Duitsland, Polen of toch maar Duitsland?

1-7 Finowfurt – Oderberg

Hefbrug in Eberswalde…geduld…

Op tijd op, water tanken, afrekenen en om 9 uur varen we de ijsvogel uit. Voor ons nog 8 sluizen en 2 bruggen. Per sluis zijn we een kwartier kwijtwant we kunnen overal doorvaren. De eerste brug is anders. Die opent elke 2 uur, in ons geval om 12 uur. En wij komen om 11:15 uur aan. Even geduld dus. De 2e brug staat al open als we aan komen varen. Perfect. Neemt niet weg dat we kwart voor vier op het Oder-Havel-Kanal terechtkomen en dan nog een uurtje te gaan hebben om Oderberg te bereiken. Bij sluis Ragöse hebben ze gemaaid maar niks opgeruimd. Het is een zig-zag gedoe om de rommel zoveel mogelijk te ontwijken.

Nieuw en oud.. Finow scheepsliften

Ook zitten daar wat rare ondieptes, even opletten dus. Precies op zo een ondiep stuk een tegenligger maar ook dat gaat weer goed. Voor we het Oder-Havel-Kanal opvaren zien we de scheepslift al staan. Op de terugweg gaan wij van dat zwembad gebruikmaken om te bezien of de Sturdy de schoolslag beheerst. En we komen zomaar een paar vrachtschepen tegen. Dat is een paar dagen geleden dat we die ontmoetten. We leggen aan bij Marina Oderberg, dit omdat de kade, waar 2 boten kunnen liggen vol ligt met 1 bootje en de andere ligplaats ongeschikt is voor ons. De haven rekent € 1,20 per meter voor stalen steigers die mooie krassen kunnen maken op je boot. Bovendien zijn het vrij hoge steigers dus zorg dat je fenders goed hangen.

JH Oderberg, leuke omgeving.

Dan eerst de aanleg borrel, even wat eten en de benen strekken. We liggen zo’n 2 km buiten het dorp, op een weg die dood loopt en dus weinig verkeer kent. Maar wel aan een natuurgebied. En jawel, we spotten onze eerste vos, die naar ons zit uit te kijken. Nog even van het padje af en dan weer terug. Het koelt nu best wel snel af, het wordt goed donker en jawel het regent. Mooi op tijd binnen toch! Morgen door westsluis Hohensaaten om de Hohensaaten-Friedrichsthaler-Wasserstraße (HFW)op te gaan. Dat is allemaal nog Duitsland, na Schwedt komt de West-Oder en dan wordt het Pools grondgebied en gaan we de Poolse vlag hijsen.

2-7 Oderberg – Schwedt

Sluis Hohensaaten

Zo, die mannen van de Stahlbau beginnen vroeg. Om 7 uur is het een herrie. Wij draaien ons nog even om. We varen op 9:45 weg van Oderberg. Met goede vooruitzichten. De barometer loopt op. Na de sluis Hohensaaten waar we een kleine meter zakken komt het Hoohensaaten-Friedrichsthaler-Wasserstraße wat deel uit maakt van de Oder-Havel-Wasserstraße. Gewoon een kanaal met veel groen door natuurgebieden en veel vogels en vooral stil. De zeilboot die voor ons vaart gaat Ank even voorbij zodat we een tandje bij kunnen zetten.

Kudde babybezorgers

Dan komen we bij een kudde ooievaars, een echte oudere ooievaars hangplek. We tellen er twaalf. Vandaar dat er zoveel nesten leeg staan langs de kant. Bij Schwedt varen we het dorp door met een leuk theater en meren af bij een JH complex waar we een plek vinden bij de entree van een kommetje. Volop roei- en kano activiteiten, maar wij gaan wandelen naar het dorp. Kopen kaartjes voor de oudjes maar voor de kleinkinderen vinden we niets passends. Toch een goed uur gelopen en vanuit de toeristen informatie nemen we wat info mee over het natuurgebied National Park Unteres Odertal.

JH Schwedt

Aangelegd volgens een Hollands poldermodel wordt daar water opgeslagen als het er is en weer teruggegeven als het nodig is. Als het droog ligt mag de boer het veld in. Wellicht dat we op de terugweg een kijkje gaan nemen. Morgen op weg naar Mescherin, kort tripje, weer even wat rust, wellicht wat boodschappen doen en toch even voorbereiden op Stettin.

3-7 Schwedt – Mescherin

Stinkfabriek

Mooie tijd achteruit de haven van Schwedt uit. De man uit de zeilboot achter ons komt zijn hut uit en ziet alles met angst en beven aan. Maar rustig aan gaat de Silver Lining doen wat ie moet doen. Eenmaal op ruimer water draaien we de boeg naar het noorden en zetten Mr. Volvo aan het werk. Wat verderop ligt een grote papierfabriek, Vele balen gebruikt papier liggen te wachten op hergebruik. Dat is prima maar waarom moet dat complex zo stinken? Ver weg zien we een ooievaarsnest met jongen. Even na Friedrichsthal bij km 135 is het kanaal ten einde en mondt het uit in de West Oder.

Ligplaats en JH Gartz

Vanaf nu varen we aan stuurboord in Polen en aan bakboord in Duitsland. Aan beide oevers tref je de grenspalen aan. Niet zo lang want straks laten we Duitsland letterlijk links liggen. Bij KM 8 treffen we het dorp Gartz met nieuwe ligplaatsen en een knappe jachthaven. Wellicht iets voor de terugweg. Het dorp lijkt ook wel aardig. Dan komt Mescherin bij km 14. Een hoge en lage aanlegkade, je mag kiezen. Hier kunnen zo 10 á 15 boten liggen. Eventueel met stroom en water. Voor ons bootje betalen € 6,00. Weliswaar zonder stroom enz. Daarna trekken we de wandelschoenen aan om deze nederzetting te bekijken. Er is een taveerne, kijk dat is belangrijk. We lopen een padje op omhoog en komen op de dorpsstraat. Geen winkel en mensen te zien. Het ziet er allemaal heel schoon en verzorgd uit.

Een tent van niks…maar wel aardig

We besluiten om een berg te gaan beklimmen. De Stettiner Berg zowaar. Vanaf de berg heb je een mooi uitzicht over het natuurreservaat en zien we de beide Oders (west en oost) van boven af. Nu de temperatuur naar de 30 graden gaat wordt het hoog tijd dat we gaan kennismaken met de eigenaar van de taveerne. Bier vom Faß heeft niet omdat hij te weinig klanten heeft, een uitsmijter doet hij alleen als ontbijt, Weizenbier zoals dat op de parasols staat heeft ie niet. Een klein hapje eigenlijk ook niet. En dus wordt het een flesje bier en een wijntje. Even later tovert de beste man een blikje pinda’s tevoorschijn. Hij raadt Rügen af, behalve een zandstrand is er niets. Danzig / Gdansk is een veel betere keuze en hij pakt zijn Ipad en laat het ons zien. De man heeft ooit vlakbij Enschede gewoond en heeft ook in NL gevaren over de IJssel verteld hij. We stappen op en lopen naar de boot en nemen plaats op ons dek. Biertje bij, blikkie braadharing open en happen maar. De aanlegplek is prima, het dorp mag je wat ons betreft overslaan. Morgen naar Stettin.