Bruinisse - Mosselcultuur

Kortste weg naar Zierikzee

IJsselmonde

04-06-2016 IJsselmonde – Rhoon

Vandaag staat er een leuke trip op de kalender. Ik lig vlak voor de Van Brienenoordbruggen en we willen de Rotterdamse haven bekijken. Dat betekent de Nieuwe Maas af en door de Botlek naar de Oude Maas. Betekent ook twee marifonen. De eerste voor het zogenaamde ship-ship verkeer op VHF 10 en de tweede, onze vaste marifoon op het blokkanaal dat aangegeven staat in PC-Navigo of op borden langs de kant. Als je een marifoon hebt dan is uitluisteren altijd verplicht maar in deze wateren hoor je dan de informatie van scheepsbewegingen die rondom gebeuren. OK, na 10 uur gooi ik los en steken we de Nieuwe Maas over achter een vrachtschip en dobber ik rustig achter dat ding aan. Hard gaat het niet met 6 km/u en dus ga ik er wat later aan voorbij. Hebben we ook een mooier uitzicht. En nog belangrijker, we filmen deze trip en de schipper staat vandaag in het middelpunt. Jammer dat er een behoorlijk wind van 6 kn. Staat waardoor het geluid soms niet lekker zit.

Ik blijf lekker dobberen en zien de highlights van Rotjeknor aan ons voorbij trekken. Dan zal ik toch de Nieuwe Maas moeten verlaten om door de Botlek bruggen te gaan. Ik wacht een mooi moment af en dan met wat verhoogde snelheid steken we de brede rivier over om op de Oude Maas verder te gaan langs de oliehavens. Indien ik rechtdoor was gegaan dan zou ik op de Nieuwe-Waterweg zitten en straks op de Noordzee. Dat was ik niet van plan. De Botlekbruggen bestaan uit een oude en een nieuwe brug. De nieuwe is kennelijk nog niet geheel gereed want de oude wordt nog niet afgebroken. Ik zie twee zeegaande schepen mij tegemoetkomen en mag dus even wachten op een doorvaart. Daarna slingert de Maas langs Hoogvliet en nog een paar dorpen naar Rhoon waar ik op de kop van een steiger kan afmeren. Het is twee uur en dus tijd voor een afmeerborrel voor de bemanning die onder een parasol met een broodje bal genuttigd wordt.

Ossesluis op het Wantij

Een volle Ossesluis op het Wantij

05-06-2016 Rhoon – Gorinchem

Een mooie zondag en dus korte rokjes weer. Via de Oude Maas kom ik bij Dordrecht en ga dan stuurboord uit het Wantij op. Even rust van de beroepsvaart en door een stukje Biesbosch. Het is druk met plezierbootjes in alle maten. Hier en daar wordt een ankertje uitgegooid en de bovenlijven ontbloot. Het lijkt wel zomer. De thermometer wijst iets meer dan 25 graden aan. Het Wantij komt uit op de Nieuwe Merwede. Daartussen ligt de Ottersluis waar ik als 4e aan kom en nog net kan vastmaken aan het remmingswerk. Even later ligt het stuk bomvol drijvende voorwerpen die allemaal door de sluis willen. Zodra ik kan lig ik met mijn 3 voorgangers voor de sluis want er zijn aardig wat haantjes bij die de voorste willen zijn. De sluismeester heeft het er maar druk mee en dirigeert iedereen naar voren en naast elkaar. Een Tupperware bootje wil kennelijk wat smaller worden want die perst zich langs mij heen tot ik het genoeg vind. Deurtjes dicht en laat het water maar gaan sluismeester. Eenmaal op de Nieuwe Merwede keert de rust weer terug om bij Werkendam weer drukker te worden. Ik ben op de Boven Merwede en na een paar kilometer komen we Gorinchem tegen. Uiteraard wil k in de stad liggen want daar zit Datema Amsterdam, onze kaarten leverancier. Ik sta altijd weer versteld wat zij over elke kaart of boek te vertellen hebben en ga dan ook meestal op hun advies af. Het is zondag en dus is de winkel gesloten. Bovendien weten Joop en Marja niet dat wij voor de deur liggen. De bemanning strekt nog even de benen en komt dan al weer snel aan boord. Ik lig lekker in de schaduw, onder wat bomen. Een gouden plek.

Gorinchem - Linge

De Linge in Gorinchem

06-06-2016 Gorinchem Sightseeing

Rond 10 uur trekt de bemanning naar het kaartenhuis van Joop en Marja waar zij anderhalf uur bijkletsen over van alles en niks. Rond lunchtijd eerst even een broodje happen in de winkelstraat en dan de wandeling over de stadsmuur. Zon en schaduw wisselen af. En ook de vergezichten over het water en de landschappen. Aan de overkant ligt Sleeuwijk en slot Loevestein zien we. De rivier de Linge, het water waar de jachthaven gelegen is, is mooi vaarwater maar loopt uiteindelijk dood na Leerdam en dan mag je weer terug. We sluiten af op de Markt, op een terras en een VVV. Gorinchem wil zichzelf beter op de kaart zetten, de stad ziet er ook leuk uit en heeft een rijke geschiedenis. Allerlei winkels zijn aanwezig net zoals toeristische foldertjes dus dat is ook geen probleem. Dan is het raar dat er in het centrum en de haven geen Wi-Fi is. Gemiste kans Gorinchem! Na het eten komen Joop en Marja nog even aan boord en kletsen we alweer wat af. Het houdt niet op. Morgen naar het zuidwesten van Nederland.

Moerdijkbruggen

Moerdijkbruggen op het Hollandsch Diep

07-06-2016 Gorinchem – Volkeraksluis

Stroomafwaarts drijf ik vanzelf de Boven-Merwede af. Weer langs Werkendam om de Nieuwe Merwede af te zakken. Ik kom een paar vrachtschippers tegen maar druk is het zeker niet. Voor ik Mr. Volvo mocht starten moest de bemanning nog even afscheid nemen en de sluis informeren dat ik er aan kom. Maar goed we dobberen weer op de Nieuwe Merwede en voor mij ligt het Hollandsch Diep en de Moerdijkbruggen. Van ver af is het net een gestapelde brug en rijdt het autoverkeer boven de treinen maar schijn bedriegt. Na de bruggen is de kruising met de Dordtse Kil, een druk bevaren watertje dat ook nog als hoofdvaarwater te boek staat. Dus al dat vaarverkeer heeft voorrang. Maar ik zie een gaatje en het gas gaat er op. Dat verliep uiteraard vlekkeloos. Het Hollandsch Diep is breed en er zitten een paar jachthavens. Wat meer naar het westen wordt de pleziervaart het Noord Hollandsch Diep opgestuurd om daarna bij de Volkeraksluizen weer gezamenlijk uit te komen. En dan zijn we net Willemstad voorbij. Ik mag de jachtensluis in zodra het licht op groen staat en worden met nog 2 zeilbootjes geschut. Uit de sluis is een steiger en aan de binnenkant mag je overnachten. Ondanks de snelweg toch een rustig plekje in de luwte van de wind.

Grevelingen - Dreischor

Grevelingen – Duikstek Gemaal Dreischor

08-06-2016 Volkeraksluis – Brouwershaven

Iedereen is om 9:15 uur klaar om te gaan. Dus krijgt Mr. Volvo een zetje en een spuitje. Ik ga vanuit het Hellegat het Volkerak op, een breed water waar het goed kan spoken. Maar vandaag even niet. De zon schijnt en de temperatuur wordt steeds wat aangenamer. Na de Volkerak komt de Krammer en de Zuid-Vlije. Het voordeel van een oudere vaarkaart is een geldbesparing, het nadeel is dat de kaart je een verkeerde sluis in wil sturen. Maar gelukkig is er ook PC-Navigo die het prima aangeeft. In de sluis liggen al twee Linssens en ik maak er drie van. Nog een klein stukje Krammer en Zijpe en ik ben bij de Grevelingensluis waar ik ook in de rust mag. Eenmaal op de Grevelingen komen we allemaal op bekend terrein en varen we langs de duikstekken van weleer. Ik vaar langs Dwars in de weg en gaan scherp bakboord om de jachthaven van Brouwershaven in te varen. Even horen of er een plekje is in de oude haven want daar lig je beschutter en jawel, precies 1. Dat gaat helemaal goed komen.

Het betalen neemt wat langer in beslag want de bemanning raakt aan de klets met de havenmeester en zijn vader. Zij hebben het over vroeger dus dat kan wel even duren.