Capitool reisgids Praag

Nog 4 weken…

Even een blog van afgelopen week. We zijn er gewoon niet eerder aan toe gekomen. 🙂
We hebben de Capitool reisgids voor Praag binnen. Deze reis afdeling is van Ank. Zij zoekt de mooiste plekjes uit en leidt mij daarheen. Al heb ik via Tagged al jaren een Tsjechische vriendin in Praag zitten en de kans is groot dat wij elkaar gaan ontmoeten. En wellicht wil zij onze gids wel zijn in ruil voor een bratwurst 🙂

Airmar Transducer

Afgelopen week weer lekker aan het klussen geweest. Dinsdag 25-3 de overtollige bekabeling weggehaald om ruimte te maken voor nieuwe kabeltjes. Sommige kabels wilden niet echt dus dan maar inkorten.
Dan de nieuwe kabels invoeren in redelijk volle kabelgoten. Maar ook dat kon er nog wel bij met als gevolg dat de kabel van de transducer nu naar het Vetus instrument loopt en de marifoonkabel ook weer op zijn plek zit.
De marifoon werkt zo te zien en de dieptemeter moet nog worden ingesteld en er moet nog een Actisense unit geplaatst worden om de gegevens op het PC-scherm te krijgen. Dus dat is even afwachten wanneer de spullen binnenkomen.

Zwarte ingekapselde boilerslangen

Vandaag, dinsdag 25-3 heb ik de boilerslangen ingekapseld. Waarom? Deze zijn na ruim 20 jaar hard geworden en kunnen dan poreus worden. Op weg naar Gent heeft dat ons een reparatie van € 700,- opgeleverd omdat het ‘pisstraaltje’ precies tegen de Victron omvormer kwam. Dat wil ik zeker voorkomen echter de slangen vervangen was nu geen optie omdat dan de boiler + omvormer en wellicht nog meer eerst gedemonteerd moeten worden. Dat is een aardige klus om een paar slangen te vervangen. Dus dan maar een grotere maat slang er omheen. Jammer dat de huidige slang zo vast zit dat die niet los ging dus dan maar over de lengte door knippen en er omheen. Als het water maar in de bilgeruimte loopt en niet over de elektra.
Onze man van vorige week had gaatjes geboord…ik kom nu nog steeds ijzervijlsel tegen… je ziet het steeds beter en het is steeds lastiger om weg te halen. Buiten op het dek heb ik met cleaner alles weggepoetst maar er zal straks nog wel wat te zien zien zijn.

De Actisens NMEA2K
Drinkwaterspoelknooppunt voor Scrabble

Ook is de Actisense voor de dieptemeter binnen gekomen van Yachtcontrol en dus kunnen we dat stuk ook afmaken. De Actisense vertaald het NMEA183 signaal dat de Airmar Transducer afgeeft naar NMEA2000 dat wij aan boord hanteren. Als dat dan werkt kunnen we op onze navigatieschermen zien wat de diepte, de watertemperatuur en de vaarsnelheid is. Bij controle van de aansluitingen blijkt dat er verschillende kleuren zijn en verschillende benamingen; dus nog even navragen hoe nu verder.

Maar dat zal wel volgende week worden want we gaan eerst alle watertanks grondig reinigen en doorspoelen en dat gaat wat liters kosten!