Going Downstream

25-8 Ibbenbüren – Greven

Bye Bye MLK
Vandaag geen wekker, was ook niet nodig want de treinen hoor je toch wel. Rond 9 uur er uit en de waterverplaatser klaar gemaakt voor de afvaart. Nog even op het MLK en daarna zitten we op het Dortmund-Ems-Kanal (DEK). Bij het opstaan is het reeds 17 graden en een uur later 21. Dat wordt mooi buiten vertoeven; de zon schijnt en de wind is niet of nauwelijks aanwezig. En dus varen we om 10 uur de Hafen van Ibbenbüren bij Hörstel uit en slaan even later linksaf het DEK op. Vanaf nu varen we voornamelijk een zuidelijke koers. Op naar de zon.
Wie komt er in mijn Tipi?

Langs het DEK is een kampeerplek bij een boer die je laat overnachten in tipi’s.  Aan de oostkant zie je de uitlopers van het Teutoburgerwald. De inwoners zijn Teuten en als je alleen bent ben je Teut. Mooie plek dus. Verder is het water glashelder en verdwijnt langzaam maar zeker de zon en blijft er slechts 20 graden over voor ons. Jammer hoor. In een oude rivierarm van de Eems is bij Gelmer / Greven een JH ingericht met 150 ligplaatsen. Het is in de Alte Fahrt Fuestrup, bij de marina. Kan niet missen. Mooi aangelegd, prima ontvangst en Münster per bus (2,5 km naar halte) makkelijk bereikbaar.

Kanaaloversteek

Dat gaan we morgen nog even uittesten voor jullie. Ik las net dat Hamburg City-Hafen een Linssen bolwerk is. Nou…hier liggen er behalve ons ook drie en wel 2x een Dutch Sturdy 320 en 1x een Sturdy 380. Later komt de Rosa die we al in Minden zagen ook nog even voorbij. 🙂 Dan nog even naar het restaurant waar Ank een uiensoepje neemt en ik ga voor de schnitzel. Best goed te eten. Voldaan en tevreden weer retour naar de SL alwaar een afzakkertje staat te trappelen van ongeduld om op waarde geschat te worden.

26-8 Münster

Münster Prinzipalmarkt
De hele nacht regen, dat is toch niks om een stad te bekijken. Dus na de koffie gaan we gewoon klussen aan boord en wellicht morgen Münster bezoeken. Volgens onze weergoden zou dit dan een droge dag moeten zijn. Veel leuker om die oude steenhopen te bezoeken toch. Tegen de tijd dat we de klussen bijna klaar hebben loopt het tegen de middag maar het is al een paar uur droog. En dus zonder op te ruimen naar Gelmer fietsen (2 km) en de bus (€ 10,00 retour) naar hartje Münster pakken. Natuurlijk voelen we op de fiets zo nu en dan een druppel maar we gaan er voor!
Münster

Bij Gelmer stopt de bus bij de kerk en dus stallen we de fietsen in een veilige omgeving. De buschauffeur heeft nog wat goede adviezen en heeft ook in Amsterdam en Rotterdam op de bus gezeten. Leuk! Munster is gezellig druk en al snel zitten w in het hartje, de Prinzipalmarkt. Veel winkels, mooie dingen maar erg duur! We kiezen voor een andere wijk. In het overdekte Arcade centrum slaagt Ank voor iets leuks en dan is het tijd voor een drankje. Op naar het Kuhviertel, de studenten- en kunstenaarswijk en iet te vergeten de Brauerei van Pinkus Müller. Tja als je er heel toevallig langsloopt en je hebt de gelegenheid dan moet je toch even proeven. En dus zitten we aan een biertafel met een Altbier van Pinkus. Het is dat we nog terug willen maar er zou best nog een Pinkeltje in kunnen.

Pinkeltjes bier, niet te versmaden!

We behelpen ons met een setje van 6 flessen uit de brouwerij. Soms is het best behelpen.  Dan toch maar eens terug naar de bushalte en onderwijl overal naar binnen gluren. Ken je dat? In een half uur zijn we weer in Gelmer en 2 km later bij de boot waar Ank de havenmeester blij maakt met nog een nachtje overblijven en ik de boel opruim. Tomorrow weer verder op pad.

27-8 Gelmer – Lüdinghausen

De Silver Lining is sneller dan haar schaduw!
Bij opstaan is de boot kletsnat, zowel van de regen als van de dauw en jij mag het verschil zoeken. Maar de zon schijnt en dus gaan we onze eerste sluis pakken, Münster. Net na de sluis toch nog even tanken, we laten er 171 liter instromen bij Lohmann en gaan weer door. Op naar een gratis ligplek bij Lüdinghausen. De temperatuur loopt op naar 31 graden en dus korte broeken  weer.
Stadthafen Münster

Het Dortmund-Ems-Kanal (DEK) wordt met Europese steun geschikt gemaakt voor de grotere beroepsvaart en dat merk je. Er zijn enige Baustellen met soms een wat krappe doorvaart. Alles staat goed aangegeven en dus vaar je er probleemloos langs, tenzij je een tegenligger tegenkomt. Wat is een marifoon dan toch handig. In Lüdinghausen liggen we als eerste op de plek en we wandelen naar het dorp dat 500 m verder is.

Baustelle met Europees geld

Wij maken er 2500 meter van met een biertje en hebben Lüdinghausen gemist.  In Lüdinghausen zit op 150 m van de ligplek een Esso tankstation waar je eventueel met een jerrycan wat brandstof kan inslaan. Dan wordt het weer tijd om te eten, te lopen, te tukken en te ouwe nelen.

28-8 Lüdinghausen – Dorsten

 

Rooksignalen van het thuisfront
Het is inmiddels donderdag. Rond 9 uur komen er 4 Sportboote langs. Allemaal Tupperware boten met 2 motoren en haantjes. Eigenlijk moet je die mannen hun boot afpakken en een badeendje geven. Wat een #$%^&*(). En we zijn best wel wat gewend maar dit was echt heel asociaal. Vandaag gaan we 28 m. zakken in de 4 sluizen Dit omdat we Talfahrt zijn en het waterniveau van de Rhein moeten bereiken.  We zien rooksignalen vanuit het westen. Dat moet van familie zijn. Iets van…Waar blijven jullie? We seinen terug…dat zie je wel J.
Bouwfoutje…bedankt!!!

We varen achter de Thuvine aan, een vrachtschip uit Nijmegen en die opent alle sluizen voor ons. Werkt perfect allen net voor sluis Dorsten haakt ie af en jawel wij krijgen een ruim uur wachttijd van de sluisboer. Ondertussen zijn we de JH Flaesheim gepasseert en daar kun je best liggen denk ik. Je kan er ook ankeren.  Zuidelijk van ons ligt het Ruhrgebied en we passeren een chemiepark. Een park van een aantal kilometers met alleen olie, gas en kolen en waarschijnlijk nog wel wat dingen die je niet wilt weten.

Dorsten centrum

Maar goed bij Dorsten liggen we ruim een uur te wachten en dan komt er eindelijk een vrachtschip met in zijn kielzog een Linssen Dutch Sturdy, de Green Horn. Eenmaal door de sluis leggen wij aan bij de gratis dorpskade dicht bij het inkoopcentrum. Aanleggen kan maar het inkoopscentrum is verdwenen en is nu een bouwput voor een nieuw centrum.  In Marina Dorsten spotten we nog de 410 Sabotier. Nog even het centrum in, wat boodschappen gedaan maar verder een dooie boel. Al met al laat gegeten en morgen maar op tijd weer op pad.