Planetarium

De kortste weg naar Zierikzee

Silver raakt steeds meer de weg kwijt. Ditmaal brengt hij ons via Friesland naar Groningen. De bemanning wil dit uiteraard niet, die willen het zuidelijker gelegen Zeeland in. We zijn benieuwd hoe dit gaat aflopen. In het vorige blog heb je al kunnen lezen dat we in Franeker gearriveerd zijn, nu gaan we die stad eens even nader bekijken.

FranekerSightseeing Franeker

Nou zijn we weleens eerder in Franeker geweest, onder andere met de Elfstedenvaartocht, maar nu hebben we Franeker diverse keren doorkruist op zoek naar de leukste plekjes. Soms wat verborgen en soms loop je er zomaar voorbij. Ondanks dat we hier niet de reisgids willen gaan uithangen toch een paar tips mocht je langs Franeker drijven. Allereerst de jachthaven van de Franeker Watersport Vereniging. Daar hebben we twee nachtjes doorgebracht. Voor € 1,00 p/m lig je in een rustige omgeving met stroom, water toiletten en douches op 500 meter van het centrum. Prima te doen!

Dan loop je vanuit de haven naar de oude universiteit van Franeker. Nu is het een bejaardencentrum. Voor de ontwikkeling van Franeker was deze plek, inclusief de huidige bejaarden belangrijk. Je wandelt rustig door en dan zie je dat de voormalige pakhuisjes omgetoverd zijn tot leuke appartementen met onder andere uitzicht op het stadspark. Daar vlakbij ligt de belangrijkste kaatsbaan van Nederland die elk jaar op de 5e woensdag na 30 juni de grote kaatswedstrijden georganiseerd. Ik, Silver, ben daar niet zo goed in en dus lopen we de Voorstraat in met verschillende winkels De beschrijvingen van de diverse oude panden laat ik graag aan jullie over. Uiteraard is er nog veel meer en dus beperken we ons tot het hoogtepunt. En dat heeft te maken met ruimte, tijd, afstanden, richting, snelheden enz. In 1774 voltooide Eise Eisinga zijn plafondbewerking. Niet zomaar wat gips maar een heus planetarium. Dit omdat een prediker had gezegd dat de wereld zou vergaan en hij wilde het tegendeel bewijzen. En dat is gelukt! Tot op heden is dit het grootste, oudste en werkende planetarium ter wereld. Ook tref je er tal van antieke apparaten die ooit werden gebruikt om de hemel te begluren. Wat ons betreft een aanrader. De inwoners worden trouwens Klokkendieven genoemd. Naar het schijnt hebben de inwoners de klokken van Harlingen willen inpikken maar dat ging niet zomaar. En zoals zo vaak zijn er meer variaties op dit thema in omloop.

Silver en MarrekriteFraneker – Dokkumer Zijlen.

Vandaag maar eens wat meer meters afleggen. Ook de route wordt wat aangepast. Waarom? Leeuwarden en Dokkum hebben we al een aantal keren gezien. Je moet die mensen ook niet opnieuw blij maken met je komst nietwaar. Dus ga ik vandaag onder Leeuwarden door en via het Langdeel naar Bergum, steken daar de Mar over en gaan bakboord uit naar de Dokkumer Oude Zijlen. Op het Harinxmakanaal worden drie aquaducten gebouwd en dat geeft wat belemmering in de hoogte. De maximale hoogte is nu 5,10 m en dat gaat mij lukken. Bij Bergum wordt ook een aquaduct neergelegd en wordt je een klein beetje omgeleid over land, aldus PC-Navigo. Na het dorp met verschillende scheepswerven volgt het ondiepe Bergumer Mar met verschillende mogelijkheden om gratis te liggen. Dan bakboord uit naar Zwaagwesteinde. Dit water is diep en breed genoeg maar de bruggen staan op circa 3,00 m. En dus mag ik de bemanning alles laten afbreken wat hoger is als 2,90 m. Ook langs dit water veel mogelijkheden om af te meren en dat doe ik aan het einde. Weliswaar strak in de wind maar liever op de kop dan van de zijkant.

KunstDokkumer Zijlen – Zoutkamp

Ik ga grenzen verleggen. We zijn op tijd op en doen lekker rustig aan. Ik lig op een steenworp afstand van het mooie Lauwersmeer en die ga ik eens even nader bekijken. Maar eerst de brug en sluis van Willem Loré. Vandaag een verval van wel 27 cm. Dat is toch wat. Ik vaar het Dokkumer Djip af naar de Slenk. Daar kan ik stuurboord uit maar dat doe ik lekker niet. Het waait goed (4 á 5 NE) en dat vind ik weleens lekker. En de bemanning krijgt er zeebenen van. En dus maken we een toeristisch ommetje om de Schoenerbult en hoppen van de ene naar de andere boei. Er staan er genoeg. Bij de Zuidelijke Balastplaat wordt het wat smal en ondiep maar alles gaat goed. En dan gaat het rechttoe rechtaan naar de Hunze. We hebben de grens verlegd van Friesland naar Groningen en komen de keersluis Reitdiep tegen. De brug mag omhoog en achter ons komt een oude reddingsboot uit Lauwersoog ons begroeten. Meteen na de sluis leggen we aan in een kleine kom, lekker beschut achter een restaurant en de dijk. Overigens ligt hier 200 meter verderop de jachtwerf van Gruno.

We maken een ommetje garnalen Capitool van onder andere Heijploeg. Maar ook voor paling kun je er terecht, dat wilden we ook wel maar datgene wat in de toonbank lag, lag er te lang naar mijn zin. En dus lopen we daar weg met de familie haring. Nog even het dorp in en we zien de kermismensen de spullen opbouwen voor het feest. Feest? Wat voor feest? Mensen dat jullie dat niet weten! Aankomend weekend zijn de Havendagen van Zoutkamp. Dat hebben die garnalenpellers goed voor elkaar! Overigens werden zij Schelleviskoppen of Vlintboksems genoemd. Iedereen in het dorp draagt een steentje bij en de haven zal straks boordevol liggen met oude vaartuigen en dat met de gezellige muziek van de kermis 100 meter verderop.

Garnwerd aan zeeZoutkamp – Garnwerd

Ik wed dat de meesten van jullie niet weten over waar ik naar toe ga. Ik zal je een klein beetje helpen. Vanuit Zoutkamp vaar ik de voormalige getijdenrivier/zeegat de Hunze op, richting de Rooie Haan. De Hunze was ooit een zeegat van de Waddenzee en bereikte zelfs Groningen waardoor Groningen een open verbinding had met de zee. Dat duurde tot 1877, toen werd het Eemskanaal gegraven dat in 1963 aangepast werd zodat coasters Groningen konden bereiken. In 1969 besloot men ook de Lauwers zee af te sluiten waardoor de Hunze geen last meer had van eb en vloed.

De voormalige veerman van Garnwerd was toen al aan de kant geschoven want over de Hunze kwam een brug die het pontje overbodig maakte. Veerman was in die tijd een prima beroep die van alle walletjes wel wat mee kreeg. Nu is er het café Hammingh, een nalatenschap van die brave veerman, de molen Meeuw en uiteraard de Sint Ludger kerk. Vandaag is de Hunze in Groningen niet meer bevaarbaar, dat komt omdat de Hunze is omgedoopt in het Reitdiep en die is wel leuk om te varen. Het dorpsgezicht is beschermd en de inwoners zijn görtvreters, dit omdat een scheepsjager zich overat aan de heerlijke gort.

Wi-Fi

In maart kreeg ik een nieuwe set Wi-Fi materiaal aan boord. Een betere ontvanger en antenne en een router. In het begin werkte ik een beetje tegen en wilde het niet lukken maar toen greep toch die schipper in. Ik moest me koest houden en afwachten wat het nieuwe spul mij bracht. Lang verhaal kort, de installatie zoals we die van WiFi aan Boord aangeraden hebben gekregen werkt prima, zelfs in moeilijke plekken. Stiekem ben ik er wel blij mee!