Silver in Dendermonde op de Zeeschelde (B)

06-09-2015 Dendermonde – Antwerpen

Stroom tegen kun je altijd positief omdraaien

Vertrek uit Dendermonde
Kijk, elk nadeel heeft zijn voordeel. Al met al zal Antwerpen 7 uur werken zijn. Het getijde duurt circa 6 uur. Dus geheel met stroom mee gaat niet, lijkt het, want de afstroom heeft meer tijd nodig dan de opstroom. En dus heb je wat speling.
Dan kom je op het volgende hindernisje. Als je geheel met het getijdenstroom naar beneden gaat kun je rond half 1 ’s middags vertrekken, tel daar 7 uur bij op en dan is Antwerpen zo’n beetje gesloten. Schiet niet echt op.
Dan heb je de Kattendijkesluis die slechts beperkt beschikbaar zal zijn. Er moet een ander schema komen.
Brug Temse
Wij pakken het laatste stukje stroom tegen, kracht is er uit (ca. 3 km tegen). Mr. Volvo kan dat makkelijk aan. Gedurende de tijd dat we al varen (normaal 10 km p/u) wordt nu 7 maar dan hebben we wel een aardig afstandje afgelegd. Geleidelijk zal de snelheid toenemen tot we de kentering ergens bereiken en dan 10 km/u varen. En dat gaat toenemen tot 14 tot 17 km/u op het laatste stuk. Wel of geen Kattendijkesluis is nog de vraag. Via de marifoon wordt die opgeroepen en we kunnen alleen door de Royersluis. Dat is niet zo prettig. Dat is een sluis voor de beroepsvaart en we stijgen 3 meter op 1 bolder met twee draaiende schroeven van beroepsvaart. Het schip dat voor ons ligt is de ergste en dus roepen we hem op en jawel hij stopt zijn schroefwerking.
Uit de sluis moet de Siberiabrug open, het waait lekker dus stil liggen is er niet bij en dus varen we een rondje. Eenmaal door de brug is het wachten op de Londenbrug die op vaste tijden draait, kost ons een uur en dan…dan kunnen we het Willemdok in en een plekje innemen. We worden door Tony op een aardige plek gelegd en kunnen relaxen.

Het weer

Ondertussen vertrekken we met een flauw zonnetje en een stevig briesje. Temperatuur te laag. De eerste kilometers varen we buiten maar verdwijnen later toch naar binnen en dat doen we niet zo snel maar binnen is het zo’n 10 graden warmer en kunnen onze winterkleren uit.

Kom je nog wat tegen?

Oh jazeker, je komt van alles tegen. In het water, boven het water, langs het water…. Het leven gaat overal door of even niet. We zien in het water behoorlijk wat houten takken / bomen die we zeker moeten ontwijken net zoals plaggen met riet en takjes. We zien veel dode vissen zoals paling, brasem en karpers. En het water stroomt en maakt draaikolken en ondiepe gedeelten.
Langs het water kom je dorpen en steden tegen en zelfs vliegtuigen. Maar ook mensen die gebruik maken van het jaagpad om te fietsen, lopen of hun hondje uit te laten. En wat te denken van natuurgebieden met de arenden, reigers, zwaluwen, kraaien, meeuwen, eenden en ganzen! Dus er valt best wat spannends te beleven.

Het leukste

Oliehaven

De binnenkomst van een haven als Antwerpen vind ik altijd leuk. Alle activiteiten die in een haven plaatsvinden zijn dynamisch, zeker op de Zeeschelde die altijd in beweging is. Zo komen we ook langs de oliehaven en de kolenopslag alvorens we de Royersluis naderen. De Scheldekant van de haven heeft oa een oliehaven en een steenkolenhaven met een berg waar de wielrenners zich kunnen vastbijten. Dan eens even zien wie de rode of gele trui heeft aan het einde, volgens mij hebben ze allemaal gewonnen met de zwarte trui.

Wachten voor de sluis

Royersluis
Drie jaar geleden was er een wachtsteiger voor de Kattendijkesluis, maar op dat ponton staan niet mis te verstane borden dat je er niet meer mag vastmaken. Raar waar moet je dan wachten op de stroming met je notendopje. En dus varen we gewoon de kolk in en maken vast aan een zwemtrap. Ruimte zat voor iedereen die er door wil. Ondertussen hebben we de Royersluis opgeroepen, ons FD-nummer is bekend en we hebben vertelt waar we liggen en welke kant we op willen. Een kwartier later de dame van de sluis weer aan de lijn. Weer hetzelfde verhaal. En kort erop komt ze voor de 3e keer door. Waar ik nu was. En de 3e keer kreeg ik op mijn kop omdat ik aan die zwemtrap lag. Dat is toch ten strengste verboden! Zal wel zijn maar ik ben domme toerist. Verder ging het sluizen vermoeiend maar wel goed.

Plannen

Na 7 uur keihard werken is het nu tijdvoor een aanmeerborrel. En verder weer wat rust. We besluiten een dagje extra te pakken en op zoek te gaan naar een Apple-boer die de telefoon kan unlocken en nog wat dingetjes

 

Dit blog  wordt samengesteld door Ron & Ank Tol, de eigenaren van de Silver Lining. Het blog mag je zo nu en dan lezen met een korrel zout en gebruikt voorvallen rondom de Silver Lining. De tekst wordt op persoonlijke titel gepubliceerd en kan dus afwijken van de mening van alle anderen. Als je wilt reageren vinden we dat leuk via Silver-Lining@ziggo.nl. Als je onze tekst wilt kopiëren dan willen we dat g Maar na 7 uur keihard werken heb ik wel zien in een pintje!raag even weten. Op jouw verzoek kunnen we ook een presentatie verzorgen; voor je clubleden op een koude winteravond bijvoorbeeld.
Wij varen een Linssen Classic Sturdy 35 AC uit 1991. Een dijk van een boot!