04-08-2015 Mechelen – Leuven

Sluis Beneden Mechelen

Oh jee…ik hoor onweer..maar gelukkig werd het stil. Maar een uur later werd het toch vochtig. Wat een geluk, Ank wipt uit haar bedje en zorgt dat alles goed komt. Negen uur gooien we wat lijntjes los, waarom we die gebruikt hebben weten we niet want de boot is geen centimeter verschoven, zo rustig lig je hier op de Binnen-Dijle. We drijven het stukje naar de sluis toe, maken contact met de aardige sluismeester en even later zijn we op pad naar het Zennegat.

Zennegat

Buiksas Zennegat
Klinkt al een beetje eng maar de sluismeester staat al te wachten en helpt met de lijnen. Hij brengt ons ook op de hoogte van de laatste wijzigingen. Voorheen was alles VHF 10 en dat is nu VHF 20. Voorheen waren er mobiele groepen, nu is er Verkeerscentrale Kamperhout die de dienst uitmaakt. Niks mis mee denk ik maar waar zijn die ploegen dan gebleven?

Buiksas

Beter bakboordzijde kiezen
Zowel de Zennesluis als alle andere sluizen op dit traject zijn van het type buiksas. Dat is even wennen maar toch goed mee om te gaan. Een buiksas is ongeveer 52 m. lang en bestaat uit 2 kommetjes. Vroeger zat er tussen de 2 kommetjes nog een sluisdeur maar die ontbreekt of wordt niet meer gebruikt. Bij het Zennegat werden we opgevangen, bij de Battelsluis niet. En deze heeft meteen het grootste verval (7 m.).  Geen instructie! En dus leggen we in het midden (versmalling!) aan de zwemtrap en wat resten van een sluisdeur. Bolders ontbreken aan stuurboordzijde.
Met groot geweld stort het water zich naar binnen en wij ontvangen de volle kracht op de Sturdy. Die is wel wat gewend maar wij niet. Met moeite houden we de boel onder controle, de boegschroef maakt overuren maar is niet tegen dit geweld opgewassen. Halverwege start ik de motor om kracht te hebben en de St. Jozef onder controle te heben. Dat lukt allemaal wel maar de schrik zat er best in.
Een goede raad kan geen kwaad. Gebruik op de weg NAAR Leuven altijd de bakboordzijde van de sluis en meer af achter in de sluis. Daar is het geweld van het water minder heftig en er zijn bolders  die bruikbaar zijn. Vanuit Leuven stromen de sluizen allemaal leeg en dat is dan weer een eitje van een karweitje.

Kanaal-Leuven-Dijle

Icoon van Leuven
Even afgezien van de werking van de oude sluizen verloopt het stuk van circa 30 km verder vlekkeloos, de verkeerscentrale werkt prima, alle bruggen gaan meteen voor je open en alle sluizen staan klaar. Hier en daar zijn wat aanmeerplaatsen en  jachthaven. Onze keuze is gevallen op die van Leuven en daar komen we dan aan. Lijkt een beetje vervallen en dat is ook zo. Waarom? De grote brouwer Stella Artois is verhuisd en van alle oude en bruikbare gebouwen worden nu mooie flatjes gemaakt.  En dat geeft nu eenmaal rommel en een hoop herrie. Niet alleen van de bouw, ook van het verkeer. Echt rustig lig je er niet en zeker niet als een stel pubers op de boot van papa een feestje maken. Daarnaast maken we onze vuilwatertank, deze was verstopt en dat vind ik geen leuk klusje.
Desondanks boeken we 2 nachten, dit mede omdat de tocht Mechelen – Leuven circa 5 á 6 uur varen was. We nemen het er even van. Morgen tijd zat om Leuven te proeven. Bovendien zijn wij slechts, incl. stroom € 6,00 per nacht kwijt.
Meer lezen en weten over de Silver Lining?
Breng dan een bezoek aan onze site
www.msSilver-Lining.nl

 

Dit blog  wordt samengesteld door Ron & Ank Tol, de eigenaren van de Silver Lining. Het blog mag je zo nu en dan lezen met een korrel zout en gebruikt voorvallen rondom de Silver Lining. De tekst wordt op persoonlijke titel gepubliceerd en kan dus afwijken van de mening van alle anderen. Als je wilt reageren vinden we dat leuk via Silver-Lining@ziggo.nl. Als je onze tekst wilt kopiëren dan willen we dat graag even weten. Op jouw verzoek kunnen we ook een presentatie verzorgen; voor je clubleden op een koude winteravond bijvoorbeeld.
Wij varen een Linssen Classic Sturdy 35 AC uit 1991. Een dijk van een boot!