Geweldige knutseltijd!

Impeller vervangen

Tja, veel waterpompen gebruiken een impeller om oppervlaktewater in de motor te pompen. Dat ding is van staal en rubber. Dat staal slijt nauwelijks maar het rubber is wel degelijk aan slijtage en uitdroging onderhevig. Nou ben ik best zuinig en dus vervang ik dat ding niet jaarlijks. Nu na 5 jaar dan wel. De eerste scheuren zitten in de rubberen schoepen en dus weg ermee. Tussentijds is de impeller wel gecheckt en kon het nog wel een jaartje maar nu een nieuwe reserve impeller op de kop tikken. Nieuwe erin, even een tie-ripje omheen doen, testen en weer klaar voor een paar jaar.

Tja en dan komt de sleutel uit het kastje…

Mr. Volvo volgde mijn bewegingen en die zag en hoorde de sleutel en begon al te lopen. Wat een vertrouwen geeft dat! Ook hij heeft er zin in. Truus Sanitaria heeft de hele motorruimte beetgepakt en die is dus ook weer schoon. Oh ja en Mrs. Volvo had natuurlijk ook de impeller kunnen vervangen.

Lakwerk

De tent staat erop dus kan de regen wat minder roet in het eten gooien. Dus ik waag me aan het toegangsluik. Ooit wat te enthousiast geschuurd en door de teak-fineer laag heen. Mooie witte plekken dus maar absoluut niet naar het zin.
Die lichte plekken heb ik met wat donkere (merbau) beits behandeld. Best wel veel lagen erop en het voordeel is dat de beits snel droogt. En daarna aflakken met De IJssel 2-componenten lak. Het resultaat is prima maar ik ben nieuwsgierig of de 2-componentenlak op de beits houdt. De tijd zal het leren.

Boord PC weer aan het werk

Afgelopen week is de boord-PC weer aan het werk. Deze gebruiken we voor navigatie en een aantal NMEA-koppelingen. Dat is elk jaar weer een verrassing voor dat oude rekenapparaat maar voor op de boot is deze nog ruim voldoende. Wel ga ik een afspraak maken met Yachtcontrol dat ze de boel even nalopen en wat dingen gaan afstellen. En dat doen ze graag!

Brandstof en drinkwater tanken

Bij ons in Broekhorn is alles bijna op slot. Alleen de vaste ligplaatshouders kunnen stroom en water tappen. Dat is prima wat ons betreft. In ieder geval voordat Yachtcontrol komt mogen alle tanks (2 x brandstof en 2 x drinkwater vol zijn en 1 x vuilwater leeg zijn. Ik heb de keuze tussen helemaal leeg of helemaal vol. En dus kies ik hiervoor.

Mogen we weer met onze waterduwer?

Eind april hebben we kennis genomen over wat er in Nederland gaat gebeuren. Vrij varen in de EU zoals we gewend zijn zal nog niet kunnen maar wellicht kunnen we wel een stukje verder als alleen de haven uit en weer terug.
Ik hoop dat we in juli meer mogelijkheden hebben om aan de bak kunnen en zo niet, tja… dat zien we dan wel weer. We hebben wel een (voor ons doen) een klein tochtje naar de Obere-Weser in gedachte, richting het zuidelijk gelegen Kassel. Veel verder kun je niet want dan is de Weser onbevaarbaar. Vaarkaarten zijn er niet, maar wel kanokaarten. Of het allemaal doorgaat weet ik niet en we zijn dan ook afhankelijk of er daar dan voldoende waterdiepte staat. Laten we hopen op heel slecht weer in de Alpen en de andere bergen die de Weser moeten voeden tegen die tijd 🙂 Gewoon even in de hold en afwachten dus.

Watersport-TV

Natuurlijk weet jij het wel! Althans daar ga ik van uit. Maar nu je buurman in die condoom met 15 pk erachter. Zou die het ook weten? Hier lees en hoor je hoe het echt in elkaar steekt!

Elk jaar weer opnieuw, Hoe zit dat nu?

Elke winterperiode vliegen er zo maar opslagloodsen in de fik. Hoe kan dat, vraag ik mij wel eens af. Als bootbezitter vertrouw je je meisje aan een eigenaar van een loods toe en voor je het weet heb je niks meer. Er zijn krachttermen voor maar Silver gebruikt die niet.