De Rokende Moor
Eefde Sluis

Twenthekanaal – Sluis Eefde

Kortste weg naar Zierikzee

29-05-2016 Almelo – Zutphen

Oei, wat is dat? Dat doet zeer! Dit is code oranje! Oranje van de zon, de warmte van de zon. Heerlijk. De bemanning trekt passende kledij aan en een stel met een zojuist aangeschaft zeilbootje neem ik de twee kersverse eigenaren op sleeptouw naar de twee bruggen. Dat is toch wat te spannend en de twee besluiten om niet verder met mij op te varen. Ik weet nog steeds niet wat ik verkeerd gedaan heb. Op naar de Zijtak Almelo waar ook WSV Almelo zijn haven heeft en, niet onbelangrijk, hier kun je ook brandstof bunkeren. Aan het einde van dit kanaal kom je op het Twenthekanaal dat door sommige lui ook het Kanaal IJssel-Enschede genoemd wordt. We spotten wel enkele wijnstokken op de heuveltjes langs het kanaal maar zijn te vroeg voor de borrel.

Doel voor mij is Lochem, dat geeft aan een jachthaven te hebben. Het is vandaag zondag en deze omgeving staat dan op slot. Zo ook de jachthaven waar wel drie boten liggen en waar ik niet in pas. Jammer, de foto in de ietwat verouderde Vaarwijzer laat een ander plaatje zien. Op naar Almen. Een dorp vlakbij Zutphen waar mijn schipper ooit een aantal keren een opleiding gevolgd zou hebben. De jachthaven is groot zat en vooral ook leeg. Sfeer is er niet, wel een restaurant.

De schippersvrouw wil hier niet aanleggen en dus vaar ik door naar Eefde. Daar zit een sluis met 6 meter verval en de meester geeft al aan dat we wel een uurtje de tijd hebben. Net voor het invaren voel ik me niet lekker. Iets raakt me onder de gordel. Onder, bij het hek. Ai, roer en schroef lijken aangetast. Aangetast door wat is de vraag. Mrs. Volvo heeft moeite om op toeren te komen. Ik tril door lijf en leden. Dit is niet goed. Met mijn Vetus boegschroef kunnen we zo manoeuvreren dat de bemanning kan vastmaken. Eerst maar eens 6 meter zakken en kijken of we rustig aan de sluis kunnen verlaten. En dat laatste lukt mij. Buiten de sluis eerst rustig achteruit en weer vooruit. Helpt iets maar onvoldoende. Ik waag het erop en een paar honderd meter verder vaar ik de Geldersche IJssel op. Tegenstrooms. Normaal is 3 km maar nu is dat meer. Ik bereik de jachthaven van WSV Gelre en maken vast aan de meldsteiger. De havenmeester is er snel bij. Ik maak hem duidelijk van ons probleem en dat we de zaak gaan onderzoeken. Onder het bed zit een koker met een potdeksel. Die kan open en dan kunnen we bij de schroef komen. Dat wil zeggen als de arm van het bemanningslid langer is dan 1 meter. Dan de pikhaak maar erbij. Er wordt gevist en gedregd en er is beet. Wat er aan de haak zit weten we nog niet maar het verzet zich wel degelijk. Maar uiteindelijk is de zege aan ons. Er wordt een shirt opgevist van de firma Holec, zo goed als nieuw. Dat moet even op de film. Nog even Mrs. Volvo testen, voelen naar de trillingen, het roer en vooral de uitslag. Lijkt allemaal goed en ik besluit om mijn ligplek voor vanavond in te nemen. Achteruit langszij mijn buurman gaat voortreffelijk. Vele handjes pakken de lijntjes en trekken me aan de kant alsof ik hulpbehoevend ben. Ik denk dat ik hier nog een nachtje extra ga bijboeken.

Zutphen Hagelstenen

Hagelstenen in Zutphen

30-05-2016 Zutphen

Ik heb hier vaker een nachtje doorgebracht. Ik vind het hier leuk, in het centrum, goede steigers, goede havenmeesters, gezellig sfeertje. Ik verkas wel naar de langs steiger, mede omdat dat ik dan dichter bij de stroompaal zit. Al snel komt er een nieuwe passant voor ons aanleggen, mooi op tijd gedaan dus. Eerst nog wat klusjes en daarna gaan om 13:00 uur de winkels open en mag de bemanning even pauze nemen. Ik hoorde ook van een biertje bij de stadsbrouwerij Cambrinus, ik denk dat ze dat wel op waarde weten te schatten. Zij zijn net op tijd terug voor het donker wordt en de harde regen neerklettert op het zeildoek en dek. Dan gaat het nog wat harder en volgen hagelstenen ter grootte van een dobbelsteen. Het water in de haven danst, het is eigenlijk een fascinerend gezicht waar ik altijd weer van weet te genieten. Het spel van de elementen. In ieder geval is mijn zwemplateau ook onderhanden genomen en het begint weer op een waardige Linssen te lijken.

 

Silver in de avondzon

Doesburg Silver in de avondzon

31-05-2016 Zutphen – Doesburg

Beetje later dan de bedoeling was maar we zijn compleet en gaan op stap. Nou ja, stap? We gaan buffelen tegen de stroom in van de Geldersche IJssel en willen naar Doesburg, de mosterdstad van Nederland. We zien mevrouw Ooievaar een pakketje afleveren en beroepsschippers met blauwe borden. Kijk dat is duidelijk. Maar er zijn er ook die dat te veel werk vinden en dan bij je komen om een middelvinger op te steken. Als ik dan even roep dat er een blauw bordje aan zijn stuurhut hangt wordt meneer nog blijer en gaat uit zijn bolleke.

Dan komt Doesburg. We kennen de haven van maart 2011. We deden deze aan op mijn maidentrip naar Enkhuizen. Toen kleiner en verlaten. Nu nieuwe steigers en op een andere manier betalen hetgeen ons en twee andere schepen niet lukt. Ik ben van goede wil geweest en dus gaan we de stad in. Leuke oude pandjes, een mosterdmuseum en een bezoekje aan het plaatselijke VVV-kantoor. Uitermate vriendelijke mevrouw die ook het waterflesje van Ank nog even vult met vers koud water.  Vanavond weer aan de asperges en we hebben nog even wat tijd om te klussen want ik wil er knap verschijnen in Zierikzee.

Nog wel een opmerking over de jachthaven. We weten niet wat precies voor ogen stond bij de ontwikkelaars van deze stek maar erg logisch lijkt alles niet. De ruimte tussen de vingersteigers is groot genoeg voor drie Silvers, bij genummerde plaatsen zijn geen aanlegringen of kikkers, op een aantal plekken is geen stroom en de passanten kunnen afmeren tussen 2 grote palen die altijd net te dicht bij elkaar staan. En dan het financiële, liggeld, € 1,35, belasting € 1,25 p.p. en het meest irritante een havenkaart die je nodig hebt voor stroom, sanitaire ruimtes, water enz. kost € 3,00. Dit is dus zonder de kosten die je besteedt aan elektra enz.  Dat lijkt op een graaicultuur waar de haren van de meeste schippers van overeind gaat staan. Ik heb het vermoeden dat Doesburg voor ons heeft afgedaan.

Arnhem centrum

Arnhem centrum

01-06-2016 Doesburg – Arnhem

We gaan vertrekken uit Doesburg met een noordenwind en het is reeds 16 graden. De zomer is nog ver weg. Ik maak ongeveer 2000 toeren, normaal genoeg voor 10 á 12 km/u. Nu met de stroom tegen kom ik niet verder dan 7 á 8 km en leggen dit traject van 22 km af met een gemiddelde van 7,6 km/u. Aan het begin van de Geldersche IJssel kom je op de Neder-Rijn. Lastig puntje omdat er nogal wat scheepvaart kan zijn. En er staat stroming waardoor je weggezet kunt worden. Ik weet dat natuurlijk en dus gaat het helemaal goed komen. Maar toch een kleine verrassing. Bij het opvaren van de Neder-Rijn krijgen we een behoorlijke zet in de rug en zit ik zomaar even op 20 km/u. Ik ga straks in plané als het zo doorgaat. Helaas dat lukt net niet want de jachthaven Jason is al in zicht en krijg ik hulp bij het afmeren in een lege box. Als dan alle formaliteiten gedaan zijn gaat de bemanning shoppen bij de Gamma en de supermarkt. De buit wordt aan boord opgeslagen en het stel vertrekt richting centrum. Dat is geen 15 minuten lopen zoals de havenmeester dacht maar eerder een half uur. Op de Markt maar even een terrasje pikken en weer terug.

Arnhem, althans het gedeelte dat wij gezien hebben is een bouwput. Alle leuke dingen zijn verstopt, gesloten of op een andere manier niet te bezoeken. Wel jammer maar dat is ons lot.

Driel Stuw

NederRijn Driel

02-06-2016 Arnhem – Vianen

De ervaring van gisteren op de Neder-Rijn geeft ons hoop qua snelheid. Niet dat ik een snelheidsduivel ben maar iets meer dan 7 km is wel lekker. En dus worden de doelen bijgesteld en willen we vanavond in Vianen liggen. Er is vrij veel vrachtverkeer dat nogal wat golfjes veroorzaakt. We passeren Wageningen en de Grebbeberg bij Rhenen. De Star Wars stuwen Driel, Amerongen en Hagestein staan open en ik hoef dus niet door de sluis. Nederland doet zijn best om het vele water uit Duitsland en Frankrijk te verwerken en dat veroorzaakt ook een extra stroomkracht.

Bij de kruising met het Amsterdam-Rijnkanaal waar ik mij aanmeld wordt naar mijn intenties gevraagd. Ik zou bijna antwoorden rijk en oud maar de man bedoelt denk ik wat anders. Met een gemiddelde snelheid van 15,6 km/u varen we de Neder-Rijn en de Lek af. Rond drie uur meer ik af in de jachthaven De Peiler waar ik nu voor de derde keer ben.

Rotterdam Scheepsbouw

Rotterdam Scheepsbouw

03-06-2016 Vianen – IJsselmonde

Het voordeel van wat extra stroming betekent ook dat de bemanning wat langer onder de klamme lappen kan blijven. En daar wordt gebruik van gemaakt. Vandaag de Lek af op getijdenwater. Bij de start hebben we mazzel want we hebben de normale stroming en de ebstroom mee en dat alles aangevuld met een frisse tot koude noordoostenwind.

We komen langs Schoonhoven, Lekkerkerk, Krimpen en Kinderdijk. Op zich leuke plaatsjes al werd Lekkerkerk opgeschrikt door een woonwijk op een gifbelt in de vorige eeuw. We kruisen de Noord en komen op de Nieuwe Maas. Eenmaal bij de monding van de Hollandsche IJssel word ik in de jachthaven IJsselmonde zoals vanouds prima geholpen en krijgen we twee leenfietsen met zijtassen mee om te bunkeren in Bolnes. Dat was wel nodig, de tassen zitten bomvol en dus kan er voorlopig weer gesmuld worden.

Vanuit de kajuit heb ik een mooi uitzicht over de Nieuwe Maas, maar niet zo lang want het water zakt alras een meter of twee vanwege laagwater.