Duits Venenland

Kesselschleuße EmdenKortste weg naar Zierikzee (4)

17-05-2016 Emden – Aurich

Mooi op tijd wakker. Koffiezetten is voor de schipper en rond 10 uur wordt er geklopt. Een collectant aan de deur. Deze wil graag € 10,00 liggeld en we maken meteen de afspraak at hij ook om 11:00 de drie bruggen voor ons opent. Ik heb het Ems-Jade-Kanal gekozen, niet vanwege de vele bruggen maar omdat dit leidt naar Aurich. En er is de Kesselschleuße. Een sluisje waar je 4 kanten op kunt. Heel apart en goed voor de twijfelaars. Ik ga gewoon recht zo die gaat. Het Ems-Jade-Kanal bestaat 125 jaar en zo nu en dan kom je daar een bordje van tegen. Rond de middag meer ik af in de haven. In een smal stuk van ca. 12 meter keer ik om. Ik heb nog 30 cm speling dus dat moet kunnen en leggen aan. Geen stroom en water hier te bekennen. Toch weer even de bemanning uitlaten en die komen zo waar terug met een betere optie, net om de hoek. Dus –verkas ik daarheen en lig ik in een nette box met leuk uitzicht.

Aurich18-05-2016 Aurich

Ik zet de bemanning overboord om Aurich te bekijken. Het is zonnig weer en dus geen straf. Er is een Schloß maar die hebben zij wel leuker en vooral ook mooier gezien. Wel vele oude panden en een knappe winkelstraat met alle bekende toko’s. Terug aan boord gaat Ank klussen. Navraag bij sluiswachters en havenmeesters hebben ons al geleerd dat het Nordgeorgfehnkanal het niet gaat worden. Aan het einde zit een sluis en een spoorbrug. Door de sluis kom je op getijdenwater. Met laag water zou ik door de spoorbrug kunnen en de laatste kilometers kunnen afleggen, ware het niet dat het water nog verder valt tot circa 30 cm. Een Silver met rupsbanden zou wellicht kunnen.

En dus de plannen weer aanpassen en retour naar Emden. In Aurich nog wel even het drinkwater aangevuld en hier en daar wat schoonmaakklussen gedaan. Met de havenmeester al afgesproken dat we om half 9 gedraaid wordt, mooi op tijd dus.

Emden Binnenhafen19-05-2016 Aurich – Emden

Ik lig op tijd voor de brug maar al wie er komt geen brugwachter. Die laat gewoon op zich wachten. Ank belt maar er wordt gewoon niet opgenomen. Die jongen met pet laat een half uur op zich wachten net als ik achteruit terug ga naar de haven komt ie op z’n dooie gemak aanfietsen. Daar weet ik wel een naam voor maar die zal hij niet zo snel hardop uitspreken. Daarna gaan alle bruggen keurig open en heb ik in sluis Rahe weer lol met sluismeester Janne. Onderweg zie ik de wolfabrieken weer grazen zodat mijn schipper van de winter weer een nieuwe trui heeft en zo nu en dan een kleinschalige melkfabriek in de kleuren zwart-wit.

Ook komen er een aantal roofvogels, kieviten en ander gevogelte langs om gedag te zeggen. Altijd leuk. In Emden zoek ik de beste plek uit, namelijk voor een van mijn nazaten, een Linssen 500. Wat een grote jongen is dat geworden, wel 14 meter! Esther en Horst wonen een half jaar op dat schip en varen dan Europa door.

De bemanning gaat nog even wat eten en komen tot de ontdekking dat mijn vuilwaterpomp kuren vertoont. Eindelijk hebben ze het door, maar kunnen het nu niet oplossen. Komt straks wel in een volgende haven wordt mij beloofd.

Gandersum Sperrwerk20-05-2016 Emden – Leer

Vanuit Emden de Eems op krijg ik te maken met de Eisenbahnbrücke en de Seeschleuße. De een gaat open via het spoorboekje van de Deutsche Bundesbahn en de ander gebruikt de maan om te kijken of het kan of niet. Maar goed om 8:55 uur gaan de drie bruggen omhoog en kan ik wat diesel rondpompen. Ik doe rustig aan want de sluis verwacht me rond half 10. Ook dat klopt al moeten we in de sluis nog wel bijna een uur wachten op een zeilbootje en een beroepsschip. Maar uiteindelijk voel ik de stroming van de Eems weer onder mijn kiel door stromen en zet ik een tandje bij. De Eems is ons goedgezind en geeft me een duwtje in de rug zodat we rustig varend toch 14 á 15 km/u varen.  Bij Gandersum heeft men een Sperrwerk ingericht zodat de mensen droge voeten houden. Op naar Leer dat een leuk vertier moet bieden aan de bemanning en zij hebben het plan opgevat om een dagje extra te blijven zodat ze mijn afvalstoffen kunnen verwijderen. Na de sluis in Leer waar ik ook even mag wachten wegens lunchtijd, is het bijna rechtuit naar de jachthaven. Daar is geen plaats meer en dus wil ik terug waar ook plekken zijn. Maar dat gaat niet omdat die brug opeens kapot is.

Tja er zit niks anders op dan alles plat te gooien dan kan ik er wel onder door. Ook dat gaat weer goed en even later staat de havenmeester mij al op te wachten om de lijnen aan te nemen. Bij het afrekenen krijgen we voor het ongemak de stroom gratis.

Ook het oude Leer heeft een lange straat met allemaal winkels, net daarachter staan de panden die je wellicht wilt bekijken. We zijn hier in een gebied dat nogal van eigenaar gewisseld is en zo kom je zo nu en dan ook Nederlandse namen en bedrijven tegen. De diverse panden in Leer zijn zeker het aanzien waard en de bruine kroeg waar de bemanning neerstreek tapte uit een best vaatje!