Het gaat niet zoals het gaat, dus

Het gaat niet zoals het gaat, dan gaat ie maar zoals het gaat. Is het niet rechtsom, dan maar linksom. Kortom er volgt een D-route. Hoe dat lees je hierna.

4 augustus dag 93 Wolfsburg-LP Calvörde

We hebben het hier wel gezien. Wolfsburg is zeker leuk, behalve VW is er ook het uitgebreide outlet center, een lange winkelstraat, een Schloss en een mooi meer (Allersee) met een geweldig zwembad, camping, waterski en weet ik wat niet meer. Hier zullen je kids zich wel vermaken denk ik terwijl papa bij de nieuwe Audi’s kijkt. Maar er is telefoon, het pakketje is aangekomen en met onze trapezels haasten we ons om de pillen in beslag te nemen. Hulde aan eenieder die hieraan heeft meegewerkt. We kopen een stuk taart en leveren die af bij de apotheek, een blozende apothekersassistente nam dat doosje in ontvangst. Nog even naar de Rewe supermarkt en dan Mr. Volvo aan het werk zetten om ons weer wat naar de Poolse grens te brengen. Ons oog is gevallen op een ligplaats bij Calvörde. Een beetje later schuiven Jork & Kirsten bij ons aan, je weet wel van die leuke Riviera boot. Lekker gelachen en wat gedronken en wat DDR-verhalen aangehoord. En dat zet je toch weer met beide pootjes op deze geweldige aardkloot! Wat hebben wij het dan goed in ons kikkerlandje, ondanks dat er nog zoveel te verbeteren valt.

5 augustus, dag 94, Calvörde-Burg

Op tijd weg, Mr. Volvo al eerder geïnformeerd dat hij & zij de wekker moesten zetten. Afgelopen met dat luiwammesen. We gaan het MLK verlaten en na sluis Hohenwarthe komt het Elbe-Havel-Kanal (ELK) met Burg. Vergeet niet om je bij het begin van de brug aan te melden anders kost je dit € 55,00. Betalen hoeft niet maar of je dat wilt? Op de ligplaats is nog net 1 plekje over en door een Nederlands schip worden we geholpen om aan te leggen. En dan de steigerpraat, geweldig! Waar kom je vandaan wat wil je, wat heb jij gedaan, het kost wat tijd maar ik zou het nooit willen missen. Gewoon goeie mensen op een woonaak die ergens langs de Zaan hun thuishaven hebben en allerlei tips hebben. Geweldig! Morgen naar Genthin, een wereldstad!

6 augustus, dag 95, Burg-Genthin

OK we gaan 2 sluizen tegemoet, Eerst de eerstvolgende Zerben en morgen de volgende. Deze sluizen zouden in 2012 vernieuwd zijn. Ware het niet dat er met de betonconstructie iets aan de hand was. Dat spul is afgekeurd en dus treedt er wat vertraging op. Logisch toch? Maar goed de haven van Genthin is leeg op 1 bootje na. Mooi dat maakt het voor Silver makkelijk om te draaien en zijn plekje te kiezen. En dan wordt het werken. We willen diesel inslaan en dat kan hier. 100 meter verderop is een Nettomarkt met mooie karren. 150 meter verderop is een Tankstelle die ’s middags wat goedkoper wordt. En dus halen we met onze jerrycans 3 x 100 liter zodat we voorlopig weer even genoeg hebben. Anders begint Mrs. Volvo weer te mopperen en dat wil je zeker niet. Dat eenmaal achter de rug kunnen we relaxen. Overigens valt wel op dat de herstellingswerkzaamheden van het riool nu al meer dan 2 jaar op dezelfde plek aan de gang zijn. Tja, Genthin is niet de enige die kampt met financiële middelen.

7 augustus, dag 96, Genthin-Plaue

Nog even snel naar de supermarkt en bakkerij voor broodjes enz.  Maar dan is het mooi en stoken we Mr. Volvo wakker en mag ie zijn gang gaan. De haven van Genthin is behoorlijk ondiep geworden, buiten staat nog op het bord 2 m. diepte maar dat is hooguit 1,70m. De oostelijke kant is al dicht want daar kun je alleen terecht als je zweeft. Genthin is niet goedkoop qua liggeld, stroom kost bijvoorbeeld € 3,00 per nacht en dat vanaf een uur of 6, eerder is de havenmeester er niet. Wij hebben er genoeg van en gaan op stoom naar Plaue naar een gratis ligplek bij de brug. Ook Plaue berekent aardige prijzen (volgens Nederlandse normen) voor hun ligplaatsen. Silver is niet helemaal gek he!

8 augustus, dag 97, Plaue-Potsdam

Nog even broodje oppikken en afscheid nemen van de Elbkilometer 8. De schipper was zeer verbaasd dat wij wisten waar dat was en hebben hem daarna ook wat plaatjes toegestuurd. Uiteraard was hij en zijn vrouw Rico en hond Bootsman zeer verguld. Tja je weet waar je over praat of niet. Je valt vanzelf door de bekende mand maar deze keer niet. Na het hartelijke afscheid weer op pad over de Plauer See en de Quenzsee. Ongeveer de snelweg naar Potsdam en Berlijn. Vanaf de Quenzsee gaat het over het Silokanal met vooral industrie en enkele plassen waar jij en ik niet mogen komen. We komen dan Brandenburg tegen met zijn sluis en kunnen direct invaren. Voor vooral de Duitse sluizen hebben we een stuk lijn en aan het uiteinde een knappe haak. Dat werkt ook hier weer geweldig aan de zwemtrappen. Die haak heeft een naam gekregen van Ank en wel “Captain Hook”. Hook wordt tijdens onze trip meerdere malen aan het werk gezet. Rechtdoor dus het Sacrow-Paretzer-Kanal op. Een stukkie van 12 km en je komt uit op de Jungfernsee, ten noorden van Potsdam. Ook hier kennen we de omgeving al zijn de regels om aan te leggen wat aangepast. Tussen 11:30 en 12:00 uur mag je hier niet liggen. En dus is de stek niet meer geschikt om je bouwval te parkeren. Goeie oplossing denk ik als het beleid ook gehandhaafd wordt. We lopen nog even wat rond en zien dat er een hoop luxe woningbouw plaatsvindt. We helpen nog even een Duitse familie die met een pas verworven Nederlands jacht een plekje inneemt. Er is ook een Brauerei en die bezoeken we dan ook. Nog even wat happen en noteren en dan begint de zon wat te minderen. Tijd voor het bed maar niet voor lang.  Met een hoop lawaai wil een Poolse binnenvaartschipper aanleggen op de plek voor Sportboote. Hij verwacht dat wij opzij gaan. Hij kan de brug op maar perst zijn verwaarloosde tobbe er toch tussen. Niet elke eikel hang aan een boom mensen! Op naar morgen!

Wie krijgt ...

Berlijn, altijd weer Berlijn…

9 augustus dag 98 Potsdam-Berlijn Tempelhof

Wat een avonturen beleef je dan toch weer! Slecht geslapen want ik lag op scherp vanwege die Poolse schipper. Dan vertrekken we toch van de Jungfernsee naar de Glienicker See. Onderwijl varen we onder de Glienicker Brücke door die tijdens de koude oorlog een twijfelachtige rol speelde. Hier werden de spionnen geruild en de Russen hebben meerdere malen een Westerse spion op zijn voettocht naar het vrije westen alsnog neergeschoten. Lekker volk en een lekkere tijd was dat om daar te wonen en te leven. Daarna volgt de Griebnitzsee met de fantastische villa’s. Groter kan het contrast niet zijn. Silver stuurt het Teltow Kanal op dat hier nog redelijk smal is. Hier vaar je aan de zuidkant van Berlijn. Redelijk groen en hier en daar wat industrie maar vooral rustig en geen sluizen. Natuurlijk konden we ook via de Spree met twee sluizen, een hoop extra kilometers en koude drukte. Bij Berlijn Tempelhof vinden we dat we vandaag hard gewerkt hebben en leggen Silver en kornuiten vast in de haven. Net buiten de haven is een koopcentrum en openbaar vervoer dat je goedkoop en snel naar het centrum kan brengen.

10 augustus dag 99 Berlijn Tempelhof – Berlijn Köpenick

Vandaag het laatste eindje van het Teltow Kanal naar de rivier de Dahme van de Dahme-Wasserstrasse. Bij de kruising kiezen we een noordelijke koers, op weg naar Köpenick. Even checken op de Hauptmann nog een beetje bij de tijd is. Bij het Linssen ondersteuningspunt zou zomaar een pakketje van Yachtcontrol kunnen liggen. En… we zijn net klaar met aanleggen en daar komt de koerier ons pakketje brengen. Wat een timing! En dus nog even wat sleutelen en dan op weg naar een supermarkt. Maar dan wel via een souvenirwinkel voor het foute hoekje van de schipperin. Dat lukt allemaal en we lopen nog even langs het raadhuis om Herr Hauptmann de hand te schudden en eindigen bij de Kleinste Brauerei von Deutschland. Tja dat moet je ervaren en ondergaan, het is niet anders. Soms moet je gewoon keuzes maken. En dan toch nog op zoek naar een supermarkt maar dat bleek even te ver weg. Terug naar Silver en het klusje afmaken. Alles lijkt weer te werken en dus gaan we morgen oostwaarts.

11 augustus dag 100 Berlijn Köpenick – Fürstenwalde

Oké we gaan al, vannacht goed geregend en wat onweer gehad. We liggen onder een stel oude bomen dus het dek ligt vol spullen van Berlijn. Dat geven we netjes terug. Op naar het oosten waar ooit de wijzen vandaan kwamen. Ik weet niet of dat vandaag de dag ook nog het geval is maar we gaan dat eens even bekijken. Eerst een beetje zuidelijk via de Dahme tot aan Schmöckwitz, dan een klein stukje van de Seddiner See meepikken om vervolgens het Oder-Spree-Kanal op te varen. Een redelijk smal kanaal dat ons naar de Oder brengt. Je vaart dwars door de bossen en dan bedoel ik ook bossen. Hier en daar een dorp en dan weer bossen. Hier leven de roofdieren zoals vossen, wilde ganzen en wasberen. Die komen zo nu en dan je dorp binnen op zoek naar voedsel en dat wordt altijd wel gevonden. En dus heeft de overheid een foldertje uitgegeven met wat je wel en niet moet doen. Vandaag 1 sluis en meteen er na de Stadthafen in. Heel voorzichtig want het lijkt wel wat ondiep en vooral smal. Maar het gaat. Met wat steken keren we Silver met de boeg naar buiten en maken vast. Wat lig je hier toch mooi! Je hebt geen luxe maar toch weer alles. 100 meter verderop zijn de winkels met de Domkerk en het raadhuis. Leuk en verzorgd aangelegd. De Dom is best groot maar we kunnen niet naar binnen dan maar naar het raadhuis. Dat is erg vervelend. In de Ratskeller is een brouwerij en je kunt daar proeven. Gek hoor maar toch even een keer proberen anders kun je geen mening vormen. Een vriendelijke man vertelt de geschiedenis en in een hoekje ligt nog de schedel van de opgehangen oprichter. Na twee potjes van een halve liter nemen we afscheid. De Ratskeller is het enige stuk dat nooit beschadigd raakte en is dus in originele staat. Grappig dat Silver ons hier naartoe stuurt. De supermarkt is aan de overkant en dus nemen we het een en ander mee. Op naar de boot want we hebben nog wat te doen. Wat? Gaat je niks aan.

12 augustus dag 103 Fürstenwalde- Eisenhüttenstadt

Aan boord gekluisterd waar ik nogmaals de waterstanden van de Oder op vraag en daar iets van probeer te bakken. Het werkt allemaal net even anders als in Nederland en hoe het werkt mag je zelf lekker uit vogelen. Ondertussen doet Ank enige huishoudelijke zaken. Zij had gerekend op een wasmachine maar dat ligt nu even wat anders. De jachthaven is minder als 1 m diep maar er tegenover is een ligkade. Daar gaan we liggen en dat is niet de mooiste plek op deze aardkloot. Als dat dan ook klaar is komt de pauzestand gevolgd door het eten. Helemaal niks mis mee.  Morgen weer wat anders.

13 augustus dag 102 Eisenhüttenstadt – Fürstenwalde

En dan wordt je wakker. Zonnetje schijnt. Zo ook op de dertiende, dat me ook herinnert aan een belletje dat ik moet plegen aan mijn zoon. Die viert zijn verjaardag, waarschijnlijk op de Hoornse kermis. Morgen zal die er met lappendag zeker te vinden zijn. Maar goed, we gooien los en varen naar de sluis. Even in de wacht. Komt de sluismeester aanlopen. Heel vriendelijk informeert hij naar onze plannen. Dat doet ie goed. Dan komt de roet in het eten. Op de Oders staat hier 1,10 m water, even verderop 0,75 m. Dat wordt graven voor Silver. Vooruitzichten? Voorlopig blijft het bij de bron van de Oder droog weer en dus geen aanvoer en dus nog een lager peil. Tja, we mogen blijven liggen tot ??? We keren om, dan maar geen Warschau, want de Wisla en de Warta staan droog. Morgen even het statiegeld terugbrengen naar de supermarkt en verse broodjes inslaan en dan op weg naar de Seddiner See en het Teltow Kanal. Berlijn kom je in deze hoek altijd weer tegen en dat is soms wel een beetje jammer.