Papenburg

21-5-2016 Leer – Papenburg

Papenburg Hennings LinssenUit Leer lig ik rond 9 uur voor de brug en dobber ik rustig naar de sluis die bijna direct reageert. Ik schrik ervan. De deur gaat open, de lampen op groen dus gas erop. In de veronderstelling dat we alleen zijn leg ik achter in de sluis vast want daar zijn mogelijkheden.
Na de sluis komt de Leda; naar de Eems toe klotst het water tegen me aan. Dat is een goed teken want dan heb ik op de Eems stroom mee en dat kan zo maar een kilometer of 6 zijn. Ik voel me nu geen waterverplaatser meer, eerder een halfglijder die met 18 km/u over de Eems vliegt. Dat schiet lekker op.
Ik passeer enkele havens waar de haven van Weener wel even genoemd mag worden. Behalve een goed uitgeruste haven is Weener ook een leuk stadje. Misschien een tip voor een andere keer. Bij Gandersum is een Sperrwerk neergezet. High Tech en groot genoeg voor de Meyer Werft, althans vandaag. Mocht het nodig zijn dan gaat deze dicht en houden de mensen droge voeten. De Friesenbrücke staat tegenwoordig open en een verplaatsbaar gedeelte is weggenomen. Zo heeft de Meyer Werft een nette doorgang voor zijn nieuwe cruiseschepen.
Ik kom bij sluis Papenburg aan. Aangezien dit water internationaal bevaren wordt is het de gewoonte om alle communicatie in het Engels door te geven. Ook hier hebben we te maken met een uurtje wachttijd. Prima. Eenmaal in de sluis gaat de deur dicht en de ander open. Ik zit exact op de kentering en geef al weer wat diesel aan Mr Volvo. Eenmaal de sluis uit galmt de luidspreker van de sluiswachter. Ik moet terug want de schipper schijnt iets niet betaald te hebben. Fraai is dat.
Eenmaal binnen vaar ik steeds rechtdoor bijna tegen de volgende Eisenbahnbrücke en een Straßenbrücke aan. Die gaan snel open en ik ben nu op het Turm Kanal tegenover de Linssen dealer Hennings.
De bemanning gaat de benen strekken en loopt naar Hennings om eens nader kennis te maken. Dat verloopt uitermate vriendelijk heb ik begrepen.

22-05-2016 Papenburg

Bauhalle MeyerWaarom wilden we naar Papenburg? Nou dat is simpel, vanuit Leer kun je gemakkelijk naar het zuiden naar Haren. Dat kan de eerste reden zijn. De tweede reden kan het bezoek aan Hennings zijn, de Linssen agent hier in het Duitse noorden. Een derde reden is het leuke stadje met leuke gebouwen met een Nederlandse historie. Tenslotte hebben deze veenplukkers de kunst afgekeken van onze Groningers! Maar de echte reden is het bezoek aan de Meyer Werft.
Maar eerst wacht ons nog een ander klusje, we gaan Papenburg bekijken. En beste lui dat is goed te doen. Papenburg is niet zo groot maar heeft wel een heel leuk centrum langs het oude veenkanaal waar ‘Jan, trek an’ de oude veenschuiten door het kanaal heen trok.
Om 13:30 uur met een volle bus van 70 personen naar de werf. Niet zomaar een werf. Het is de Meyer Werft en deze is wereldmarktleider in het bouwen van grote schepen. Als ik zeg grote dan zijn het ook grote. Cruiseschepen van 350 meter en meer met 13 of meer dekken en die per jaar 1 á 2 schepen te water laat. Dat willen we zien! We krijgen een toer door het Besucherzentrum met zicht op de Bauhallen.
De rondleiding is in het Duits door een gedreven meneer die op een monotone wijze snel zijn verhaal doet. Ook met grapjes maar voor ons lastig te verstaan, laat staan te begrijpen.

23-05-2016 Papenburg – Walchum

DEK en KustenknalIk heb ze laten uitslapen tot 12 uur, op zich best lekker voor hun maar op dit moment minder gewenst. Nu moet ik hun opjagen. Om 12:20 draait de Eisenbahnbrücke en om 13:00 de eerste opening van de sluis naar de Eems. Dit is voor hun slavenarbeid. De bemanning moppert wat af, onder andere “op pad zonder koffie kan je duur te staan komen”.
Maar oké, getraind zoals de bemanning is redden zij het allemaal. De brug gaat wat later en de sluis wat eerder en dus ga ik weer met stroom mee richting het Dortmund-Ems-Kanal. De eerste sluis komt in zicht. Sluis Herbrum met een verval van 0 cm. Maar wel met een wachttijd van circa 45 minuten. In de sluis maakt een Amsterdamse solozeiler aan mij vast. Hij gaat voor de achtste keer naar Denemarken en verlaat ons bij het Küstenkanal op weg naar Surwold. Goede vaart!

24-05-2016 Walchum – Haren

HarenIk maak de bemanning rond 8 uur wakker. Dit omdat er wat werk aan de winkel is. Ik ben ontevreden en dat mag opgelost worden. En dus wordt het dek eerst even schoongemaakt en ontdaan van alle rommel die er niet thuishoort. Alle zaken worden weer op de daarvoor bestemde plekken opgeruimd zodat je ze blindelings kunt vinden. Dat stelletje landrotten leert het ook nooit. Dan moet er nog drinkwater gebunkerd worden. En tot slot wil ik voor half 10 Mr. Volvo een injectie geven zodat die zijn eerste walmen de vrije natuur in kan blazen. Ordnung muß sein! En natuurlijk lukt dat prima, maar soms moet je even laten weten wie je bent.
Dan sla ik achteruit, draai de boeg naar de uitgang om onze weg via het DEK (Dortmund-Ems-Kanal) te vervolgen. Nog een paar grote sluizen in de Bergfahrt, althans voor dit vaarwater, vervolgens uitrusten en een dag later Nederland weer in via het HRK (Haren-Rütenbrock-Kanal). 15 km lang, 4 sluizen en veel bruggen.
Maar eerst tuffen we de bemanning naar Haren. Daar wordt de supermarkt bezocht en daarna wordt de goede Wi-Fi gebruikt om contacten te onderhouden met de buitenwereld. Ook worden PC-Navigo, meteogegevens en virusscanners van de noodzakelijke updates voorzien. Even tijd voor de bemanning om de social media af te handelen en daarna is het weer werken. Er staan een aantal video’s klaar die een veilige plek verdienen. Ook die worden ’s-avonds zo veel mogelijk verzonden.
Ik heb gekozen voor de EMS-park jachthaven in Haren, op loopafstand van het dorp en van vele gemakken voorzien. En vooral nu even interessant een knap werkend Wi-Fi signaal. Tja als je daar geen gebruik van maakt… (-: