25-08-2015 Brugge – Nieuwpoort

Blokkade

Blokkade

Om 7 uur de klamme lap opzij om de Linssen vaarklaar te maken. Omdat het zo nu en dan nog regent heeft het weinig zin om het dek droog te maken. Wel doen we de ramen voor een helder zicht. Maar verder gaat die vlieger niet op want het ponton blokkeert de havenuitgang. De havenmeester er op af en jawel na een uur is het ponton wat verschoven en laat een gaatje vrij. Uiteindelijk liggen we rond half 10 voor de brug en moeten wachten op een woonboot.

Doorvaart Brugge

Om rondom Brugge te varen wordt er van je verwacht dat je je aanmeldt op kanaal 18. Bij binnenkomst hebben we dat ook gedaan maar geen response gehad. Vandaag gaat het wel goed. De woonboot uit Marknesse is gearriveerd en de brug wordt bediend. Wij zorgen dat we er als eerste gaan omdat ik van de havenmeester de tip mee kreeg dat we voor de grotere boten moesten blijven. Dus ook bij het invaren van de Dammepoortsluis gaat de Silver Lining het eerste er in. Doe je dat niet dan is er kans dat je er niet meer in kunt. Nu valt die sluis wellicht nog mee afhankelijk van de lengte van je boot maar de sluizen Passendale en St. Joris krijgen we ook nog.

Brugge vanaf het water

Gentpoort

Een stad of dorp vanaf het water bekijken ziet er altijd anders uit dan met je fiets. Van het centrum zie je niet heel veel maar je passeert wel de diverse oude stadspoorten en windmolens op de kanaaldijk. Sluis Dammepoort  is een grote kom waarop 3 vaarwegen op uit komen. Rechtdoor blijf  je op het Kanaal Gent-Oostende en ga je stuurboord uit dan kom je op het Kanaal Brugge-Sluis. Een doodlopend stuk water en nauwelijks meer bevaarbaar. Dus wij gaan rechtdoor en komen in een volgende kom. Ook hier gaat het Kanaal Gent-Oostende rechtdoor en rechts heb je een kleine brug en een sluis naar het Boudewijnkanaal. Ga je hier zwemmen dan kom je uit in de Noordzee via Zeebrugge.

Kanaal Passendale-Nieuwpoort

St. Joris in zicht

Ons vervolg van circa 18 kilometer is een wat saaie ervaring. Op het einde zie je de flats aan het strand staan maar gelukkig zie je de Noordzee niet anders hadden we op zout water gezeten. De wind trekt wat aan, de temperatuur wil nog niet aangenaam worden. Als sluis Passendaele zich aandient blijkt dat de sluis open staat maar wel met lichten geregeld wordt. Vanaf hier krijg je te maken met blokvaren. Via kanaal 20 meldt je je aan en in de opvaart zijn er doordeweeks 3 konvooien (10, 12 en 16 uur) in de afvaart slechts 2 (10 en  14 uur). In het weekend zijn er aangepaste tijden. Je passeert 5 bruggen die voor je geopend worden en de laatste, de Rattevallebrug is de laatste. Hier eindigt en begint het konvooivaren. Sluis St. Joris staat al te wachten op ons en direct na de sluis aan stuurboord tref je jachthaven De Westhoek waar we aan de passantensteiger met boxen een plaatsje zoeken; voor half geld natuurlijk. De haven in de rivier de IJzer ligt een kwartier lopen van Nieuwpoort en dat bewaren we voor een volgende keer. Het weer is dermate slecht dat we snel binnen zitten en een aanmeerborrel mogen nemen. Er is wel een goed werkend WiFi signaal.

Ziggo

Uiteraard bekijken we of Ziggo al wat gedaan heeft. Maar nee. Maar weer aanmelden op Twitter, Facebook en contactpagina. Hier worden Ziggo klanten zooooo blij van. Maar het alternatief (KPN) is niks beter.
Morgen door op de IJzer naar Diksmuide.
Dit blog  wordt samengesteld door Ron & Ank Tol, de eigenaren van de Silver Lining. Het blog mag je zo nu en dan lezen met een korrel zout en gebruikt voorvallen rondom de Silver Lining. De tekst wordt op persoonlijke titel gepubliceerd en kan dus afwijken van de mening van alle anderen. Als je wilt reageren vinden we dat leuk via Silver-Lining@ziggo.nl. Als je onze tekst wilt kopiëren dan willen we dat graag even weten. Op jouw verzoek kunnen we ook een presentatie verzorgen; voor je clubleden op een koude winteravond bijvoorbeeld.
Wij varen een Linssen Classic Sturdy 35 AC uit 1991. Een dijk van een boot!