07-08-2015 Klein Willebroek – Brussel (21)

Even gas terug

Schelde-Brusselkanaal
Mooi uitgeslapen, lekker koffie gedronken het zonnetje verwelkomt en daarna de boot klaar gemaakt voor de tocht naar hoofdstad Brussel. Als we weggaan dacht aan alles gedacht te hebben maar bij de eerste brug gaat het al helemaal mis. Ank roept de brug op maar hoe heet dat rotding nou? Met een lekkere smoes redden we ons uit deze penibele situatie en gaat de brug als nog open.
En vervolgens gaat het op rolletjes al kost Sluis Zemst wel enige tijd. Alles bij elkaar kost deze sluis 1 uur maar zijn we wel 9 meter dichter bij de zon. En dus loopt ded temperatuur op naar 35 graden en een beetje.

Grimbergen

Grimbergen
Hier wilden we liggen en uiteraard hun pintje proeven in de juiste entourage. Daar moet je (te) veel voor over hebben zien en ruiken we nu. De ligplaatsen liggen naast de afvalverwerking en een asfaltfabriek en er zit nog een ander luchtje doorheen. Niet echt plezierig voor mijn toch al gevoelige waarnemingen. Het dorp zien we niet en 100 m verderop begint Vilvoorde uit te pakken met hun industrie. Maar goed dat we hier niet terecht gekomen zijn. En het biertje drinken we wel in een wat prettiger ambiance.

Vilvoorde

Geen aanlegmogelijkheden en dat zou je ook niet willen. Behoorlijk vol gebouwd met allerlei fabriekjes die nogal veel herrie maken. Vanaf de boot is de stad Vilvoorde niet of lastig te bereiken al zou dat best eens leuk kunnen zijn.

Brussel

BRYC
We zijn weer in Brussel. We zijn er meerdere keren geweest met de auto. Soms om dochterlief bij de universiteit achter te laten en soms om met schoonzus een pintje te pakken. En soms ook zomaar. Een leuke stad, vol mooie oude bouwsels, marktjes en musea. Maar omdat we er hier geen reisgids op na houden stoppen we met dit toeristengedoe.
We leggen aan in de enige jachthaven waar dat mogelijk is. Dat is niet zomaar een jachthaven maar één van Koninklijke bloede. Dus we liggen op stand. De bedoeling was ooit dat het Koninklijk jacht (van Boudewijn?) hier kwam te liggen, maar dat jacht is hier nooit geweest en ook geen andere Koninklijke bootjes. De entourage van toen is er nog steeds. In het café-restaurant allemaal foto’s van commodores van de haven, allemaal gebakken lucht als je het mij vraagt.
Havenkantoor
Als je nu kijkt is het vergane glorie. Als passant lig je aan een betonnen kade, dat is mooi makkelijk. Maar verder…het heeft zijn tijd gehad denk ik. De middelen zijn op, de havenmeester zit nu in een container en werkt mee op een soort van werf. Niks Koninklijks aan. Behalve de prijs dan. Die was Keizerlijk. De havenmeester wil € 20,00 voor 2 boldertjes, met onze korting betalen we € 10,00. Dat bedrag is nog steeds te hoog vinden wij.
Brussel centrum is niet te belopen, fietsen zou kunnen en de tram doet er 20 minuten over. Niet echt dichtbij dus en eigenlijk kom je daarvoor in Brussel, Koninklijk of niet. De haven ligt aan drukke wegen in een soort industriegebied, jammer dat dit de enige mogelijkheid is. Maar..er is wel een topper te noemen! De jachthaven heeft namelijk een Koninklijk werkend WiFi signaal. En daar zijn we blij mee.

Berichten

En dus verdoen we onze tijd om de achterstallige blogjes te verzamelen en te verzenden zodra we de foto’s kunnen uploaden. De laptop en PC vragen al een paar dagen om updates, maar ja als er geen verbinding is loop je ook weinig risico en moet je even in de wacht.

Plan

Morgen door Brussel naar Ronquieres (hellend vlak) wat ons dichter bij de zon zal brengen. Als het lukt dan gaan we boven een nachtje slapen en dat Parc Incliné oid verkennen. Dan naar Seneffe omdat dat goedkoop is en WiFi werkt daar prima. Dan naar Mons/Bergen voor een apotheek en dan komt er een vraagteken. Er bereiken ons berichten dat de Ath te kampen heeft met te weinig water. Als dat zo is dan gooit dat lekker wat roet in het ontbijt. Maar dat zien we straks wel weer.

 

Dit blog  wordt samengesteld door Ron & Ank Tol, de eigenaren van de Silver Lining. Het blog mag je zo nu en dan lezen met een korrel zout en gebruikt voorvallen rondom de Silver Lining. De tekst wordt op persoonlijke titel gepubliceerd en kan dus afwijken van de mening van alle anderen. Als je wilt reageren vinden we dat leuk via Silver-Lining@ziggo.nl. Als je onze tekst wilt kopiëren dan willen we dat graag even weten. Op jouw verzoek kunnen we ook een presentatie verzorgen; voor je clubleden op een koude winteravond bijvoorbeeld.
Wij varen een Linssen Classic Sturdy 35 AC uit 1991. Een dijk van een boot!