MLK Minden sluis

20 mei, dag 16, Minden Hahlen – LP Lohnde

Ohhhh wat lekker, de warme broodjes liggen klaar en ruiken opperbest. Vandaag een leuk toertje, althans dat vinden wij. Wij hebben dit al wat vaker gezien maar het blijft bijzonder. Hier moet het MLK het Weserdal overbruggen. In het dal stroomt de Weser, zijn er dorpen en steden en andere dingen die geen last van het MLK mogen hebben. Dus maak je een brug en 3 sluizen. 1 x een Schachtschleuse die je in 1 ritje een meter of 10 laat zakken en er zijn de Obere- & Untere Schleuse. Daarna vaar je op de Weser. Maar wij gaan de brug over. Wel even wennen en corrigeren want het stuurboord deel was al jaren buiten bedrijf maar is nu voor de rondvaart en de Sportboote aangewezen. Met de WSP (Wasserschützpolizei) voor ons kan ik nog net corrigeren . Na Minden worden de heuvels wat hoger en het MLK nog wat groener en de eerste roofvogels dienen zich al aan. Het is hier leuk varen, je vergaapt je aan de huizen langs de kant maar realiseer je dat daar ook vaak meerdere families wonen. Maar kijken is altijd leuk. Jachthaven Idensen komt voorbij, hier kun je prima liggen en op zaterdag is er barbecue meen ik me te herinneren. We zien zo nu en dan een kalimijn met een afvalberg die hoger is als het Wiehengebirge maar wij gaan lekker door. We willen bij LP Haste aanleggen maar dat zint ons niet end dus weer een uurtje verder doorvaren naar LP Lohnde. Beide hebben we al eens eerder gelegen en dat gaat goed. Tegenover ons in Lohnde kun je bunkeren. In Lohnde rijdt de trein langs je heen maar ook dat stopt ’s nachts en lig je lekker rustig te maffen. Die trein met goederen bevat veel autowagons, zal wel iets met VW te maken hebben schat ik in. Zowel in Hannover als in Wolfsburg zijn lopende banden die die merken uitspuwen.

Maar straks een lange dag, slechts 60 km voor de boeg richting het Oosten waar de wijsheid vandaan komt!

21 mei, dag 17, LP Lohnde – LP Bortfeld

Dit wordt even doorbijten. Vandaag de eerste sluis op het Mittellandkanal bij Anderten en die heet Sluis Hindenburg, je weet wel van die luchtballons. Er is 1 jachthaven in Hannover langs het MLK en die heet ‘Alte Kameradschaft’, ik zou er nooit gaan liggen maar om anderen terwille te zijn is dat in 2013 gebeurt. Ik had meteen ruzie met die Feldwebel in camouflage pak aldaar. Dus voor vandaag zeker geen optie. Maar als je naar de Herrenhausen Garten wilt is dit wel een optie, eerst de bus naar het Bahnhof en dan de U-Bahn naar het park.

Maar oke, vanaf Lohnde ga je bakboord uit, je kruist 2x een aquaduct over de Aller die hier onbevaarbaar is. Vanaf Bremen kun je de Aller wel op en dat is dan wel weer leuk. Dan kom je de fabriek van Hanomag tegen die toeleverancier is van diverse automerken en specialist is op speciale voertuigen. Vroeger tijden reden de Hanomags in Nederland rond als bestelbusjes, vaak met een blauwe of zwarte pluim achter zich. Dan krijgen we een bandenfabriek, Continentel. Elke VAG-kar zoals VW, Audi, Seat, Lamborghini heeft die er standaard bijgekregen. Maar we gaan weer door en vervolgen onze weg door de Hafen Hannover. VW Nutzauto komt langs. Hier worden de bedrijfsautos van VW in elkaar geschroefd. Na nog wat bedrijven die onder andere handelen in schroot wordt de omgeving weer groen, verschijnen er villa’s en vooral houtsnijwerk langs de oevers. Erg leuk om te zien. Hannover is een grote stad en dus zijn we er nog niet. Je komt langs de eerder genoemde haven waar je diesel kunt tanken en de bus kunt nemen om naar het station te gaan. Je treft wat later een Hollandse molen aan, werkt niet maar lijkt wel leuk. Je komt langs een Stichkanal. Daar zit een jachthaven, hebben we ooit gelegen maar is erg stoffig door de cementfabriek die er pal naast ligt. Je vaart rustig langs Sehnde met zijn kalimijnen. Het afval is opgeslagen in bergen en afgedekt met aarde zodat het groen lijkt. Maar dat afval kan ook giftig zijn… dus snel er voorbij. Sehnde heeft een echte jachthaven als je boot niet groter is dan een meter of 8. Gaan wij niet redden. Dus.. Jawel we gaan weet door. Maak kennis met de centrale Mehrum, best wel groot, in de haven Mehrum is ook een kolenvoorraad voor oa de centrale. Die kolen komen uit Rotjeknor en Polen. Hier is het dat wij de mensen zien liggen die we in Erica gesproken hebben. En op weg blijken te zijn naar Heidanger. Dat doen wij normaal ook maar nu lekker niet. We gaan niet het Stichkanal Salzgitter op maar blijven op de gratis ligplek en gaan morgen verder naar Fallersleben denk ik.

22 mei, dag 18, LP Bortfeld – Fallersleben-Cabarlah

Het is rokjesweer, dus ik trek snel mijn kortste broekje aan. We maken los en zetten Mr. Volvo aan het werk die zijn taak voortreffelijk doet. We zien de schipper uit Monnickendam die we in Erica ontmoet hebben een stuk voor ons varen. Zij hebben overnacht in de plezierige haven met uitstekend restaurant in jachthaven Heidanger. Zij liggen een aardige afstand voor ons maar Silver loopt langzaam op hun in. Toch niet genoeg om weer even een Baai/Zwaai te doen zoals gisteren. Verder is het stil. We passeren het Elbe-Seitenkanaal dat je naar Hamburg of Lübeck kan brengen, nog steeds geen kip te bekennen behalve de Monnickendammers dan. Die varen door naar de sluis Sülfeld en dat doen wij niet. Wij scoren de haven van Fallersleben, leggen aan en worden verwelkomt door de bemanning van de boot naast ons. Die helpen ons aan een sleutel van de poort zodat we even kunnen ontsnappen. Vanavond rond 17:00 uur is er een havenmeester. En dus gaat het na de lunch naar het dorp, naar een knappe Rewe supermarkt om alle plekjes aan boord weer vol te stoppen. Dan nog even naar de sluis Sülfeld om die eens te bekijken maar dat valt tegen. Slecht in de verf, borden die je verwijzen naar iets dat er niet is, Beetje jammer. Dan maar een pilsje in het dorp pakken. Helaas, geen kroeg of restaurant te bekennen. Bij terugkomst in onze eigen havenbar is ook de code van het wifi signaal bekend en kan ik mijn lol op. Ondertussen plakt Ank de screens voor de ramen want de temperatuur loopt lekker op. Nog even een naar bericht verwerken vanuit het thuisfront, borrel pakken en naar bed. Morgen is alles beter nietwaar.

MLK Hindenburg sluis

Hindenburg sluis

Bij Anderten, een plaats van niks maar wel bekend om zijn Hindenburgsluis. Het verval is 14,70 m. Dat betekent dat we vanaf het begin van het MLK tot nu bijna 15 m moeten stijgen. Valt dus wel mee als je het zo bekijkt. De wachttijden kunnen best wat oplopen maar wij hebben mazzel. Wij gaan door!

Kapitein Rob

Even Schipperen met…

Ondertussen komt het vrachtschip Maris aanmeren met twee Junge Leute en een blafbeest. We raken aan de praat, komen bij hun aan boord en Mariska en Peter blijken gewoon erg aardige mensen te zijn die sinds kort de boot hebben en zo hun brood verdienen. Bij een drankje praten we over hun en ons,waar kom je vandaan en uiteraard het verschil tussen beroepsvaart en pleziervaart. Grappig detail. Dat ding van hem en haar ligt aan twee touwtjes, wij aan vier. Hij ligt stil en wij hobbelen een beetje. Het verschil in bodemprofiel, lengte en gewicht is over duidelijk. Ook worden onze emailadressen en dergelijke zoals de Watersport-TV en de Michael stichting achtergelaten. Maar op tijd weg want hun gaan rond 6 uur naar Salzgitter en wij draaien ons nog even om. Heerlijk om die leuke mensen te ontmoeten en goed om ook hun kant van het varen eens aan te horen. Het meest angstige blijkt toch veelal de dode hoek die de beroepsschipper heeft, dus mensen…denk ook aan hun situatie!

Vliegende gevaarten

We varen door de natuur, veel groen, veel roofvogels en andere vliegende objecten. Alhoewel, van muggen, wespen en ander gespuis hebben we niet of nauwelijks last. Wel kwikstaarten die soms aan boord komen. Wij zijn geen vogelkenners en kennen weinig merken en typen. Maar sommige ken ik dan wel, een roodborstje, een geelborstje, een paarsborstje enz. zijn ons allemaal bekend. Kraaien en mussen kennen we ook wel. Maar of het nu een arend, adelaar of buizerd is dat weten we niet echt en dus noemen we het een visarend.