08-08-2015 Brussel – Ittre

Brussel
Met de Rapide door de sluizen!
Half negen gaan de klepjes weer open en omdat het niets kost pakken we 200 liter drinkwater van de Koninklijke. Eigenlijk hebben we best lekker gelegen voor 1 nachtje en troffen we een vriendelijke havenmeester, maar € 20,00 voor 3 boldertjes en wat water en stroom is wat teveel van het goede.
We krijgen nogal wat bruggen waarvan de meeste op 4,50 m hoogte liggen. Om enige rust te maken klappen we de mast naar beneden zodat we ons daar geen zorgen meer over willen maken. De tocht voert dwars door Brussel, altijd leuk maar je ziet hoegenaamd niets van het mooie centrum. Veel industrie en autohandelaren zie je dan weer wel. Maar het is en blijft leuk.
Bij sluis 10 Molenbeek krijgen we nogal wat groene derrie op het dek dat weer er even later weer afpoetsen. Bij sluis 9 Anderlecht wordt keurig je lijn opgepikt en bovenin om de bolder gelegd, dat is de enige en de laatste keer vandaag. De rest van de dag mogen we het allemaal zelf uitvinden. De wachttijden zijn vanaf deze sluis een beetje vervelend, minimaal een half uur en veelal een uur+. De reden? We varen achter de Rapide uit Nederland aan en die past maar net in elke sluis. Bovendien kan/mag hij niet sneller dan 3 km/u. Helaas blijft de Rapide ons wat parten spelen en zo wordt het toch nog een lange dag, mede omdat de gratis plek in Halle al bezet was.
Sluis Ittre
Dan maar door naar Ittre, sluis 5. Daar liggen we meer dan een uur aan een oude spits, een Belgisch vrachtschip van weleer, alvorens we 14 meter omhoog kunnen aan drijvende bolders. Bij deze sluis moeten we ons melden zodat Wallonië voor de statistiek weet wat de Ollanders hier uitspoken. Meteen na de sluis ligt de jachthaven van Ittre en liggen we comfortabel voor het terras. Na meer dan 8 uur varen hebben we nu wel trek in wat lekkers en bestellen dus wat vochtigs, inclusief allerlei wespen. Dan maar verder op de boot wat drinken en eten.
Na het eten schieten we nog wat plaatjes van de sluis en omgeving. Voor Ank was het een zware dag voor haar polsjes, morgen maar weer wat minder doen.
Morgen, als het weer meezit, een leuke tocht maar dat horen jullie dan wel weer.

 

Dit blog  wordt samengesteld door Ron & Ank Tol, de eigenaren van de Silver Lining. Het blog mag je zo nu en dan lezen met een korrel zout en gebruikt voorvallen rondom de Silver Lining. De tekst wordt op persoonlijke titel gepubliceerd en kan dus afwijken van de mening van alle anderen. Als je wilt reageren vinden we dat leuk via Silver-Lining@ziggo.nl. Als je onze tekst wilt kopiëren dan willen we dat graag even weten. Op jouw verzoek kunnen we ook een presentatie verzorgen; voor je clubleden op een koude winteravond bijvoorbeeld.
Wij varen een Linssen Classic Sturdy 35 AC uit 1991. Een dijk van een boot!