SilverFlits juli 2019

Noord, zuid? Wat maakt het uit!

Helegaar 1 week weg!

Het is mooi weer en het kriebelt aan alle kanten! Tja wat moet je dan? Nou dat is eenvoudig, je moet helegaar niks, noppes, naks! Maar je mag natuurlijk wel alles, dat dan weer wel. En dat gaan we dan gewoon ook met beide handen beetpakken. En dus verschijnt ook deze SilverFlits met veel informatie over van alles en niks.

Watersport Magazine

Oh ja, er is ook wat gebeurt! Nee, nee, niks vreselijks. Rustig maar. Onze vrienden van Watersport-TV hebben een nieuw magazine/tijdschrift uitgebracht, maar dan wel digitaal. Dus nu niet meer elke maand een plof op de deurmat maar gewoon kijken wanneer het jou uitkomt op je PC, laptop, telefoon of tablet. Onderin staat de link (of je gebruikt deze) en geloof me het is zeker een bezoekje waard!

Waar gaat dat heen?

Hemels ijsje aan de Zaan

Het is 29 juni, de avonden worden door het klimaatverschijnsel elke dag een stuk korter maar het weer lijkt deze week zijn zonnige kant te laten zien. Hoezo opwarming van de aarde? Rond 9 uur steken we van wal. Plan? Nauwelijks, we gaan naar het zuiden want daar is de opwarming meestal het grootst. Wat ons betreft mag hier zomers het Riviera klimaat komen. Daar is helegaar niks mis mee.
En dus gloeit Mr. Volvo razendsnel voor en even later is daar de zware brom van de 100 paarden die op stal staan. Koers zuid, betekent via Alkmaar naar Wormerveer. Een uurtje of drie tuffen en dan aan de gratis ligplek in Wormerveer Zaanbocht vastmaken. Daar was het gisteren één groot feest. De resultaten zijn duidelijk waarneembaar. De Zaan wordt drukbevaren door allerhande schippers van suppies, sloepies, kanodingen, kleine speedies alsmede de beroepsvaart en de mensen die toevallig wel een vaarbewijs (gekocht) hebben. Dus je ligt er van alles te bekijken en soms te verbazen. Rustig liggen, ook ’s nachts, is er niet bij al kun je in Wormerveer wel een lekker ijsje halen aan de kaai. Maar we hebben ook een kapotte drinkwaterslang en die gaat eerst gemaakt worden. Vooruitziend als wij zijn is het reservemateriaal is aan boord en dus aan de slag om het inboard waterhome te verwijderen.

We verdwijnen met …

Start van de Kostverlorenvaartroute in Amsterdam

De volgende dag door de Zaanbrug, die is ooit te laag gebouwd is en men denkt er nog steeds over na om dat ding iets op te krikken. Mijn advies is de doorvaarthoogte op 3,75 meter te maken en neem dan ook meteen die spoorbrug even mee. We zien de Zaanse Schans en varen door de Koog naar Zaandam. De Wilhelminasluis wordt vlotjes bedient en we laten Silver bij het bunkerstation weer even vollopen. En dan zit je zomaar op het Noordzeekanaal, een serieus watertje waar de regels gehandhaafd worden. We gaan na het voormalig REM-eiland de Houthaven in en wachten op het moment dat het konvooi door de Kostverlorenvaart mag vertrekken. Prima zet van 020.
Eenmaal door Amsterdam zit je na de sluis op het Nieuwe Meer en de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder. We gaan zuidwaarts en dus kom je behalve allerlei vliegende voorwerpen ook bruggen en Aalsmeer tegen. Beetje pech want de Bosrandbrug is kaduuk en dat net als ie gesloten is. Kost je 3 kwartier niks doen. We gaan weer door naar de haven die altijd wel een pot augurken heeft op het Braassemmermeer, juist, jachthaven De Brasem. Silver wurmt zich tussen een zeilboot en een Belgische motorbootvaarder in, past net. Hier kunnen we rustig een oogje dicht doen om morgen weer fris en fruitig klaar te staan. Maar eerst geven we Truus Sanitaria de gelegenheid om Silver op te poetsen en wij nemen onze aanmeerborrel.

Going South!

Bij Uithoorn op de Kromme Mijdrecht. Prima plek!

Vanuit Oude Wetering gaat het nog steeds zuidwaarts naar Alphen aan de Rijn. Onderweg komt er een beroepsvaart oplopen maar hij blijft lekker achter ons zitten. Het is gewoon te smal om te passeren. Bijkomend voordeel is dat alle bruggen heel snel geopend worden en dan mag die schipper weer los. Zo dat was het voor ons bekende stuk en willen wat nieuws. We nemen de afslag Ter Aar via het Aarkanaal. In noordelijke richting dus. Allemaal bruggen die ze te laag hebben gemaakt en dus roepen we ze op via de marifoon. Er is er geen ene die reageert. Hier worden we altijd een beetje moedeloos van. Gelukkig zijn er wel aanmeldknoppen maar dan moet je eerst vastmaken, drukken en dan maar hopen dat je er iets van kunt verstaan. Het standaardantwoord is hier “binnen 1 minuut en een half uur gaan we draaien”. Nou draaien die jongens helemaal nergens aan. Ze gluren naar een schermpje en drukken op een knoppie en dan maar hopen dat alles goed gaat. Na 1 sluis en een paar bruggen komen we op de Amstel, niks mis mee. Maar let op, ondanks dat deze rivier redelijk breed is, is de snelheid beperkt tot 9 km/h. We varen een stukje de Kromme Mijdrecht op, dat is een verademing! Voor Silver te klein en dus keren we om en gaan op de kruising met de Amstel op een gratis ligplek overnachten. Truus ruimt de rommel op en wij gaan relaxen in algehele rust. Fantastische plek.

Amstel en Amsterdam

Amsterdam Amstel wie kent deze brug niet?

Vanuit Uithoorn besluiten om via de Amstel, de Stopera en de St. Anthonissluis naar het IJ te varen. We twijfelen nog even, zullen we bij dat grote hotel aan de Amstel aanmeren en een bakkie doen? Nee we zijn sterk en zetten koers naar de Magere Brug. In het oude centrum heeft Silver nog net 15 cm over om enige golfjes van sloepen en rondvaartboten op te vangen. Maar dan zitten we toch echt in het Oosterdok wat voor de schipper een heel bekend plekje is. Eenmaal op het IJ moet een nieuw besluit worden genomen. Bakboord uit is allemaal bekend terrein en dus wordt het stuurboord. Waar gaan we nu naar toe. Wel we gaan gewoon weer naar het zuiden, via het ARK oftewel Amsterdam-Rijnkanaal. Via de Smal Weesp naar Weesp op de Vecht bij WV De Vecht. Een keurige haven met aardige mensen en een leuk dorpje om te bekijken. Het plan is om hier 1 dag te liggen maar we maken er twee van. We kopen enig dingen in de plaatselijke supermarkt en een vissie bij de visboer en kuieren dan weer naar Silver. Even bij Mr. Volvo kijken of hij nog een beetje blij is maar daar gaat het goed. We eten vanavond luxe, we gaan uit eten in het restaurant van de haven. Scheelt Truus weer een afwasje.
Oké, plannen voor morgen verzinnen en bekijken. We zijn nog nooit door Utrecht Centrum gevaren. Dat lijkt een leuk plan. En dus zetten we de route in PC-Navigo. Nou het lijkt erop dat Utrecht met behulp van Navigo alleen maar via het ARK bereikbaar is en wij willen natuurlijk via de Vecht. Na zo ongeveer alle routepunten ingegeven te hebben dwingen we Navigo om te doen wat we willen. Een slordigheidje van Periskal, de uitgever. In de nieuwe versie zitten wel meer gekken dingen. Maar goed, het plan staat erin. Dan gaat de telefoon en dochterlief heeft ons nodig. Plan kan in de vullisbak. We gaan een nieuw plan in elkaar draaien.

Het Noorden is toch ook leuk?

Einde van de Vecht in zicht, hier de Groote Zeesluis in Muiden

We gaan weer noordwaarts. Noord naar Muiden naar de beroemde Groote Zeesluis waar iedereen op het terras zit te genieten van de handigheden van de schippers. De sluismeester kan wel wat vriendelijker, Silver ligt met zijn boeg vrijwel tegen de sluisdeur aan, alleen een bal houdt Silver nog in bedwang. En dan langs Slot Loevestein en het eiland Pampus, dat ons ooit zou moeten beschermen, zetten we koers naar het Paard en daarna naar het Naviduct in Enkhuizen. We willen naar Medemblik, een tripje van bijna 70 km. Eigenlijk veel te lang voor ons maar we gaan. De beide meren zijn redelijk gladjes, wie weet hoe het er morgen aan toe gaat. Je moet je kansen pakken! We snijden wat hoekjes af en op een moment zitten die rottige planten in de schroef. Even een paar keer achteruitslaan en ook dat is weer opgelost. Ik merkte het aan een kleiner toerental van de motor en een verminderde snelheid.
Ank belt naar onze vrienden in Medemblik, de Silver Lining is een bekend verschijnsel voor hun. Bovendien liggen we hier voordelig. Meestal in de Oosterhaven maar die ligt vol en dus krijgen we een plekje langszij in de Pekelharing. En ook daar lig je zeker niet verkeerd. We melden ons aan, betalen onze bijdrage en het is zo maar weer gezellig. En verder… doen we niks, na 70 km dobberen hebben we geen zin in een wandeling, we gaan zitten, drinken en dom kijken.

Broekhorn, we komen eraan!

Vanuit Medemblik willen we naar Broekhorn. Vanaf de haven zijn er wat hindernissen geplaatst. Eerst de Kwikkelsbrug, die roepen we op VHF 9 en die draait vrijwel direct. Flink zwaaien naar de bemanning van deze vestiging en dan door naar de eerste sluis. Twee x tien meter en 1x 17 meter. Met een beetje goede wil past het prima. Helaas, deze sluis gaat kaduuk. De kleppen willen niet open. Dus heel traag loopt het water de sluis uit maar dat mag wat sneller vinden wij. Dan weigeren de sluisdeuren dienst maar na een goed gesprek lukt ook dat. Silver is de enige die doorgaat naar de Overleekersluis die ons op de bodem van de Wieringermeer polder laat zakken. Voor de sluis liggen we wat te verwaaien omdat het waterpeil in de sluis niet het niveau heeft wat wij graag willen. Maar daarna gaat het lekker.

We varen door een polder die in de 2e Wereldoorlog nog onderwater stond. Het duurde toen geruime tijd dat de polder weer droog was. Ons vaarwater is de Westfrieschevaart, misschien niet de allermooiste maar wel de enige die ons naar Middenmeer en Kolhorn brengt. Daar sturen we naar de Braaksluis en de Niedorpervaart. Slingerend zoekt Silver zijn weg naar de Roskamsluis. Nog een klein stukje Langedijkervaart en Broekhorn komt in zicht. Rustig afmeren, borreltje en in de pauze stand. We benne tuus, Truus.

Volgende week waarschijnlijk de kleinkinderen, de reservebemanning, weer aan boord! Altijd leuk en gezellig en we zetten ze flink aan het werk :). En die Silver avonturen bewaren we voor een volgend blogje.

Gezien op Nauticlink

Soms is het ook vragen om moeilkijkheden….

Watersport-TV & Watersport Magazine!

Er is nieuws onder de zon! Onder andere via Silver kennen jullie Watersport-TV al. Een site boordevol video’s die ook maar iets te maken met watersport. Alle watersport dus!

Maar er is nieuws! Sinds kort is er ook Watersport-Magazine. Alles wat een tijdschrift zoals de Waterkampioen probeerde te zijn is nu digitaal bij Watersport-Magazine te bewonderen. Een digitaal tijdschrift dus om jullie te informeren over allerlei nieuwtjes die in de gehele watersportwereld omgaan. Testen van motorboten, maar ook zeilboten en andere drijvende voorwerpen. Maak kennis met Watersport-Magazine via deze link!

En… laat vooral weten wat je er van vindt! Zeg het voort zeg het voort!

Ai, ai, ai  Moonen!

We kregen het bericht binnen dat Moonen weer een probleem heeft. Dat zou heel erg jammer zijn want die mannen maken mooie, onbetaalbare (voor ons) schepen. Ik hoop dat ze kunnen doorstarten! Meer weten