09-09-2015 Tholen – Middelharnis

Bekend terrein

Rijn-Scheldeverbinding
Jeetje wat een lekker weer. Het is weliswaar niet zo vroeg meer maar vandaag varen we van eilandbewoners Zeeland naar de eilandbewoners van Zuid Holland. We passeren de Oosterschelde en de Grevelingen waar we ooit meerdere malen gedoken en gevaren hebben. Maar via deze snelweg komen we ook bij de Volkeraksluizen. Vandaag is het vooral boeien hoppen. Eenmaal je kleur bepaald dan hou je die vast en zoekt gewoon de volgende. Wel even uitkijken bij de sluis. De Volkerak is sowieso groot water dat lekker kan spoken met slecht weer. Bovendien dient het recreatieverkeer een aparte sluis te nemen. Voor ons betekent dat dat we op tijd moeten voorsorteren en dat de ingang van de sluis nog niet zichtbaar is. Maar PC-Navigo geeft even later een voorkeursroute aan en die volgen we gewoon.
Maar het is opletten. We werden net ingehaald door een tanker maar die heeft een bunkerschip besteld en die gaat net draaien als wij dichterbij komen. Daarna nemen ze beide wat gas terug en moeten we even buiten de vaargeul treden om dat spul te ontwijken. Ondanks dat we via de marifoon uitluisteren kregen we hierover geen informatie. Gemiste kans mannen!

Volkeraksluis

Even tanken voor de sluis
Voor ons aan bakboord en via en omweg bevindt zich buiten het zicht de jachtensluis. We melden ons aan en we kunnen vrijwel direct plaats nemen in deze grote sluis die zomers vaak boordevol ligt. Maar nu even niet. We zijn met 2 bootjes en hebben de bolders voor het uitkiezen. Wat een luxe!
Voor en na de sluis zijn lange wachtsteigers. Aan de binnenkant van die steigers mag je overnachten. Dat deden we 3 jaar geleden toen we op weg waren naar Antwerpen.

Haringvliet & Tiengemeten

Haringvlietbrug
Na de sluis zien we de Haringvlietbrug . De meeste delen zijn hoog genoeg maar je mag niet onder alle delen doorvaren. Even op de lampjes letten dus. Behalve de brug merk je dat je of stroom mee hebt of tegen. Wij hebben hem mee. Dat betekent dat we op getijdenwater zitten De wateren rondom Rotterdam zijn vrijwel allemaal getijdenstromen en daar mag je rekening mee houden. Het verval is uiteraard locatie afhankelijk maar 2 meter is ongeveer het minste waar je rekening mee mag houden.
En dan hebben ze een eiland in de weg gelegd. Tiengemeten noemen ze dat. Ziet er best mooi uit maar nu moet ik wederom een keuze maken. Er is een zuidelijke en een noordelijke route.
Haringvliet
Qua afstand naar Middelharnis maakt het niet zo gek veel uit en kiezen voor de zuidelijke variant. Het Haringvliet is groot water met diepe gedeelten (>30 m) maar ook platen die slechts 70 cm onder de oppervlakte liggen. Ben je niet bekend, zoals wij, dan blijf je netjes in de vaargeul. We passeren Den Bommel en de Stad aan het Haringvliet alvorens we de ingang van Middelharnis  aantreffen. Een lang kanaal met aan beide zijden ligplaatsen. Wij varen door tot bijna in de kom draaien de Sturdy met de kop naar buiten en meren af aan een betonnen kade. Middelharnis op 5 min. loopafstand. Niks mis mee.

Middelharnis

Wat lekkers
Middelharnis bestaat al een tijdje als vissersplaats. De haven waar we nu liggen bloeide op en takelde af gedurende de vele tijden en stromingen. Er staan historische pandjes en een raadhuis en er zijn veel winkels waar je je schip weer mee kan volstouwen. Dat doen we niet maar na een Duveltje kopen we bij de banketbakker wat lekkers en bij de kaasboer een geitenkaasje. Allemaal plaatselijke producten behalve de Duvel. Verder heeft de haven geen internet. De havenmeester zegt van wel maar het spul werkt niet. Het liggeld incl. belasting is € 18,00 en dat is veel te hoog voor het gebodene.

Plannen

Morgen weer door. We hebben immers afspraken met een paar dekzwabbers. Morgen een korte tocht naar Oud-Beijerland. Zo’n 25 km hier vandaan. Op het Haringvliet moeten we dan wel even om een plaat heen drijven anders komen we er nooit.

 

Dit blog  wordt samengesteld door Ron & Ank Tol, de eigenaren van de Silver Lining. Het blog mag je zo nu en dan lezen met een korrel zout en gebruikt voorvallen rondom de Silver Lining. De tekst wordt op persoonlijke titel gepubliceerd en kan dus afwijken van de mening van alle anderen. Als je wilt reageren vinden we dat leuk via Silver-Lining@ziggo.nl. Als je onze tekst wilt kopiëren dan willen we dat graag even weten. Op jouw verzoek kunnen we ook een presentatie verzorgen; voor je clubleden op een koude winteravond bijvoorbeeld.
Wij varen een Linssen Classic Sturdy 35 AC uit 1991. Een dijk van een boot!