16-6 Spandau bekijken

Spandau

Met de plattegrond van de havenmeester vertrekken we naar de Altstadt van Spandau. Maar voor het zover is moeten we even een postkantoor opzoeken want we willen van een lading drop en kaas af die voor onze CZ vrienden Cor en Eva bedoeld is. Dat lukt al snel. Het postkantoor ligt bij het station en aan de grens van de binnenstad. We parkeren de fietsen en gaan lopend de Altstadt door. Veel bekende winkels en even zovele terrasjes die een centrum altijd weer levendig maken als de zon schijnt. Na wat straatjes gaan we naar de citadel. Voor een prijs van € 3,50 pp laten we dat niet glippen maar wel erg jammer dat de

De Citadel entree

Juliusturm in de steigers staat en dus niet beklommen kan worden. In en rondom de citadel is nogal wat afgevochten en later is er een gevangenis in gezet. Een roemruchte want na de laatste klant (Rudolf Hess) is de gevangenis afgebroken. Terug naar defietsen maar niet zonder een visje te happen. Ank kiest voor een stel grote garnalen en ik ga voor 500 gr. Schol met aardappelen. Helemaal niks mis mee. Nog even langs de Turkse supermarkt voor een ananas, lamsvlees en fruit.

Zag er perfect uit, kan AH een puntje of 2 aan zuigen! Nog even langs de Edeka voor de dingen die we nog missen en dan de wedstrijd  Duitsland –Portugal. Inmiddels weten we hoe die is afgelopen maar het vuurwerk hoor ik nog steeds over de Scharfe Lanke gaan. Nog wat water erbij en we zijn klaar voor morgen.

17-6 Spandau – Berlijn Charlottenburg

BMW fiets voor op een …?

Voor de boeg een kort stukje vandaag. We hebben wat lekkage van hydraulische olie in het stuursysteem. We willen in Berlijn even controleren of er wat olie te koop is. Zo niet dan wordt het straks binnen sturen ipv buiten. Maar ook willen we de Duitse gasfles bij laten vullen. Dat kan om de hoek bij een Shell station. Wellicht dat die al olie heeft. En dat heeft ie in jerrycans van 20 liter en van een verkeerde viscositeit. Jammer. Het vullen van de gasfles kost voor 7 liter 11,90 eurie. Wij kunnen daar de rest van de reis mee stoken en volgend jaar ook. Er staat nog een nieuwe NL-fles te wachten en als het echt te gek wordt hebben we nog een

Lunch van Ank

Camping Gaz tankje, de enige die je overal kunt kopen en uiteraard de duurste. Bij de sluis van Charlottenburg is nu alleen nog de nieuwe sluis in gebruik, de oude wordt alleen gebruikt al het erg druk is met scheepvaart en dan mag de pleziervaart daar gebruik van maken. Omdat we zo mooi op tijd zijn kunnen we in Charlottenburg genoeg plek vinden, als je later komt heb je een probleem. Via het kostbare internet een adres opgezocht en jawel op nog geen 2 km verkopen ze dat spul. Daar lopen we even naar toe.

De Sturdy in Berlijn

Jammer, 2 km blijkt eerder 5 km te zijn en het is warm. Eenmaal in die toko blijken ze te weinig voorraad te hebben dus kopen we alles op. We hebben weer een halve liter. Op de weg terug gaan we even een broodje Döner Kebab wegwerken en terug naar de boot. Onderweg nog kaartjes voor de moedertjes gekocht en gepost en  klaar voor heute. Na het eten maar even de Eagles opzetten, altijd goed.

18-6 Charlottenburg – Köpenick

Molecule Man

In Berlijn zit een Linssen ondersteuningspunt, Spree Marine genaamd. We hebben het adres maar de internetverbinding laat ons in de steek om echt aan de weet te komen waar dat precies is. Het is in Köpenick tot aan Grunau. En dus varen we die route (waren we toch al van plan). Ogen open houden dan moet het lukken. Als je op een rustig moment Berlijn wilt varen doe dat dan tot half 11 / 11 uur ’s morgens. Daarna gaan de eerste vrachtjes toeristenvee de tochten maken en is het echt druk. En… die jongens hebben voorrang, dat weten zij maar al te goed, zij gaan als een banaan over de Spree en als jij in de weg vaart heb je een probleem. Opletten dus.

Der Hauptmann

Maar de Spree door Berlijn geeft zulke leuke uitzichten dat elke schipper dat zou kunnen doen. Je vaart eerst door industriegebied, dan heb je Charlottenburg waar Mw. Merkel elke week met een hoop kabaal komt en vervolgens kom je in het centrum met alle bezienswaardigheden. Wij kennen dat van vorig jaar. Dan hebben we een sluis dat ook tevens het keerpunt is van vele rondvaarten. Best druk maar aan bakboord is een aanleg/wachtplaats. Altijd doen want even dobberen is er echt niet bij. Na de sluis keert de rust weer terug en varen we rustig aan door enkele buitenwijken van Berlijn, die vroeger zelfstandige plaatsjes waren. Dan bij Köpenick stuurboord uit, mast, kap en ramen plat want de 2 bruggen zijn nogal laag. En meteen na de brug zien we op eens allerlei familieleden liggen van onze Silver Lining. De Sturdy hobbelt van plezier en alras krijgen we plek 10 toegewezen om af te meren. Vlak voor een 5-sterren hotel. Spree Marine is een Linssen verkoopverkoop punt maar ook een ondersteuningspunt voor techniek aan boord. Daarnaast verhuren zij verschillende Linssen schepen. De haven ligt er vol mee. Probleem uitgelegd en opgelost (hopen we), de praktijk bewijst alles. Aan de overkant Schloss Köpenick met park en de Altstadt. Daar maken we gebruik van. Even een foto nemen van de haven met de Silver Lining als middelpunt is er vandaag niet bij. We moeten zoeken waar onze dreumes is gebleven. 

19-6 Köpenick – Senzig

Tussen familie is het goed toeven

Op tijd op weg. Achteruit de box uit en dan op naar Grunau waar een regattabaan is waar ooit de Olympische Spelen gehouden zijn met grote clubhuizen van allerlei roeiverenigingen en andere voorzieningen. Dan kom je bij Schmökwitz. Hier kun je kiezen voor de Dahme Wasserstrasse, de Seddinsee. Wij gaan zuidelijk de Dahme Wasserstrasse in. Onderweg bij Zeuthen ontmoeten we onze voorvader, een St. Jozef vlet. Erg gewild in die tijd en dat vooral ook bij onze oosterburen. We passeren wat plassen water en treffen sluis Neue Mühle met een verval van 1,50 m. De lijnen worden aangepakt en de sluiswachter neemt uitgebreid de tijd om een foto van ons te nemen. Kijk zo voel je je weer gast in Duitsland. 

Spree Marine op de Dahme

 En dan gaat het mis. De boilerslang knapt na 23 jaar in het keukenkastje en zet daar alles blank. Gelukkig merken we het bij toeval en is er zo’n 30 liter water doorgespoeld. Dan maar aanleggen bij Seebrücke Senzig, was niet de bedoeling maar dit moet even opgelost worden. En dat doen we ook. Deze JH kost 1,60 per meter en wij vinden dat aan de hoge kant maar nood breekt elke wet! De reparatie gaat vlotjes omdat we van alles bij ons hebben maar blijven hier maar liggen. Het weer is niet al te best en ondertussen hebben we de eerste regen gehad. Morgen weer verder.