Terug naar Holland

Kortste weg naar Zierikzee (6)

Sluizen en bruggen25-05-2016 Haren – Klazienaveen

Het leven van een schipper gaat niet altijd over rozen. Dat blijkt wel weer. Gisteren een verzendopdracht gegeven voor een vriendje en ik word wakker vertelt ie mij doodleuk dat ie nog wel 5 uur werk heeft. Kennelijk ligt het Wi-Fi netwerk van de haven er ’s nachts uit. Daar kan ik niet blij van worden.

Maar goed, vandaag is de schipper eerder wakker en dat zal Silver zal weten. Ik loop lekker stampend het dek te poetsen, nou ja poetsen, een beetje de troep weg te vegen. Beetje de ramen doorzichtig maken en ik merk de eerste bewegingen van Silver. De koffie is klaar, het huisvuil is afgeleverd Ank en ik zijn er klaar voor. Nog even Mr. Volvo een inspuiting toedienen en Silver zal wel moeten. Silver reageert als volgt: Grmbl, mij wakker maken op dit uur Is er nood aan de man? Oke, oke ik ga al naar de sluis in Haren. En dan het Haren-Rütenbrock Kanal af. Hebben jullie heimwee of zo?

Eenmaal op het Kanal gaat het steeds beter. De beste man van sluis 1 opent keurig op tijd alle sluizen en na 2 uur zitten we in Nederland, in Ter Apel. Daar gaat het zuidwaarts naar de Veenvaart die sinds 2013 bevaarbaar is en je veel kiekjes geeft in de omgeving. Het wemelt wel van de bruggetjes en de sluisjes maar dat maakt het wel weer leuk. Ik heb een extra lang traject omdat we vanaf Haren komen en naar Klazienaveen willen, reken hiervoor circa 2 tot 2 ½ uur vaartijd. Als ik dat van onze tijd aftrek dan zit ik op een uurtje of 6 vaartijd voor het Nederlandse deel. Lange dag dus maar de vele sluisjes zijn voor ons voorbij.

De provincie Drenthe geeft de nieuwe route inclusief kaartjes uit bij de sluizen en zij hebben ook een app. Daar staat alle info op die je nodig hebt maar dat wil niet zeggen dat je een waterkaart kan missen. Ik heb van de schippers PC-Navigo tot mijn beschikking en dat werkt prima. Maar goed we liggen bij de Oranjesluis in Klazienaveen en gaan morgen weer verder op pad.

Coevorden26-05-2016 Klazienaveen – Coevorden

Jeetje… wat gebeurt er nu? De zon schijnt en dus rollen we de tent snel op nadat we het dauw vocht verwijdert hebben. En dan snel klaar maken voor vertrek.

Ja hoor daar gaan we weer vanuit de Oranjesluis in Klazienaveen zo rond half 10. Even gewacht tot de sluis is leeggelopen en de anderen uitgezwaaid en dan zelf op pad. Via Erica naar Coevorden vandaag. Wel met wat extra hulp want vandaag gaat het niet zomaar van zelf. In PC-Navigo wordt er een telefoonnummer voor de opening van de eerste brug vermeldt. Dat is handig! Ank belt en krijgt de politie aan de lijn. Ook leuk, maar ik wist niet dat onze gendarmes ook de brugjes bedienden. Dat doen ze ook niet maar ze regelen het wel voor je. Chapeau! Maar wel gek. Voor zover ik weet maakt PC-Navigo gebruik van aangeleverde bestanden van de overheden, net zoals als Stentec WinGPS trouwens en andere bedrijven. Maar raar is het wel en controle op de doorgegeven informatie vindt dus niet plaats. En dat gevoel had ik al eerder bij de laatste update van PC-Navigo, Soms zijn de brughoogten niet correct, soms slaat het verval in de sluizen nergens op en soms staat er een brugje niet op. Dat zal bij alle andere programma’s niet veel anders zijn en dus is attentie geboden. Het (bijna) blindelings varen op PC-Navigo behoeft nu wat enige controles. Hoe het precies in elkaar steekt weet ik ook niet maar er moet wel wat gebeuren.

We komen via het Stieltjeskanaal aan in Coevorden. Dat kanaal is voor iedereen eenvoudig te bevaren. Bereidwillige mannen en vrouwen zorgen ervoor dat je geen of nauwelijks wachttijden hebt voor de bruggen en sluizen. Dat doen ze goed die mensen. En, dat mag ook weleens gezegd worden, de mensen zijn vriendelijk! Net zoals in Friesland en Groningen gaat ook hier de provincie op slot tussen 12:00 en 13:00 uur. Echter wij zaten op het randje en de brugwachters hielpen ons naar de jachthaven van Coevorden.

Coevorden heeft een leuke haven in het centrum van de stad. De haven heeft de Blauwe Vlag en dat is het ook waard. Kom je in de buurt dan zeker even binnenlopen. De laatste brug verdient wat aandacht want die is ca. 3,70 hoog. Ik met mijn tent ben ca. 3.65 m. Past precies.

Almelo-Haanrikkanaal27-05-2016 Coevorden – Almelo

Voor het vertrek wordt door de bemanning nog even een warm broodje ingeslagen. Kennelijk hebben ze dat nodig. Ik niet in ieder geval. Mr. Volvo en ik zijn goede maatjes en hebben geen brood nodig. De zon schijnt dus dat betekent dat de kap er af kan. Ik mag een eind doorvaren tot we bij de Beerzerbrug zijn. Dan is het in Nederland klaar en gaat men eten. De bemanning eet een broodje en ik wijs hun erop dat er een eekhoorn bij het zebra staat te achten op een moment dat Babbel veilig kan oversteken. Achter mij, aan een lijntje zit een nieuwere Linssen Sturdy van mensen uit Bazel. Veel gesprekken zijn er niet maar een goedemorgen kan er net af.

Dan nadert Almelo, maar eerst nog even zien dat er twee bruggen opengaan zodat ik in de centrumhaven kan plaatsnemen. Havenmeester Maarten, wie kent hem niet, staat klaar, wijst mijn plekje aan en helpt de bemanning met de lijnen.

De bemanning wil nog even de plaats bekijken en een wasje doen. Maar ik wil ook dat de kabelaring eens even ontdaan wordt van het mos. Ik lijk wel een Eco-Boot. En dus wordt de rest van de dag besteedt aan het opknappen van de kabelaring en de romp die nogal wit ziet van het kalk uit het water. Ik moet zeggen, ik voel me met de minuut lekkerder in mijn watertje liggen!

Kunst in Almelo28-05-2016 Almelo

Als de bemanning weer eens wakker wordt en vooral ook de koffiedrug heeft gehad wordt er een vervolg gegeven aan de opknapbeurt van mijn romp en kabelaring. Dat gaat goed. De was en droger schijnt ook klaar te zijn en hangt te drogen in mijn mastje. Even een broodje en de bemanning gaat Almelo onveilig maken. De schipper heeft nieuwe schoenen nodig voor een heuglijk feit maar gaat in Almelo niet slagen. Dat weet ik nu al. In het centrum zijn de Lentedagen aan de gang. Op een van de pleintjes wordt een podium gevuld door een paar leerlingen van de muziekschool die enorm hun best doen. En dat maakt het gezellig. Even verderop is er markt, duidelijk verdeeld in dingen die je aan wilt schaffen. Kaas, groente, vis, bloemen en een ratjetoe, alles is gescheiden.

Aan boord heb ik van mijn vriendje Maarten begrepen dat we te maken krijgen met minder weer. Code geel schijnt er afgegeven te zijn, meestal beloofd dat niet veel goeds. Aan deze kant van het land valt het vandaag nog wel mee. Ank schrijft nog even een leuk regeltje in het gastenboek en morgen wil ik hier wel weer weg. Almelo is leuk, de haven is top maar de volgende haven kan nog leuker zijn of net niet.

Morgen halftien liggen ik voor de brug. Dat is wat de bemanning nog niet weet.