Lang verhaal, maak het kort 16-5 tot 27-5

16-5 Minden-Hahlen – LP Haste

Sluis Anderten
Niet te geloven, bij wakker worden schijnt de zon. Dat moet echt een vergissing zijn. We wagen het erop. Ank brengt nog wat vuilnis weg en neemt op de weg terug verse broodjes mee. Half 11 wordt Mr Volvo gestart (als ie niet start wordt het Mrs Volvo) en gaan we richting Hannover. Nee vandaag gaan we Hannover niet bereiken al is een bezoek zeker de moeite waard.
Vandaag andere hoogtepunten. De Kanalbrücke over de Weser om maar eens wat te noemen. Tien meter boven de Weser die hier kruist met het MLK en het Weserdal dat hier 3 km breed is. De uiterwaarden staan er groen bij, vorig jaar stond hier (te) veel water.  De brug heeft een lengte van 375 meter. Er is een oude en een nieuwe brug; de oude wordt sinds vorig jaar gerenoveerd en is daardoor afgesloten voor de scheepvaart. Bij Minden eindigt het Wiehengebirge en zien we zuidelijk het Weserbergland. Noordelijk komen we in een laagvlakte.
Na de brug kun je in een Drachenboot je best doen maar ook tanken bij Emstank Esso op de hoek van de WSA hafen.

Dan krijgen we een gast aan boord, een kwikstaart met een wit kopje verkent de boot en eenmaal op de fiets komt ie toch tot de ontdekking dat ie niet bij de trappers kan. Zeer teleurgesteld vertrekt ie weer.  Hoog in de lucht vliegen de roofvogels, helaas zijn die lastig op de gevoelige plaat vast te leggen. Door een lekker windje vliegt de biminikap  achterover en staan we in de zon. Best even wennen, is dit nu zon? Dit is de eerste dag zonder onze zeilkleding en mutsen. Eindelijk!

We stoppen de motor als we km 138,3 zien. Een ligplek bij Haste waar je kunt liggen aan ringen die op de damwand aanwezig zijn.. Op 30 meter is een provincialeweg (die herrie stopt wel straks) en op 80 meter een spoorbaan met goederenverkeer. Dat wordt wellicht vervelender.
Morgen een lange dag, de wekker om 7 uur en we willen naar Heidanger. 75Km varen en een sluis (Anderten). Niks rustdag…slavenarbeid!”

17-5 LP Haste – Vechelde

Oud treinstel bij Hafen Hannover

Zo…dat is vroeg; 6:50 uur naast het warme nest om terecht te komen in een mistige omgeving. Koud is het ook en dus aan het werk. Alle rommel die we tijdens de vaart nodig hebben aan dek brengen, de trossen los en gaan met de Linssen. Op naar Heidanger waar we goede herinneringen aan hebben. Wel een lange dag varen maar de plekken tussen in zijn ook niks waard. 1 Jachthaven (Marine Kameradtschaft) met een Herr Ober-Geschnautzel en een paar gratis plekjes op fabrieksterreinen. We zijn verwend. We willen best betalen maar er wel wat voor terugzien.

En dat zien we ook wel. In het Salzgitter Stichkanal is een Bambi uitgegleden en in het water terecht gekomen. Daar gaat onze hertenbiefstuk. Vechelde waar de JH ligt zit midden in de natuur. Langs de waterkant staan hekken en toegangspoorten voor de mensen. Die moet je dicht houden maar deze Bambi heeft er dan kennelijk wat op gevonden.
Lief he. 🙂

En dus belanden we op mijn verjaardag in Heidanger, kunnen we de boot aanleggen op de allerbeste plek en genieten van een Becksbiertje in de zon. Daarna kijken of het internet werkt maar dat wordt een teleurstelling. Dan maar douchen en eten.

Een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht zijn we van plan. Uiteraard aangevuld met een goed glas Graubunder wijn. Ank neemt een crèmesoepje, zalm een Nusstraum als toetje. Ik ga voor het echte werk, vissoep van het huis, een schol die nauwelijks op het bord past en een Eis und Heiß ijsje. Een afzakkertje hebben we aan boord en dus verkassen we daarheen om toch op tijd in het bed te belanden.

18-5 Vechelde – Wolfsburg

Sluis Sülfeld

Kijk zo wil ik weer elke dag gewekt worden, door de warmte. De zon schijnt al volop als ik uit de klamme lap kruip. Jammer dat het niet zo blijft.  Rond 10 uur verdwijnt de zon en zal zich vandaag niet meer laten zien. Het kwik daalt en de luchtdruk ook. Maar nu is het nog droog.

We pikken de broodjes op, maken een babbeltje met de eigenaar van dit geheel, tappen zo’n 100 liter water en geven de schipper van de Berlijnse Hippo een kaartenboek van de Veenvaart uit 2013. Hij blij want hij wil daar heen. Rond 10 over 10 vertrekken we. De eerste 3 km weer teug over het Stichkanal en dan stuurboord uit het MLK op. Een tocht van zo’n 33 km met als doel VW.
We waren langs Braunschweig, moet een mooie stad zijn en is zeker groot. Maar vanaf het MLK heb je slechts 1 kleine JH en 2 keer een ligplek tegenover drukke laad-los kades. Nodigt nog niet echt uit en dus bewaren we dit voor een volgende trip.
Op het MLK vaar je zo nu en dan tussen dijken met begroeiing met van alles en nog wat. Een volgend stuk heb je zomaar een weids uitzicht over landerijen met op de achtergrond wat heuvels. Soms vaar je over bruggen zoals in Minden en Hannover en soms vaar je letterlijk over de top van een berglandschap. Alle
bruggen zijn hoog zat. Na Braunschweig kom je (oude) bruggen tegen die 15 meter doorvaart bieden. Beetje overdreven voor ons. Lager dan 5,00 m worden ze nergens en dus is dat een makkie.
Bij de enige sluis (Sülfeld) van vandaag gaan we 9 meter zakken en moet de mast plat. Uit de sluis vandaan reg
ent het en dat stopt niet meer.
Half 3 zijn we bij het station Wolfburg, we liggen een beetje ongelukkig en dat komt omdat de meeste bootjes nogal ruim liggen. De mensen zijn niet aan boord dus straks maar eens even vragen of ze wat opschuiven.
Morgen boodschappen doen en weer een stukje varen.

19 mei op naar Bergfriede

Ligplaats Bergfriede (MLK)

Om half 10 op de fiets naar Wolfsburg, niet zover maar mooie tijd. Op nar de outletwinkels die vlak bij het station liggen. Helaas we zijn te vroeg , die luiwammesen gaan pas om 10 uur open. Dus eerst maar 2 ansichtkaartjes kopen en de postzegels die daarbij horen. Direct aan de gratis aanlegplek heb je het station, op 200 meter kun je het station doorlopen, op 400 m kun je over de VW brug. Eenmaal buiten linksaf en je vindt de outletwinkels en rechtdoor loop je tegen de Penny supermarkt aan (niet echt een hele beste) en de rest van het winkelgebied dat best groot is. Bij de Esprit, aan het einde in een overdekt winkelcentrum zit, zien we elk een boekje wat ons lijkt en dus nemen we die mee. Dan de Penny want er moet ook gegeten kunnen worden. Neem een slechte Aldi tent en neem daar 50% van dan weet je wat je te wachten staat. Maar we hebben vrijwel alles wat we willen en de rest wordt geïmproviseerd door Ank.

Terug aan boord de aangeschafte buit weer verstopt, Ank schrijft de kaartjes en gooit die op de bus bij het station, terwijl ik de schuit klaar maak voor vertrek. En dat lukt om 12:15 en we gaan op weg naar de gratis LP Bergfriede, zo’n 2 uur varen van hier.
Welkom in voormalig DDR en Sachsen

Bij KM 256 met restaurant Jorgos passeren we de voormalige Oost Duitse grens. De kade is vernieuwd en er is meer plek om aan te leggen. Dit jaar is het al weer 25 jaar geleden dat die 2 Duitslanden werden samengevoegd. En nog steeds hebben we daar een gek gevoel bij. Het is rustig op het MLK, zo nu en dan passeert een vrachtschip, de temperatuur van het water is hier 17 graden. We vertrokken met dichte hemel maar heel langzaam wordt het warmer en pellen we ons uit. Even na 2 uur bereiken we de LP Bergfriede, we zijn alleen en vorig jaar werd Ank hier jarig. Het wordt warmer tot wel 30 graden. Dat zijn we niet meer gewend dus enige aanpassing is nodig J

Morgen naar Haldesleben, naar de JH om de Silver Lining klaar te maken voor de Elbe. Wellicht blijven we daar een nachtje extra want er mag ook gewassen en getankt worden. En zo zal dat geschieden.

20 mei naar Haldensleben

Hi Skipper

Vanuit Bergfriede is het zo’n 30 km naar de ons bekende JH Haldensleben. JH Haldensleben is de laatste JH om een keuze te maken. Rechtdoor ga je over de brug naar sluis Hohenwarte. Zowel voor de brug als de sluis even aanmelden, of je vaart achter een vrachtschip aan en meldt je aan bij dat schip. Voor de sluis moet je je sowieso aanmelden. Luister goed naar het antwoord c.q. oproep want je krijgt een drijvende bolder aangewezen. Met de sluis in Magdenburg kom je op de Elbe. Eenmaal een meter of 10 gezakt het je 2 keuzes. Hamburg of Dresden – Praag. Make up your mind want als je hier nog twijfelt wordt je wel opgepikt door de stroming van 4 á 6 kilometer. Wij weten het al.

Wie zegt dat een oude Linssen niet mooi kan zijn?

Ook bij Haldensleben kun je een raar gevoel krijgen dat iets met vlinders in je buik je maken heeft. Je bent hier namelijk vlakbij de Straße der Romantik, dat hier door het gebergte Höhenzug loopt. Slot Hundisburg ligt 5 km ten Z van Haldensleben. Ten N ligt de Colbitz & Letziger Heide op je te wachten.

En dan het weer.  Het is half 10 en 18 graden. Het zonnetje schijnt, dat gaat in ieder geval de goede kant op. Meteen de uitdaging aan gegaan en de korte broeken gepakt. Na veel pluizen van allerlei planten en bomen wordt het 25 tot 30 graden. Heel vervelend. Op KM 286,8 ligt een vrij nieuwe jachthaven van Calvörde. Een paar KM eerder had je de gratis ligplaats hier lig je vrijwel als enige. Onderweg verspeel ik ons putsemmertje in een poging onze Linssen wat op te knappen. En dat alles onder toeziend oog van 2 visarenden, waarschijnlijk moeder en dochter. Op hun hulp hoef je niet te rekenen.
De ontvangst in Haldensleben is hartelijk, je lijnen worden meestal aangepakt en de havenmeester is snel ter plekke om je de beste plek te wijzen.

21 mei werkdag in Haldensleben

Brandstof tanken kan hier ook. Er komt een tankwagen bij een afname van 300l. en meer of de havenmeester gaat met je mee, in zijn/haar auto, om je Kannisters te vullen. Wij haalden woensdag 75 liter á € 1,36. Meer kunnen we niet kwijt.

Ook werd de stuurboord kabelaring onderhanden genomen met een anti algmiddel. Het knapt op maar we denken dat we onkruidverdelger nodig hebben.
Nog wat huishoudelijke zaken: we wisselen de Karsten slaapzakkenvoor een laken en dekbed, hangen die lappen te luchten maar er is nauwelijks wind. Ook verzamelt Ank 2 wassen voor de oude machine en daarom dan ook gratis te gebruiken is. Ophangen mag aan het rek van de havenmeesterin die geheel toevallig uit Praag komt.
Morgen willen we de Elbe op, er staat minimaal 1,40 m water volgens de geleerden.
Daarna nog douchen want deze temperaturen zijn we niet meer gewend.

22 mei Magdeburg

Scheepslift Rothensee vanaf de Elbe

Vandaag zomaar vroeg wakker. Zullen de zenuwen wel zijn hoor ik de oudjes bij Bruynzeel al zeggen. Maar toch, 7 uur, mooie tijd, zeker als de zon schijnt. Dus rond 8 uur wordt die groene motor weer gestart, echter nadat ik enkele controles heb uitgevoerd, zoals olie- en koelvloeistof, lekkages enz. Niks om je zorgen over te maken en dus varen we het MLK op. Daar wachten verschillende vrachtschepen voor de vernauwde doorvaart. Vlak voor Halbesleben wordt het MLK wat breder gemaakt en dat gaat gepaard met wat ongemak.  We zien er zo een stuk of 10 in de wacht liggen, lijkt wel druk. Dat zijn ook bijna de laatste vandaag. Onderweg naar Rothensee en Magdeburg varen we vooral alleen, wordt het gewoon 28 graden en komen we diverse roofvogels tegen. Toch wel gek; vorig jaar vaarden we hier met vrienden en zag je vooral veel water, 30.000 mensen geëvacueerd. Nu heeft de natuur zich hersteld mar het idee blijft toch bij je aan boord. We zien ook dat er opvangbekkens gegraven worden dus er wordt wel wat gedaan.

Roofvogels overal waar je kijkt

Bij sluis Rothensee zak je 18 meter aan drijvende bolders, wij hebben het gemak dat we kunnen vastmaken aan een Duits bunkerschip. Eenmaal vast dan is het klaar. Doordat de uitgever van de Elbe-kaart TA7 te laat klaar heeft moeten we de Duitse Elbe op PC-Navigo vertrouwen. Niet zo heel slecht maar het maakt je wat onrustig. Want waar loopt nu echt de vaargeul? En is die TA7 kaart wel zo handig? Het begint met ruim 2,70 m diep, maar tijdens het varen liep dat zo nu en dan al terug naar 1,60 m. Ik heb sowieso 1,10 m nodig, liever wat meer en dus knijp ik hem als een oude dief. J Maar het gaat goed. We hebben stroom tegen van ca. 4 á 6 km. De motor staat op 2500 rpm. Normaal varen we dan zo’n 12 á 13 km. Bij de eerste spoorbrug wordt het wat erger. Diepte is redelijk maar nu stroomt het ca. 10 km en liggen we bijna stil. En dus gaat de Zweedse groene energiebron op 3000 toeren en kruipt de Sturdy weer vooruit. De 100 PK motor is sterk genoeg maar ben wel blij dat ie er is. We kunnen nog 1 tandje meer bij zetten als dat nodig is en anders is het gewoon omkeren. We komen langzaam bij Magdeburg, ziet er absoluut leuk uit maar we doen deze plaatsen op de terugweg aan. Aan stuurboord lijkt een mooie plek, weliswaar op stroom, maar het is gewoon te ondiep. We varen door tot we een bord zien dat we eerder voorbij gevaren zijn. Dus keren op stroom en het is net of je vleugels krijgt. Dat beloofd wat voor de terugweg. In een oude arm, de Zoll Hafen is een JH waar we heen sturen. Ook hier op de diepte letten en dan past het net.

23-5 Magdeburg – Dessau

Vannacht waaide het hier behoorlijk en dus ’s nachts er uit voor een controle en wat ramen sluiten. ’s Morgens is er niets meer van te merken en is het al snel 23 graden. Dat ziet er goed uit. We vertrekken uit Magdeburg op weg naar een volgende LP of JH. De gratis LP’s kun je hier wel op je dikke buik schrijven en JH’s zijn er weliswaar maar niet op NL-boot maten berekend. JH Frohse kan mogelijk zijn als de diepte het toelaat. Je kunt hier wel brandstof inkopen. En daarna te klein en te ondiep tot je in Dessau aankomt met 2 JH’s. Leopoldshafen en MBC Dessau. We kiezen de eerste en worden hartelijk ontvangen. Onderweg komen we veel drijfhout tegen dus zo nu en dan even wat laveren. De Elbe is afhankelijk van regenwater, valt er weinig dan staat er te weinig water en kun je niet verder. Ook zitten er stroomgeulen en rotspartijen onder water. De rotspartijen liggen buiten de vaargeul maar de geulen niet en dus kan het zomaar gebeuren dat je ipv 4 km stroming en nog 6 extra bij krijgt. Wij liggen dan stil en dus moet Mr. Volvo een klapje hebben zodat we weer verder gaan. Langs de kanten leuke strandjes zoals we die ook in NL tegen kunnen komen. Morgen blijven we hier en gaan we Dessau bekijken en de nodige dingen in slaan.

24-5 Dessau

Blikje in de avond

Op tijd wakker en kennisgemaakt met de havenmeester die vandaag cursus gaat geven voor het Duitse vaarbewijs. Na ontvangst van de broodjes en betalen van ons havengeld pakken we de fiets en gaan we op zoek naar een supermarkt en een watersportzaak. Die liggen zo’n 2 á 3 km bij de boot vandaan. Bij de watersportzaak scoren we een goede Elbe kaart van de Heel uitgeverij, weliswaar iets verouderd) en een nieuwe putsemmer. Bij de Aldi de boodschappen en dan weer terug naar de boot. Alle buit verstoppen, straks weer verder met die buit. Dan naar de stad, we trappen ons door het Georgienpark, lekkerJ

Klaar voor de ….?

koel en komen een aantal oude bouwsels een dierentuin, in kasteel c.q. paleis dat gerestaureerd wordt en een mortuarium tegen. Niks mis mee. Op naar het station, dat ligt aan de overkant en dus moeten we een brug over. Die is afgezet vanwege races. Kan leuk zijn. En dat is het ook want het zijn zeepkistraces en dat gaat er heel serieus aan toe. Een heuse starthelling, een baan die afgelegd moet worden en een finish die elektronisch wordt vastgelegd. Baancommissarissen , brandweer, politie, ehbo …alles is aanwezig. Leuk! Nog even verder een Kaufzentrum in. En we zijn wel klaar voor vandaag.

25-5 Dessau Coswig

Niet alles is goud…

Tegen half 11 gaat Mr Volvo brommen. Het is weer zonnig en het kan zo maar warm worden. Ank vaart de Silver Lining de Elbe op en geeft gas. Doel is Coswig. Niet zo gek ver maar dat geeft allemaal niets. Onderweg veel zandstrandjes die zo nu en dan bevolkt worden door mensen met kinderen. Bij KM 258 ontmoeten we en CZ-Kruisertje waar de bemanning vrolijk staat te zwaaien. Het water is hier 20 graden. We naderen Coswig en de Marina die we voor ogen hebben is slechts klein. We gaan nog even verderop kijken maar dat wordt er niet beter op en dus weer terug. Eenmaal aangemeerd, met de hulp van een Noors dametje, willen we stroom.

Terras Coswig

Dat is jammer, is er wel maar doet het niet. De dichtstbijzijnde stroompunt is 75 meter en dus halen we een kabelhaspel uit het ruim die we ooit in 1977 gekocht hebben. Zo redden we het wel maar helaas nog geen prik. Dan eerst maar een pils halen bij de havenmeester en die geeft zijn vrouw mee om de boel op te lossen.

Dan maken we kennis met Mr. Noor, een vrijbuiter, best leuk. Dan wordt het lekker donker. Het is rond 21:45 uur dat we een knal horen, vlak naast ons.  Wat blijkt? Een schipper van een duwstel van ca. 110 meter denkt de palen te kunnen gebruiken om voor vannacht aan te kunnen leggen. Die vlieger gaat naar behoorlijk overleg niet op en dus gaat hij een stuk terug voor anker.

26-5 Coswig – Winterberg

Lutherstadt Wittenberg

Normale tijd weg. Normale tijd is trouwens het moment dat de koffie klaar is. Het afvaren is wat risicovol. We liggen op stroom van ca. 6 á 7 km. Die staat op de boeg. De spring gaat los, de achtertros gaat los, de bakboordtros gaat los. We starten de motor en zetten de schroef in het werk. Vooruit, normaal vaar je dan de steiger kapot maar nu liggen we net niet stil maar wel controleerbaar. Ank gooit het laatste lijntje los en de stroom werkt ons achteruit. Rustig. Eenmaal vrij van alle obstakels gaat het roer om en geven flink gas om de vaargeul te betreden.  De havenmeester zwaait ons nog even uit en we zijn weg. Op weg naar Lutherstadt Wittenberg. We gaan PC-Navigo steeds meer waarderen. Op de Elbe moet je steeds de vaargeul aanhouden. De vraag is waar die precies ligt. Dat wordt aangegeven met kruizen maar we merken dat de laptop steeds goed zit als het om de cm. gaat. Dus daar gaan we verder mee.

Vriend Maarten

We komen in Marina Camp Elbe en worden door vriend Maarten Luther verwelkomd. Een haven met alles er op en er aan. Voor 80 schepen . Wat wij zien is een haven die sinds Maarten Luther niet meer onderhouden is. Houten delen zijn verrot, er is geen ontvangst en die 80 schepen is een drukfout denken we. Acht gaat perfect. Maar oké we leggen aan, pikken stroom van een pal 40 m verder op. En we pakken de fiets naar Wittenberg. Dat stadje is 2 km van onze plek weg en is zeker een bezoek waard. In 2017 is het 500 jaar geleden dat vriend Luther zijn verhaal aan de kerk nagelde en dat wordt feest. Voordat het zover is worden alle zaken nu al gerestaureerd en dus staat er veel in de steigers. Begrijpelijk maar lelijk.

En dus terug, nog wat plaatjes schieten en opruimen, drinken, eten en de rest.

27-5 Wittenberg – Prettin

Welkom in Prettin

Half 9 zijn we weg voor ons volgende avontuur op de Elbe. De Elbe bevaren is improviseren maar zeker ook voorbereiden.Het regent en het onweert. Het plenst echt, mooi voor de waterstanden. Niks mis mee maar waarom op ons koppie? Maar oké, we varen langs de JH’s van Wittenberge, ook niet iets waar ik verliefd op kan worden als je een wat grotere boot hebt. We treffen enkele kanovaarders en mannen met boten van de WSA, de RWS van D. Vandaag is Torgau net even te ver en dus kijken we bij Dommitzscher Elbe net na de pont. Het is jammer. De aanlegsteiger die zo leuk omschreven staat is mooi voor boten van ca. 4 á 5 meter. En als de mannen dan wat ruimte vrijhouden kun je er liggen. Niet echt rustig maar vooruit. Dus verder naar Wasserwanderfreunde Prettin. Er ligt 1 boot. Er staan gezellige vlaggen en we worden welkom geheten door een bord van de Blaues Band. Kan niet stuk.

Niet echt…maar toch

Ook een plek voor een boot van 12 meter. En de zon schijnt een beetje. Tja, die enige boot is de enige vriend, de gastenplaats wil je niet met een boot liggen en de 12 meter? Er is door een handige DHZ’ver 3 houten paaltjes geplaatst. Daaraan kun je liggen. Freunden? Hmm..Geen water, geen stroom geen sanitair zoals in de boeken staat. De plaats is nog herstellende vn de overstroming van vorig jaar en afgelopen week was het weer hoog water waardoor er veel drijfhout drijft. Morgen maar weer weg.Op naar Torgau!