Silver ziet de zon opkomen in Nieuwpoort (B)

03-09-2015 Nieuwpoort – Brugge

Klaar voor vertrek

Ochtendstond heeft…
7 Uur wakker worden en opstaan is geen probleem, maar het is maar 8 graden en dat is niet warm. Maar de rijzende zon is zeker geen straf om aan te zien. Vandaag via Sint Joris naar Brugge. Een beste trip qua tijd want we moeten blokvaren en krijgen te maken met de brug- en sluiscentrale die alles daar bedient. En dus vegen we de boot droog en lappen we de ramen in de ochtendzon. Een dagelijks ritueel. In één hand een kop koffie en de andere hand een dweil of wisser. Ik sta er elke dag weer versteld van hoeveel smerigheid wij van de gemeenschap toegediend krijgen. Het water dat van de dekken komt is gewoon altijd zwart. Maar goed dat weet je met een boot.

Sint Joris

De eerste sluis vanaf de jachthaven ligt in zicht. We roepen hem op en de vriendelijke dame vertelt dat ze de sluis gaat klaarmaken. OK? Rond kwart over negen varen we de sluis in en na een flinke babbel met mevrouw de sluismeester uit Boesinge verlaten we de sluis om half 10 met een verval van 80 cm. Schutten gaat rustig en dus kun je tijdens en bakje koffie deze sluis doen.

Rattevallebrug – Passendale

Atlantik Wall?
Het circa 20 minuten varen naar de Ratteval en zoeken de knaagdieren langs de kant. We zien er geen een en maken vlak voor de brug vast want het is 9:50 uur en moeten nog even 10 minuten geduld hebben. Achter ons verschijnen nog 3 boten en dus gaan we met dat gezelschap blokvaren. Op dit kanaal Nieuwpoort-Passendale kun je van noord naar zuid 3x per dag om 10, 12 en 16 uur. Ben je te laat dan heb je pech. Vanuit Nieuwpoort heb je 2 kansen en wel om 10 en 14 uur. Dan worden de bruggen voor je geopend en kun je het 21 km lange kanaal bedwingen. Start – of eindpunt is de Rattevallebrug en de sluis Passendale. De sluis Passendale staat open maar er ligt nog een voetbrug en een klapbrug in de weg voor je een vrije doorvaart hebt.
Aan bakboord tref je nog enige bunkers aan die van de Atlantik Wall kunnen zijn. Zeker weten doe ik dat niet.
Bij Oudenburg en Leffinge heb je een goede aanlegstek met stroom en water en winkels op loopafstand. Je mag daar 24 uur liggen. Meer bij Nieuwpoort zie je appartementen die aan de kust staan. Maar vandaag wat minder. We zien daar buien komen, niet zomaar een bui, maar hele serieuze en dus maken we ons klaar voor onderwater. En dat is maar goed ook.

Kanaal Gent-Brugge-Oostende

Oude brug bij Plassendale
Na Passendale kom je op bovengenoemd kanaal en dat brengt je uiteindelijk via Brugge naar Gent. Niet echt heel mooi maar ook geen straf om te varen. En dan krijg je te maken met de verkeerscentrale die zich Kruispoortcentrale noemt. Ik weet niet of ik daar nu zo blij van kan worden.
Zij moeten er voor zorgen dat het verkeer op de rondwegen van Brugge niet verstopt raakt en dus vinden er in de spitsuren geen bedieningen plaats. Daar is wat voor te zeggen. Daarnaast moeten ze het verkeer over water ook tevreden stellen en dat is soms ook niet makkelijk. Maar als je die lui dan via de marifoon (VHF 18) oproept en je aanmeldt voor een doorvaart door Brugge dan hoor je niets. Je twijfelt aan je marifoon en dus pak ik de 2e marifoon met hetzelfde resultaat. Geen taal noch teken. En daar houd ik dan niet van. Dit maken we mee op de heenweg (Steenbrugge) en ook op de terugweg. Waarom niet een simpel antwoord of een rood/groen licht op de sluis/brug? Oh ja je kunt ook bellen en als je mazzel hebt wordt dat kletsapparaat opgenomen.

VVW Flandria

VVW geeft de organisatie aan die het mogelijk maakt (na betaling van € 60,00 lidmaatschap) om in de aangesloten havens voor half geld te overnachten. Gezien onze tocht hebben we die bijdrage gedaan en inmiddels hebben we die kosten er dubbel en dwars uit. Kwestie van plannen en rekenen. Flandria is een prima haven om Brugge te bezoeken (zie onze eerdere blogs), een hulpvaardige Patrick als havenmeester en een restaurant met een goede kok. Al met al niks mis mee.

Gent? Alweer?

Morgenochtend gaan we voor 9 uur voor de brug liggen en weer aanmelden want de club gaat met een armada van 23 boten ook naar Gent, naar Portus Ganda. En dat doen wij dan lekker niet. Wij nemen een andere haven in Gent want het kan ook te gek. En waarom Gent? Wel dat is simpel. Daar hebben we een keuze om via Terneuzen de Westerschelde te nemen of via Antwerpen de Westerschelde te pakken of bij  Antwerpen een jachthaven te pikken en binnendoor naar Nederland te wippen.
Alles hangt van 2 dingen af. Ten eerste het weer en ten tweede het getijde. Bij slecht weer en wat wind kunnen de golven in de Westerschelde oplopen tot 1 á 1,50 m. Westenwind is niet leuk en daar bovenop komt stroom mee of tegen.
Optie 1 Terneuzen valt af als het weer niet omslaat.
Optie 2 Dan Antwerpen. Daar hebben we dan de Kattendijkesluis nodig en de Londonbrug. De sluizen langs de Schelde kunnen alleen bedient worden met een waterstand tussen de 2,20 en 5,00 m. En dat gegeven maakt het denk ik nog lastig om Antwerpen binnen te lopen op een aangenaam tijdstip. Dat gaan we nog onderzoeken
Optie 3 is Antwerpen voorbij varen, een klein stukje Westerschelde pakken en dan bij Hansweert naar binnen. En dat lijkt vandaag de beste optie voor overmorgen.
Oh ja we kunnen ook eerst richting Brussel, de Rupel en dan binnendoor naar Antwerpen. Leuke puzzel voor morgen in Gent na de boodschappen.

 

Dit blog  wordt samengesteld door Ron & Ank Tol, de eigenaren van de Silver Lining. Het blog mag je zo nu en dan lezen met een korrel zout en gebruikt voorvallen rondom de Silver Lining. De tekst wordt op persoonlijke titel gepubliceerd en kan dus afwijken van de mening van alle anderen. Als je wilt reageren vinden we dat leuk via Silver-Lining@ziggo.nl. Als je onze tekst wilt kopiëren dan willen we dat graag even weten. Op jouw verzoek kunnen we ook een presentatie verzorgen; voor je clubleden op een koude winteravond bijvoorbeeld.
Wij varen een Linssen Classic Sturdy 35 AC uit 1991. Een dijk van een boot!