin. Bij de havenmeester horen we dat we beter een nachtje extra kunnen blijven. We kunnen dan volop meegenieten van hun evenement. Hmm na het horen van de inhoud, een wake board spektakel, herinner ik me opeens de afspraak die we in Brugge hebben. Dezelfde middag scheuren een aantal van die mannen langs ons heen en brengen ons ieder 2 flinke golven van meer dan 1 meter hoogte. Ik ben het zat en dien een klacht in. Daarna is het klaar en keert de rust weer terug.
Morgen na 10 uur is het kanaal afgezet en dus gaan we een goed heenkomen zoeken. Misschien komen we nog langs om te tanken maar anders hebben wij hier niets te zoeken. Ank gaat nog eens even stappen en komt met een mooie schaal bramen weer aan boord!

 

Dit blog  wordt samengesteld door Ron & Ank Tol, de eigenaren van de Silver Lining. Het blog mag je zo nu en dan lezen met een korrel zout en gebruikt voorvallen rondom de Silver Lining. De tekst wordt op persoonlijke titel gepubliceerd en kan dus afwijken van de mening van alle anderen. Als je wilt reageren vinden we dat leuk via Silver-Lining@ziggo.nl. Als je onze tekst wilt kopiëren dan willen we dat graag even weten. Op jouw verzoek kunnen we ook een presentatie verzorgen; voor je clubleden op een koude winteravond bijvoorbeeld.
Wij varen een Linssen Classic Sturdy 35 AC uit 1991. Een dijk van een boot!