Roerig Haff, servicekosten, wijnvoorraad inkrimpen

13-7 Anklam – Stettin

Wasbeurt voor de zonnekleppen

Om 8:00 uur liggen we voor de spoorbrug dit keurig op tijd open gaat. De DB heeft het weer goed voor elkaar. Op naar Polen. Met een stevige wind en niet zo mooi weer. Polen is niet zo gek ver maar Stettin is dan wel zo’n 85 km sturen en dat zal naar verwachting 8 á 9 uur in beslag nemen. Vandaar ons vroege vertrek. De Peene af naar de Peenestrom is een makkie. Eerst wilden we Peenemünde nog aan doen maar dat bewaren voor een andere gelegenheid. Het weer is zo onbestendig dat we dat niet gaan doen. Dus niet bakboord uit maar stuurboord, op weg naar het Stettiner Haff. Ergens halverwege, waar het Haff op zijn smalst is loopt de grens.

3 slepers brengen deze schuit 2 km verder

Tot daar hebben we wind en golven van ca. 1 meter achter ons. Goed te doen al gedraagt de Sturdy zich wat onrustig. Na de grens mag je als je de aanbevolen vaarroute volgt een zuidoostelijke koers nemen. Betekent voor ons een partijtje hobbelen. Wel even proberen maar Ank vindt het maar helemaal niks. Tja dan is de keuze of zo doorgaan voor een uurtje of 2 of toch een stuk tegen de wind in, dwars door enkele openingen van visnetten die hier rijkelijk uit de grond gestampt zijn en slecht te zien zijn met slecht weer en daarna onder de beschutting van land weer verder.. Dat laatste doen we.

Deze vlotten kun je huren / maken

De Linssen krijgt wat meer brandstof toegediend en we knallen tegen de wind in. Bij de zuidelijke kust stellen we de koers bij, even wat rust maar nu is het opletten voor die rotnetten. Honderden staan er en nemen de oppervlakte in van een klein voetbalveld. Met de verrekijker zoeken we naar openingen en gaan dan zig-zag naar de ingang van rustiger vaarwater. Kost wel tijd en dergelijke maar de Silver Lining heeft het weer naar zijn zin. Ondertussen bereiken we de vaargeul en worden we voorbij gevaren door een zeeschip. Even later gaat de hoorn af op dat schip om een stel eigenwijze zeilers (wat anders?) aan de kant te sturen. De zon schijnt en we kruipen aan dek om daar verder te sturen. Niet voor lang want de volgende douche hebben we al te pakken. Op het binnenmeer liggen al 3 sleepboten te wachten om die zeeschuimer op te pikken. Dat gaat razendsnel en wij varen achter die knapen aan die met 10 km/uur verder gaan. Wij pakken de West-Oder die ons in het centrum van Stettin brengt. Eindelijk rustig water, minder zeilboten die zo nu en dan erg vervelend in de weg varen. In Stettin eten we wat in een restaurant om het Poolse geld op te maken en keren weer terug naar onze schuit. Nog even een afzakkertje en dan onze super de luxe slaaphut in. Het is mooi geweest na 9 uur sturen. Nu was er een clublid dat ons al vertelde dat hij de mensen in Stettin en de streek minder aardig vond. Wat ons betreft heeft hij gelijk, Niet alleen rond Stettin maar ook langs de Peene en het Duitse deel van de West-Oder kan het best vriendelijker.

14-7 Stettin – Gartz

Gartz stadspoort

Op de heen weg al gespot, de JH van Gartz. De beste man stond al te wuiven. Vanaf het water zag het er ook goed uit en de beschrijving van Gartz vertelt dat het dorp wat te bieden heeft. Dus vandaag Gartz. 3 Uurtjes varen. Vanuit Polen de West-Oder afzakken en je merkt dat je langs een grensgebied komt. De stuurboord kant is Duitsland en de andere kant heet Polen.  Meer tegenliggers, vrijwel allemaal Duitse zeilboten met gestreken mast en zowaar ook 2 NL schepen. In Gartz gaan we aan de kade liggen. We gebruiken 3 boldertjes. Na het aanleggen stappen we van boord om het dorp (Stadt Gartz) te verkennen. Dat is snel klaar. Wel even naar de apotheek voor een oplossing voor mijn verstopte “buis van Eustachius”.  Dat lukt ook weer voor € 6,95 en maar weer naar boord. Internet werkt hier niet, beetje jammer. Dan komt de havenmeester, die wil € 10,00, beetje rijkelijk beloond voor het gebodene.

Gartz goede voorzieningen, hoge servicekosten

Maar hij kan nog beter. Hij heeft ook broodjes service. Oké. De broodjes kosten € 0,28. Daarboven op komen € 1,50 servicekosten. Laat maar. Ik heb het hier al helemaal gehad en heb er spijt van dat we niet direct voor Schwedt gekozen hebben. Dus zowel Mescherin als Gartz heeft qua dorp niks te bieden en kun je als dat zo uitkomt overslaan. Beide bieden wel goede aanlegmogelijkheden maar reken niet op een supermarkt, tankstation enz.

15-7 Gartz – Schwedt

Hoog bezoek

We hebben bezoek vanmorgen. Vandaag Schwedt. Waarom? We zijn een sleutel vergeten af te geven en van Schwedt naar Oderberg is nauwelijks een aanleg mogelijkheid. Ook moeten we weer even wat boodschappen doen op onze trapijzers. De weg er heen is best leuk om te varen. Je begint op de West-Oder, de grensrivier, dan een kruising waarbij je mag kiezen tussen de Oder en het Hoohensaaten-Friedrichs Kanal (HFK). Links ga je tegenstrooms de Oder op en dus kiezen wij voor rechts. Qua moeilijkheid stelt deze route niets voor. Soms kom je een tegenligger tegen zoals de kijkdoosboot Princess uit Maasbracht. Die plaats komt ons vaag bekend voor. Soms wat kanovaarders die steevast het midden kiezen en op het laatste moment aan de kant gaan.

Kijkdoos uit Maasbracht

Zij zijn zwalkers, soms onervaren en dus mag je daar rekening mee houden. Ook zijn de stekers weer aanwezig. Ik heb geluk dat Ank in de buurt is want die pakken ze meestal als eerste. Nog even wat anders over het HFK. Hier ligt Hollands werk! Het watergebied van de Oder met soms overstromingen is hier volgens Hollands model ingepolderd. Er zijn 3 polders gemaakt om het water van de Oder te bedwingen en beter te kunnen gebruiken voor de scheepvaart. In 1848 werd de eerste dijk aangelegd. Het totale project duurde tot 1904. Al het water wat teveel was werd opgeslagen in de 3 polders en wanneer het nodig was weer vrijgegeven.

De Ananda en de Silver Lining in Schwedt

Bovendien werd het HFK vrijwel stromingsvrij en dat scheelde weer tijd en geld. Toch leuk om te zien hoe ze dat geregeld hebben. De sluizen zijn alleen in de zijkanalen tussen de Oder en het HFK. Daar heb je als kapitein geen last van. Stroming is er een beetje en het is eigenlijk nog steeds getijdenwater. Sluis Hoohensaaten is de enige sluis die je tegenkomt.  Alle bruggen zijn op 5 m. hoogte (behalve in Stettin) en dus appeltje-eitje voor ons. Schwedt zelf kun je wel inkopen doen, heeft een actief theater, een keurig centrum en verder is onze ligplek de mooiste plek van deze stad. Dan komen Hans en Lotte met hun Linssen 29.9 Ananda binnen varen en vinden hun plek vlak voor ons. En alsof het niet genoeg is komt de Dorus, 34.9, daarna ook in de haven liggen. Jammer dat we die mensen (NL) niet ontmoet hebben maar Hans en Lotte wel. We helpen hun ’s avonds door hun wijnvoorraad heen.