01-09-2015 Veurne – Nieuwpoort

Op pad

Spoorbrug
Op zoek naar de havenmeester met een ganzenpoot. We hebben de havenmeester gebeld en verzocht om rond half negen in de haven aanwezig te zijn zodat we kunnen afrekenen. We krijgen immers nog geld van de beste man. Hij is netjes op tijd en zo kunnen we rond half tien door de Veurnse Nieuwpoortsluis met een verval van 0 cm op het Kanaal Nieuwpoort-Duinkerken. Immers acht km stuurboord uit ligt Frankrijk. Maar dat doen we niet, vandaag gaan we naar de getijden van de grillige Noordzee.
Op het kanaal treffen we een paar bruggen waarvan we er één zelf moeten bedienen en totaal 4 sluizen; Nieuwpoort, Veurne, Graven en St. Joris. De Veurne- en de Gravensluis werken 31/2 uur  voor en na hoog water in Vlissingen. En om het sommetje wat leuker te maken valt HW anderhalf uur eerder als in Vlissingen. Vertel ons maar wanneer wij er moeten zijn. Wij weten het al.

Brug Florizoone

Bedieningspaneel
Bij de Nieuwpoortsluis krijg je een kaartje voor de zelfbediening Florizoonebrug gelegen in Wulpen. Eenmaal daar aangekomen leggen we de Sturdy aan de aanmeerplek en gaan via een spekgladde loopgraaf zigzaggend omhoog om bij de brug te komen. Een trap ontbreekt en met de fiets gaat niet. Dus waarom voor deze constructie gekozen is weten wij niet. Bij het kastje staan de instructies. We moeten wachten op het verkeer . Dan mag je op knop 1 drukken. Is dat klaar dan moet je kijken of er niets op de brug staat. Als alles veilig is dan druk je op knop 2. De brug opent tergend langzaam en we kunnen de Linssen er door varen. Na de brug wordt de aanlegplek ingenomen door een flutbootje van een meter of 6 met de naam Koksijde en dus moeten we uitwijken naar een plek voor de vrachtvaart en gladde trapjes nemen. Weer bij het kastje druk je op knop 3 en wacht je dat je je kaartje terugkrijgt. En dan ga je weer door.

Nieuwpoort Ganzenpoot

Na een klein stukje varen kom je bij de getijdensluis Veurne. Dit is één van de zes stromen die hier een knooppunt hebben. Alle sluizen zijn voorzien van dubbele sluisdeuren om het achterland te beschermen tegen het geweld van de Noordzee. In de Ganzenpoot hebben de getijden vrij spel omdat er een open verbinding is met de zee. Het verval kan zomaar meer dan 5 meter zijn en dan staat er meer of minder druk op de sluisdeuren. Best indrukwekkend.
Memorial
Wij zijn aan de vroege kant en na overleg met de sluis heren kunnen we nog een uurtje de stad in. Richting het monument en het ontvangstruimte die sinds vorig jaar geopend is. Daar staat Albert 1 te pronken en kun je ook de geschiedenis van WO1 tot je nemen. Bovendien kun je bovenin een mooi uitzicht hebben over de stad en zijn omgeving.

Door de sluizen

Zeesluizen
Rond half 1 / kwart voor 1 wordt de sluis bediend, handmatig. Vier deuren, vier kleppen en gaan. We zakken circa 40 cm maar mogen de sluis nog niet verlaten. Dit omdat er van verschillende kanten water afgevoerd wordt naar de Noordzee. Eenmaal toestemming varen we naar de Gravensluis, daar stijgen we ongeveer 1 meter.  Op naar de St. Joris, voorlopig hebben we niets meer te maken met getijden. Rond 2 uur maken we vast op de zelfde plek als op de heenreis en pikken stroom.

Nieuwpoort

Jeanne Panne in betere tijden
Dan de loopschoenen aan en de stad in, op zoek naar de heks Jeanne Panne, die op 16 mei 1650 op de brandstapel eindigde na aangifte van haar buren. Hoe het kan weet ik niet maar de brouwt nog steeds een biertje en dat wil ik proeven. Ook bakt ze zoete Heksenkoeken en die moeten we ook scoren. Haar huisje staat er niet meer maar wel de overblijfselen van de kerk waar zij regelmatig te vinden was.
Heksenkoeken
Daarna via de winkelstraat naar de Markt met, jawel, een stadhuis en vele terrasjes en de kerk . Waar hebben we dat eerder gezien? Het ziet er wel verzorgd uit al is het niet druk. Weinig toeristen zien we hier. Na nog wat plaatjes gaan we terug want rond 7 uur gaan we uit eten bij de havenbar annex restaurant dat goed bekend staat en uiteraard moeten we ons nog wat opfrissen.

VVW Westhoek

Kaai
VVW Westhoek is een aardige haven in het waterbekken aan de IJzer. Je ligt als passant in een box. Water en stroom zijn aanwezig en een prima restaurant dat we gaan proberen.
200 meter steiger en we zijn bij de Ark. Daar kiest Ank voor de garnalen en ik voor een 400 grams entrecote, uiteraard met alle toebehoren behalve groenvoer. Ik kan niet anders zeggen de man (Johan) kan koken en bakken. Het geheel hebben we afgeblust met een Mezzo Litro Vino Bianco.
De havenmeester vertelde tussendoor, nou ja vertellen. Hij zag ons lopen en kwam zijn hut uit en maakte contact. Harry van de Sieske en van Chris was aan boord. Mooi om te weten dan kunnen we daar een afzakkertje pakken. En dat gaan we doen, er brandt licht en we kloppen aan. We mogen aan boord komen en de verhalen gaan van start. En het mooie is dat Harry ons morgen naar een tankstation wil rijden en dat we daar 100 liter diesel voor 99 cent p/ltr kunnen inslaan. Wellicht dat de prijs morgen alweer met 4 cent verhoogd is maar voor Nederlandse begrippen is het natuurlijk best te doen.
Morgen een rustdag of liever gezegd een werkdag. Achterstallige verhalen de wereld in brengen, diesel halen met Harry, 300 liter drinkwater bijvullen, eten en drinken.

 

Dit blog  wordt samengesteld door Ron & Ank Tol, de eigenaren van de Silver Lining. Het blog mag je zo nu en dan lezen met een korrel zout en gebruikt voorvallen rondom de Silver Lining. De tekst wordt op persoonlijke titel gepubliceerd en kan dus afwijken van de mening van alle anderen. Als je wilt reageren vinden we dat leuk via Silver-Lining@ziggo.nl. Als je onze tekst wilt kopiëren dan willen we dat graag even weten. Op jouw verzoek kunnen we ook een presentatie verzorgen; voor je clubleden op een koude winteravond bijvoorbeeld.
Wij varen een Linssen Classic Sturdy 35 AC uit 1991. Een dijk van een boot!