13-6 Stadt Genthin – Ketzin

Deze vriend fladdert vaak over ons heen.
7:00 en ik ben klaar wakker. Stilletjes kruip ik uit bed. Ik wil, nu we aan de stroom liggen, nog even het blog versturen. Dus pot koffie erbij en duimzuigen. Er is wat achterstand maar die gaan we nu even goed maken. Gisteren heb ik de foto’s al klaar gezet. Ik verklein de plaatjes nl. zodat de trage internet verbinding dit nog net voor een time-out kan verwerken. Even verzenden en dat klusje is ook weer klaar. Voor ons ligt een Fries uit Sneek met een Vacance bootje van 12 meter. Gisteren wilde ik al helpen aanleggen maar dat mocht niet. De plek is wat krap dus ik houd hem in de gaten. Vandaag is hij weer vroeg weg maar wij treffen hem bij sluis Wusterwitz waar hij net terecht wordt tegen gehouden door de sluismeester. Vrachtvaart gaat voor nietwaar. Wij als laatste de sluis in, twee  voor ons gaan direct in de ankers en laten daar achter geen ruimte vrij, dan maar door en meteen ook maar voorbij de Fries. En dan gaan de deuren dicht, één van de achterste bootjes hangt zich op en moet de tros kappen. We wachten netjes tot de grote jongen voor ons wat afstand heeft genomen en zien onze Fries al in de startblokken staan.
De haven van Ketzin

Maar hij mag even relaxen, eerst gaan wij als ik dat leuk vindt. Net de sluis uit gaar de vrachtboot, geladen met schroot aanleggen en varen wij er voorbij. Je mag hier 12 km en dat doen we dan ook. Achter ons hoor ik de motor van de Vacance meer toeren gaan maken en jawel voorover gebogen over zijn stuurwiel en meters gaat ie er vandoor met 13 km. Kijk dat schiet op. Op de Wendsee en Plausee vaart ie verkeerd en weer moet ie achter aansluiten. Hij zal zijn dag niet hebben denk ik. We zien ook de eerste Havelbootjes, soms Bunbo genoemd naar een van de verhuurders. We komen bij sluis Brandenburg, daar moeten we even geduld hebben en rondjes varen omdat een Duits bootje de gehele aanmeldsteiger in beslag neemt.  We wilden vandaag ankeren maar met dit weer zit dat er niet in. Stevige wind, regen…we gaan naar Ketzin, leuke haven, alles verkrijgbaar. Om half 4 zijn we bij Sportseeclub Ketzin, het waait hard en de regen wil ook mee doen en dus wordt er binnen gekookt.

14-6 Ketzin – Potsdam

Potsdamer Havel het begin van…
Na een droge nacht vertrekken we rond 10:20. Maar eerst de voorraden die onder het bed liggen verhuizen naar de keukenkasten. Heel belangrijk want er zit koffie, chocomel en bier bij.  Via het laatste stukje van de Ketziner Havel naar de Potsdamer Havel. Gisteren waren we nog vol goede moed om ergens te ankeren maar dat gaat hem niet worden. Het weer is hier zo wisselvalling dat we liever een gratis plek willen hebben. Dat vinden we weer bij Potsdam aan de Bertinistraße aan de Jungfernsee. Gaandeweg zakt de temperatuur van 21 naar 17 graden en heeft iemand ook het licht uitgedaan. We gaan binnen sturen, even wat comfort gebruiken.
Pont Caputh

Bij Caputh zit net achter de spoorbrug een pontje, verscholen achter een paar bomen. Voor ons zitten 3 boten, die mogen allemaal doorvaren en dan haalt die gladiool toch de kabel omhoog zodat wij volop achteruit moeten slaan. Er zat nog geen 30 meter tussen mijn voorganger en wij waren de laatste boot. Om in voetbaltermen dit uit te drukken is dit gewoon een rode kaart! Ank wil weer naar buiten dan dat zal ze weten ook. Vlak bij Potsdam zit er iemand met de zon te spelen. Die is nu weg. We krijgen een hele flinke plensbui, op zich niet zo erg maar we hebben een huurdobber voor ons en die gaat direct vaart minderen. En we mogen op dat stuk nu net niet inhalen.

Mooie wolkpartijen en regen bij Potsdam

Met 4 km kruipt onder de zwarte deken vandaan. Bij de gratis liplek waar we vorig jaar ook al eens geweest zijn lijkt alles vol. Maar het geluk is met ons, er gaat net een zeilboot weg en op  die plek proppen we de Sturdy keurig bij een trappetje aan de kant. We maken de boot waterdicht zodat we onze benen kunnen strekken. We wandelen naar de brouwerij in het Ceciliënhof en eten een patatje en wat drankjes erbij. Niet de goedkoopste plek en ook niet de beste patat maar het bier smaakt hier opperbest.  Weer terug ziet het er donker uit voor ons en dus stappen we even flink door. En net voor de bui losbarst zijn we aan boord en kunnen we relaxen. Straks een kabeljauw op de Cobb met wat bijzaken en dan kunnen we smullen.

15-6 Potsdam – Spandau

Heiligenlandkirche bij Potsdam
Vandaag wat uitgeslapen om de zon te verwelkomen die meteen de temperatuur tot 30 graden opgejaagd. Dat begint goed. Vandaag een kort tochtje, slechts anderhalf uur dus we doen rustig aan. We plaatsen eerst de screens en halen de kap er af zodat we buiten op ons promenadedek in de zon staan te sturen. Er is weinig wind maar als er zo nu en dan een wolk komt neemt die toe en wordt het fris. Op weg naar Spandau. Daar is een kom met diverse JH’s. Wij kiezen Spandau Yachtclub en worden allervriendelijkst ontvangen door een bejaarde
De Spandauer Yachtclub

havenmeester. Ank handelt dat meestal af terwijl ik een biertje aan de bar neem. De rollen zijn goed verdeeld bij ons. Ook wordt de NL-vlag voor ons gehesen.

Bij entree wordt de vlag al gehesen

Vanavond weer eten maken op de Cobb en even stappen.  Ook moeten we de plannen voor morgen nog even goed regelen en een route maken die we willen varen. Je merkt het al het is hard werken. Morgenochtend Spandau bekijken en besluiten of we hier nog blijven liggen. Oh ja en ze hebben WiFi dat werkt!! Een uitzondering dus. En omdat we een knappe verbinding hebben profiteren we daar ook even van.