11 mei, dag 7 Hoogeveen-Erica

We beginnen aan de Veenvaart, even na onze ligplek waar alles gratis was behalve de stroom varen we de Verlengde Hoogeveensche Vaart op. Veel leuker om te doen maar ook kost het wat meer tijd. Veel bruggetjes en sluisjes die heel snel bediend worden (Chapeau dames en heren), je vaart door de oude veenvaarten die Hoogeveen in vroeger tijden bevoorraden van het veen en turf. We doen dit nu voor het derde jaar en het verveelt zeker nog niet. Voor ons vaart een echtpaar uit Monnickendam. Deze boot kwamen we al eerder tegen bij het Zwarte Water. Maar nu hadden we contact. Best leuk. Samen opvaren, de lunchtijd doorbrengen (Noord-Nederland zit van 12:00 tot 13:00 uur op slot) en daarna aanleggen geeft stof tot praten en dat gebeurt dan ook. De inhoud zal ik jullie besparen. Maar voor de brug in Erica hebben we ons plekje weer ingenomen en pikken een wifi-signaal vanuit de kroeg. Beetje zwakjes maar oke een gegeven paard… Veel doen we niet maar genieten des te meer van het zonnetje dat vandaag eindelijk eens even schijnt.

Silver in Barflair

12 mei, dag 8 Erica-Barnflair

Rond half 10 liggen we voor de Ericase Brug en die wordt vlot bediend. We zijn los en direct gaan de bomen omlaag, de brug omhoog en kunnen we na een tegenligger meteen doorvaren. Doorvaren naar de Oranjesluis op de Bladderswijk. Een paar honderd meter verder zwaaien we af de eigenlijke Veenvaart op. Het Koning Willem Alexanderkanaal op. Dwars door de IJstijd met verschillende mogelijkheden om aan te leggen en de omgeving te verkennen. Dat doen wij niet, wij gaan door, via de koppelsluis naar het noordoosten. Naar de veenkoloniën Barger- en Emmer Compascuum.. In Barger Compascuum houden we de lunch want voor de Sint Jozef brug kun je nergens liggen. En dan te bedenken dat het toch familie is van Silver. Ook hier gaan we door en komen dan op het kanaal naar Ter Apel. Een brug is niet hoger als 3,50 m. en dus mag de kap er even af. Kan prima want het is nog droog weer. Oké brug voorbij kap op en de regen is ook in aantocht. Welkom in Groningen heet dat. Dan het 7e Verlaat en de Barnflair hefbrug om vervolgens Silver rust te gunnen in een voormalige schutsluis. Daar kunnen wij prima liggen, is je schuit lager dan wordt het wat lastig om je kajuit uit te klimmen maar dit is een Linssen Sturdy, de enige echte.

Oke wij liggen en lopen naar de aspergekwekerij om wat van die stengels te scoren. Dat lukt, Ank gaat naar Tankstation Potze en bestel de warme broodjes voor morgen. Check! Dan willen wij nog wat eten en net op dat moment zie ik een flits. Raar. Gevolgd door een fijne knal die de dakpannen doet rammelen. De douche gaat open van onze lieve heer en het hoost. In no-time is Silver bezaaid met rommel uit de bomen. Fijn hoor, bedankt. Dan op naar het truckers restaurant. Truckers komen er niet veel meer maar toch zou je dit een keer moeten proberen. Goedkope maaltijden, gezond en ongezond, vooral voldoende en een zeer redelijke prijs worden je aangeboden door een vriendelijke bezetting. Ank kiest een bruine bonenschotel met een dikke schnitzel en ik kies voor een bord vol vissoorten met verse rodekool en aardappelen. Lekker biertje erbij en Ank volle bellen wijn. Helemaal niks mis mee. Een echte aanrader voor de arme watersporters!

13 mei dag 9 Barnflair – Meppen

Vandaag een kort tochtje op de planning. Maar eerst verse broodjes halen bij Potze en 200 liter diesel erin gooien. Makkelijker gaat het niet worden. In Barnflair lig je nagenoeg op de grens met onze oosterburen en de eerste stop aldaar is een must. Een Klappbrücke en Schleuse IV houden je wel tegen. Even trekken aan het touwtje en de man aan de andere kant tilt zijn ooglid op om te zien wie de moed had… Voordat Silver de sluis in vaart wordt nog wel de Duitse gastenvlag onthuld en zo hoort het! De meneer van het touwtje doet in ieder geval zijn best. Alle sluizen (4) en bruggen worden vlotjes bedient. De snelheid is 6 km en dat is goed want het kanaal is niet zo diep, soms heeft Silver nog 20 cm over, genoeg maar toch. Bij Schleuse 1 moet even gedoneerd worden. De kosten zijn € 5,00. Dan draaien we vanaf het Haren-Rütenbrock Kanal het Dortmund-Ems Kanal (DEK) op. Het is rustig. Op de AIS zien we niets dobberen en even later wordt dat nog minder. Dus gas erop naar Meppen met alleen nog Schleuse Hüntel te gaan Vanaf 2013 is deze vernieuwd, ziet er knap uit, daar niet van. Maar… Silver begint weer te zeuren waarom is er geen rekening gehouden met de vele Sportboote. En dus liggen we hier weer vast aan 1 bolder of trap. Die Germaniers leren het ook nooit. Dan komt de jachthaven Meppen in zicht in een dode (oude) rivierarm van de Ems. De ontvangst is prima, voor € 1,00 p.m. heb je stroom, water, sanitair maar geen wifi. Dat vindt de oudere garde niet nodig. Beetje achterhaald mannen! Maar oké, we gaan op de nieuwe trappers naar Meppen Capitool Het is zaterdag en dus is de helft van de winkels en terrassen gesloten. Daar waar Nederland ervoor kiest om langer open te kunnen zijn denkt Duitsland daar nog steeds anders over. We zien verschillende oude pandjes, leuk om te aanschouwen maar door de gesloten winkels is het niet gezellig in de binnenstad, wel veel Nederlanders daar! Nog even wat boodschapjes gedaan bij de Edeka en een aanmeerborrel op een terras waar je niet met je pinpas kan betalen. Het lijkt er op dat we terug in de tijd zijn. We trappen ons weer naar Silver en daar ruimen we alles weer op. Daar zijn we dan weer net klaar mee alvorens het gaat regenen. Wij hebben vandaag lekker mazzel gehad. Morgen weer een korte tocht met wat meer sluizen naar Lingen.