Silver Lining op Mittellandkanal

Hoe ben jij gedekt?

Aanleggen, verzekeren, calamiteiten

Gek hoor… maar ik snap het niet…
Maar gelukkig hebben we een vereniging en internet waar je van alles kunt delen en vragen.
Wij hebben in 2010/2011 onze boot gekocht en toen ook een All-Riskverzekering afgesloten. Niks mis mee maar…
Vanuit de verzekeringsmaatschappijen wordt steeds gezegd “leg je boot op slot” en maak het de dieven niet te gemakkelijk.
Vanuit de jachthavens hoor je veelal dat je dat niet mag doen vanwege calamiteiten.
Hoe moet je daar nu mee omgaan?

Italie

Ooit lag mijn polyester bootje in een Italiaans haventje in Bolsena op slot. Wisten wij veel dat er een vuurwerk zou komen? Helaas, ons superjacht van 4,50 m konden ze niet verplaatsen omdat ik die met een kabel aan de steiger had vastgemaakt. Gevolg ? Schade aan de tent, daar is kennelijk een vuurpijl doorheen gegaan. De haven was niet aansprakelijk gezien allerlei bepalingen, ik (wij) waren de boosdoener want waarom leggen wij de boot op slot. Schade niet verhaalbaar.

Nu even naar Nederland.

Hoe is dat hier eigenlijk geregeld? Wij zien de sommige boten gewoon met een touwtje vastliggen en andere met zware staalkabels en dito sloten. Een lijntje is even los knopen en je neemt het kostbare bezit zo mee. Als ik de verzekeringmaatschappij mag geloven moet elke boot toch beter aan de kade vastgemaakt zijn.

Afgezien daarvan. Stel een boot naast mij gaat in de hens. Stel ook dat de brandweer snel ter plaatse is. Het eerste wat zij graag willen is de boten ernaast verwijderen. Niet omdat zij die zo mooi vinden maar wel omdat er ontploffingsgevaar dreigt. Denk maar aan je diesel en gasflessen en patronen aan boord. De nachtmerrie van elke brandweerman/vrouw

Wie maakt de keuze

Hm dus als eigenaar moet je kiezen tussen 2 kwaden. Je bootje pikklaar dmv een touwtje of vast en zeker en bij calamiteiten de zaak verergeren.
Natuurlijk zijn er hulpmiddelen, zoals GPS detectie…maar krijg je dan je bootje terug? Ongeschonden? Bonus en Malus Waarde van je verzekering? Premiekorting? GPS is mijns inziens alleen zinvol bij diefstal. En dus dek je maar een deel van het onheil.
Hoe werkt het dan bij bijvoorbeeld brand? Stel dat het de boot van de buren is die in de hens gaat…wat krijg jij dan?
En niet te vergeten hoe staat de vereniging en/of jachthaven daarin. Vinden zij het geweldig als ik de boot vast leg met staalkabels en sloten?
Hoe is het nou wettelijk geregeld, wat is de rol van een vereniging/jachthaven hierin, wat zegt jouw verzekeringsmaatschappij en wat zou de reactie van de hulpdiensten zijn in deze materie. Welke keuze zou een eigenaar van een boot moeten maken, welke voorzorgsmaatregelen zijn verantwoord?
Ik ben nieuwsgierig naar jullie mening!

2 antwoorden
    • Silver Lining
      Silver Lining zegt:

      Hi Cor, Dat wist ik al. 🙂 Ik kwam dit stukje nog tegen uit mijn Bruynzeel periode. Ik dacht dat jullie hier misschien iets mee konden. Praten kan altijd! Ik zal dit bericht ook op de Broekhorn site plaatsen.

Reacties zijn gesloten.