Van Gogh gebeld

Silver heeft enkele oude vrienden zoals hij dat graag vertelt. Bij het horen dat er geschilderd moest worden heeft hij vriend Vincent van Gogh 2 x gebeld maar er werd niet opgenomen. Tja, dan kan de bemanning het alsnog oplossen. Dat schiet niet zo erg op.

Schilderwerk van Vincent van Gogh

Nu met de mooie droge dagen kunnen we lekker kledderen in de buitenlucht. Maar het is eigenlijk te vochtig en dus moet je wel even wakker blijven. Silver deed een dutje en dus mag ik nog even de achterzijde opnieuw doen. Vandaag opnieuw geschuurd en vlak gemaakt, straks weer strak in de verf.

En we hadden strakke plannen

Het plan was…. om de davits te plaatsen. Echter na het zien van mijn schilderwerk is dat even uitgesteld. Het schilderen was geëindigd in een sinaasappelhuidje. Oorzaak kan zijn teveel verschillende temperaturen tijdens het droogproces, de verf te dik voor de zonneschijn of gewoon onkunde.

De witte dekken mogen ook wel weer eens gedaan worden, maar aangezien er nog een andere mast op komt stellen we dit zo lang mogelijk uit zodat we in 1 keer klaar zijn…. Of dat gaat lukken?

Dan blijft de romp en de gangboorden nog over. De gangboorden kunnen gedaan worden. De romp is wat lastiger want we kunnen er niet rondom bij komen. Rubberbootje oppompen en maar van dat luchtkussen mooie resultaten scoren. Dat gaat eind deze week of begin volgende week gebeuren hoop ik.

Schilderwerk met De Yssel
Kabels trekken voor TV en AIS

De Boord PC  is weer up to date qua bestanden. Er komt een andere TV antenne en een AIS Transponder met splitter is een extra’tje. Maar er moeten wel wat koperdraadjes heen. Gelukkig zijn er in onze vereniging altijd wel mensen die bereidt zijn om iemand te helpen, want elektra en iets wat daarop lijkt matcht niet met mij. En toch steek je altijd weer wat op. Zo heb ik eindelijk een beetje leren solderen al zal dit nooit mijn hobby worden.

Ondertussen lijkt de transponder te werken al is dit nog een testje. De antenne moet nog in de mast en dan kunnen we echt testen. Datzelfde geldt voor de TV antenne. Een van de interne coax-kabels voor TV lijkt kaduuk te zijn. Vervangen is mogelijk als je het plafond wilt slopen en vervangen. Nog maar even zien hoe dit opgelost mag worden. De wifi antenne en de Ubiquito wifi radio zijn nog niet aangesloten en dus hebben we nog geen lekker wifi-signaal aan boord. En dus kunnen we ook nog niet testen.

Zou hij die TV kabel hebben…?

Grevelingen, meeuw fauna brouwershaven visdief
Quicktide Nautic
Varen op getijdenwateren.

Getijden zijn er alleen, denken veel mensen, aan de Noord- en de Waddenzee. Maar met name in het Rotterdamse en Zeeuwse gebied maar ook in België heb je er wel mee te maken. Zo loopt het getijde van de Noordzee met enige vertraging via de Westerschelde en Antwerpen door tot aan Gent bijvoorbeeld. Neem je het tij mee of ga je juist tegen de stroming opvaren? Welke keuze maak jij en waarom?

Handig dus als je aan boord even kunt kijken hoe het ervoor staat. Wij hebben van Nautic Quicktide genomen en zijn er donateur van geworden. België, Nederland en het Duitse Waddengebied zijn dan afgedekt. Best handig!

Ik zou zeggen dat je dat aan boord hebt want voor het jaarlijkse abonnement hoef je dat niet te laten.

Waterkaart ANWB Noord Brabant
Waterkaarten

Over het algemeen is varen met een recente kaart, wel zo handig voor verschillende wateren. Altijd de nieuwste kaart aan boord van Silver? Nee dat zeker niet. Ten eerste hebben we PC-Navigo en die is up to date. Dus papier is als backup bedoeld en ter oriëntatie in het grotere geheel. Helemaal up-to-date hoeft dat voor ons niet te zijn. Voor de meer risicogebieden zoals de Ooster- en Westerschelde en de Waddenzee is een actuele kaart wel handig denk ik. Want allerlei zandbanken kunnen een jaar later zomaar iets verschoven zijn.
Voor de Oostzee hebben we de meest recente kaarten gekocht bij Datema Amsterdam. Ik wil daar elk detail van weten. Voor de Poolse binnenwateren hebben we geen papieren kaarten kunnen vinden maar dat vult PC-Navigo dan weer in. En de details van Duitsland die weten we wel en de kaarten dateren uit 2013. Up-to-date als back-up wat ons betreft.

Voor wie het nog niet wist, de bekende ANWB Waterkaarten zijn vernieuwd naar 2017.

Ook de Wateralmanakken deel 1 met de vaarreglementen en deel 2 met de vaarweg gegevens zijn geheel vernieuwd. Almanak 1 moet je aan boord hebben want daar staan de wetten en regels in. Maar dat mag ook digitaal, mits onder direct bereik. Tja, een beetje rekbaar want onze deel 1 is ook altijd zoek maar dan ben je niet strafbaar als je dat ding kunt laten zien.

De kaas wordt aan boord gebracht…

Silver bij de Kaasmarkt in Alkmaar (NL)
Fourageren

Oke, voor een weekendje neem je 1 tas kleding en 2 tassen eten/drinken mee. Wij willen wat langer weg en hebben dan wat meer nodig. Beginnen we met kleding. Je loopt de kans dat je regen, wind, storm, (te)veel zon, hoge temperaturen maar ook koude. Je kan alles verwachten en daar kun je beter op voorbereidt zijn. Dus kleding heb je wat extra nodig.

Dan het innerlijke. Wij gaan altijd op stap met een aantal noodrantsoenen voor als er een dag net even wat anders loopt. Meestal producten als afbakbroodjes, pasta, vlees in blik en andere houdbare artikelen. Mochten we dat overhouden dan eten we dat gewoon de laatste weken op. Dan gaat er koffie mee en bier, wijn, fris. Waarom? Nederland heeft zo’n beetje de goedkoopste supermarkten van de EU. Maar denk ook aan Amsterdamse uien, die kennen ze niet in Polen. We kunnen er nog wel wat meer aangeven maar het gaat om het idee nietwaar.

Ook mag je voorbereidt zijn om een ietwat andere havenindeling als dat voor ons gemeengoed is. Wifi kom je tegen maar minder vaak als in NL. Ligplaatsen zijn in Polen veelal afgestemd op boten tot 8 meter, hetzelfde geldt voor de Duitse havens die niet met hun tijd zijn meegegaan. Soms mag je ook ankeren (voor en achter) en met je bijbootje naar de wal peddelen. Zorg dus dat je dat ook geregeld hebt.

Dit is slechts een greep uit de dingen die spelen aan boord en laten we de navigatie even buiten dit verhaal.