Een Linssen Sturdy in plané!

8-6 Postelwitz – Meißen

Blaues Wunder zonder blauw

De beslissing om hier snel weg te zijn is een juiste. Bij het wakker worden zien we het nachtelijk effect op de waterstand. Met nog een zorg erbij. Rondom Dresden schijnt het water met 65 cm gedaald te zijn. En dus gaan we half 9 weg en geven gas zo lang als dat gaat. Met stroom mee tikken we zo nu en dan 17 en 18 km/p/u aan. Nog even en we komen in plané. Zo nu en dan staat er nog 40 á 50 cm onder de kiel en dat is genoeg als je rustig aan doet en geen stuurfouten maakt. Het is gewoon zoeken naar een plek waar je verder kan. De informatie van de kaarten en boeien is niet meer betrouwbaar. We komen onder de brug Blaues Wunder die wel wat blauw kan gebruiken maar met wat fantasie kom je er wel.

Dresden

Bij Dresden is het ook krapjes maar ook dat lukt nog om zonder kleerscheuren doorheen te komen. Bij Meißen neemt de stroming toe tot ca 10-12 km en worden we enkele meters verplaatst. Dat was een verrassing. Toch komen we onderweg nog half geladen Tsjechische vrachtschepen tegen. We hopen dat ook zij hun doel zullen bereiken. Dat zal wel gaan lukken en anders liggen ze wat dichter bij huis.

Eenmaal in Meißen leggen we aan het havenschip aan, er staat nu nog een meter water onder de kiel. We gaan afrekenen, wat drinken en kletsen. Ook hier horen we angstgevende berichten van de lage waterstanden. Even later meert ook het jacht hiernaast af met ca 25 man aan boord. Leuk teamwerk! In principe willen we zsm van de Elbe af. Ook bij Magdeburg is het al flink gezakt en dat is nog een eind weg.

9-6 Meißen – Prettin

Soms nog ouderwets hooien

We zijn weer bijtijds klaar om af te varen. Wel lekker als het zo heet wordt. ’s Morgens varen we in de zon en ‘s middags gaan we in de schaduw. Kwart voor 8 starten we de motor en waar gisteren nog 1 meter was hebben we nu nog 40 cm. Kijk daar wordt je attent en wakker van! In de haven raken we heel even de bodem, dus dat wordt de hele trip opletten en zoeken. Rond 9 uur is het 33 graden, niet echt koud dus.  Er komt wat meer wind en als je die tegenstrooms hebt dan gaat het water golfjes maken, korte rechte golfjes. Koppig water krijg je dan. Op de heenweg hebben we dit stuk binnen staan te sturen vanwege de hevige regen en lage temperaturen.

Koppig water

Vandaag blijven we buiten en zoeken ons een weg naar Prettin. Bij Prettin is de enige plek die wij nodig hebben vrij. De rest ook trouwens. Er komt en man en een vrouw aan om de lijnen aan te pakken en al snel liggen we vast. Dan komt het bekende aapje uit het bekende…. Mevrouw keerde de auto en zag niet dat er een verlaging was en de auto strandde op het chassis. Zij alleen kon het euvel niet verhelpen en waren dus blij dat wij ze even een zetje wilde geven.  Dan komen er een stuk of wat auto’s, met kids en vooral jonge meiden. Nog wat later komt een VW-bus met een Drakenboot. De dames mochten trainen onder leiding van een jonge god. Wij ontdoen ons zwemplateau van groen alg en mos. Eind van de middag komt de havenmeester weer € 10,00 incasseren. Hij komt net uit het Spreewald vandaan. Vanavond weer nieuwe plannen maken. Er komt nog een man langs die de eigenaar schijnt te zijn van de haven. Volgens hem is het in Sachsen-Anhalt vaak mooi weer doordat de Elbe het slechte weer tegenhoudt. Dat is mooi nieuws

10-6 Prettin – Coswig

Hoge gast op bezoek

Kwart voor 8 varen we af. De Elbe stroomt, dat is het enige zekere vandaag. Vanuit Prettin komt Torgau, en jawel het water is ook daar lekker gezakt. We hebben hoog bezoek van een libel die rustig bij de stuurstand zijn/haar plekje in neemt. We krijgen een bui en het knapt weer op. Denken we. Niks is minder waar, het blijft lekker door regenen. Op dit stuk komen we verschillende pontjes tegen. Sommige gierponten blokkeren de vaarweg als ze voor jou aan de verkeerde kant liggen. Meestal wachten de pontbazen wel maar soms heb je pech en moet jij wachten. Tegenstrooms neem je wat gas terug en blijf je redelijk liggen.

Amsterdamse deurkrukken in Coswig

Met stroom en wind mee wordt het wat lastiger. Dat is het geval bij Elster. De Sturdy gaat in zijn achteruit, eerst rustig maar toch steeds een tandje meer. Maar ook dat gaat goed. Bij Coswig treffen we een lege zijsteiger en leggen middenin aan. Stroom op de steiger is nog niet gemaakt en dus pakken we de kraan weer. We weten immers hoe het hier werkt. Ondertussen is het droog en wordt het warm. Tijdens het varen heb je steeds wind, het lijkt erop dat als we in een haven liggen dat de wind ook Feierabend heeft. En het wordt warm, even wat afkoelen en aan het einde van de middag gaan we toch de benen strekken. Als we de steiger verlaten komen we door een hek met originele Mokummer deurkrukken. Even een uurtje langs de Elbe en door het plaatsje weer terug. Rustig aan en veel water.

Originele buitenkeuken

Weer op de boot wat afkoelen met de voeten in het water en daarna de buitendouche, haren wassen en meer. Heerlijk.  Op ons promenadedek maken we een buitenkeuken. De Cobb komt uit zijn winterslaap. We willen dit keer met eierkolen stoken. Gaan wat lastiger aan en geven wat minder hitte af als de Cobblestones maar die dingen moeten ook op. Maar het gaat goed alleen kippootjes zijn toch teveel werk.

11-6 Coswig – Stadt Burg

1 van de 2 Strom Brücken

Vandaag komen we langs Magdeburg. Daar is niet veel water in de Elbe. Hoe anders was dat vorig jaar rond deze tijd. Toen was het een rampgebied met 30.000 mensen die geëvacueerd moesten worden. Nu is het straks zoeken als ik de standen door krijg. We gaan het zien. Om kwart voor 8 varen we al weer weg. Het is nu nog koel met 23 graden. Bij Vockerode is een redelijke aanlegsteiger als er genoeg water staat. Kan een mooie tussenstop zijn maar wij gaan door.  Het blijkt dat wij een gast aan boord hebben, één met een hamer en hij stelt zich voor met de naam Thor. Wat is die man chagrijnig. Die gek slaat met zijn hamer allemaal vuur rond om ons heen en het wordt pikkedonker. De ene schicht na de andere, een prachtig schouwspel al moet Ank er niet veel van hebben. Gelukkig zijn wij op tijd binnen gaan sturen. Dan wordt het toch wat lichter en knapt het wat op.

Elbe Kanalbrücke

Bij Magdeburg schijnt er 1,30 m water te staan. Dat geeft ons 20 cm speling. Heerlijk om dat te weten. En Magdeburg heeft 2 stroomversnellingen. Ondanks ons lage toerental klokken we 18 km/p/u. Waar de meeste Hollanders op weg naar Berlijn overheen varen duiken wij er onderdoor. De Elbe Kanalbrücke. Dan checken of Schleuse Niegripp weer werkt. Vorig jaar vernield en heeft de Elbe een zandbank neergelegd. Hij is weer in bedrijf. Dat is mooi dan gaan we hier van de Elbe af in plaats van Parey. De sluis heeft vandaag een verval van 20 cm en dat is zo klaar.

Schleuse Niegripp

Bovendien kunnen we vastmaken aan een WSA-vaartuig wat het nog makkelijker maakt. Je kunt ook eerst bij Magdeburg 18 meter omhoog en sluis Hohenwarte weer 18 meter naar beneden gaan. Wij kiezen soms ook voor gemak. Even later varen we op het Elbe-Havel-Kanal. Maar dat is lekker zeg!!! Geen stroom, geen diepte, geen onweer… gewoon relaxed tuffen. We landen in Burg, de stad met de vele torentjes. We kiezen de gratis ligplaats omdat die als eerste komt. We zijn moe en klaar. Mede door de warmte die er weer heerst. We gaan nieuwe plannen smeden.

12-6 LP Burg – Stadt Genthin           

Op het EHK stuurt Ank

Vandaag slapen we uit tot 8 uur. Rustig aan koffiezetten en het bootje klaarmaken en daar valt mijn oog op de Linssen folder, de laatste die ik nog heb. Ik lees weer over Variotop, hm die hebben wij al jaren. Nu hebben ze een knop en ik heb Ank. Dan een Deckbridge, ook al jaren en we hebben wederom al jaren een Sundeck. Tzt zullen we de genoemde accessoires aantonen. We krijgen 1 sluis (Zerben) met een verval van ca. 5,50 m. Er wordt een nieuwe gebouwd maar daar heb je nu niks aan. Het Elbe-Havel-Kanal wordt verbreedt met EU steun, dat zie je op verschillende plekken gebeuren. Dan op naar Stadt Genthin waar ooit de Persil vandaan kwam. In allerlei folders wordt de stad aanbevolen maar wij gaan er voor 2 dingen heen. De supermarkt en het tankstation. De stad zelf is wellicht wel leuk, wij vinden van niet.

Verbreden van het EHK

Maar op 150 m. je inkopen kunnen doen en diesel in jerrycans pakken is uitermate makkelijk. Kom hier bijtijds want na 3 uur ligt de haven redelijk vol. En na 3 uur is de diesel goedkoper. Wij liggen er op onze oude plek. Even relaxen en dan pompen we de 4 jerrycans in de hoofdtank. Shit, 1 dop van de jerrycan gaat te water en zinkt direct. Heeft iemand een plastic magneet? Dan naar de supermarkt en tankstation. Ank doet de supermarkt en ik zet de lege jerrycans in een winkelwagentje en loop 50 meter verder op om ze te vullen. De auto wasserette heeft een andere 20 liter jerrycan voor ons. Daar heeft auto shampoo ingezeten en dus wordt die eerst flink uitgespoeld. Nu staat ie te drogen in de zon en wellicht gaan we die ook nog even vullen. Dan hebben we weer 100 liter reserve. Straks weer buigen over onze volgende stop, als het even kan een ankerplek.

Hoogtepunten van de Elbe

Wittenberg (Maarten Lutherstadt)
Magdeburg
Torgau (slechte aanlegmogelijkheid voor boten > 8 meter)
Meißen
Dresden