Wormerveer, Zaan, Zeepziedrij

Sail away met de SilverFlits…
He, he, eindelijk wat wind. Saul away met deze SilverFlits die zomaar naar binnen komt waaien. Voor onze Sturdy wellicht een iets te grote aanslag op ons comfort maar voor een beetje zeiler moet het toch te doen zijn. Even het IJsselmeer oversteken of het Wad op zou toch prachtige platen op kunnen leveren.

Silver Lining

Als ik als Silver, de geluiden uit Düsseldorf goed beluister zijn de bootjes verkopers minder enthousiast dan andere jaren. De bekende ABX index (Algemene Boten Index) is hevig aan het protesteren. Om de potentiele klant over te halen om hun boot vooral aan te schaffen worden naast de normale beurskortingen vaak nog extra voordelen noodgedwongen aangeboden. Er moet hard gewerkt worden want er zijn elk jaar weer mooiere en betere schuiten te koop.

Ook het energievraagstuk is uiteraard aanwezig. Varen met een elektramotor kan wel maar heeft ook nadelen. Milieuvriendelijker is het niet al wil men dat niet erkennen. Immers de accu’s, motor enz. moeten een keer gemaakt worden (veelal worden de grondstoffen onder erbarmelijke toestanden uit de Chinese bodem gepeuterd) en de nodige energie moet ergens gemaakt worden. Maar aan alles komt een eind en dan moet het ook weer opgeruimd worden. Bovendien is de actieradius nog aan de krappe kant. Wel een voordeel is de stilte.

Ontploffing Halle Drei

Er schijnt ook een knalduikcomputer te zijn. Men spreekt over 12 gewonden in hal 3 bij een stand met duikcomputers. En dat is natuurlijk niet leuk. Een van de batterijen heeft daar met luide knal de aandacht gevraagd. Zou je toch niet aan boord willen meemaken. Kan dat trouwens ook met de batterijen van je elektromotor aan boord kunnen gebeuren?

Motorboot artikel van Silver

Jazeker, wederom heeft Silver een artikel geschreven voor het mooie maandblad Motorboot. In het februarinummer tref je dit geweldige artikel onder de titel Zomers vertier in de ‘Noordkop’. Ofwel samen met de reservebemanning een rondje door Noord Holland Noord! Behalve ons artikel staan er uiteraard nog veel meer leuke dingen in! Kopen dus dat februarinummer van Motorboot! Of wellicht nog beter… gewoon abonnee worden.

Boot Holland

Oké, Düsseldorf is klaar en alles kan worden opgeruimd. Op naar Leeuwarden waar Boot Holland klaar staat om het stokje over te nemen. Kleiner en knusser maar ook gezelliger vinden wij. En in een uurtje zijn we vanuit Hoorn nh in Leeuwarden. Wij gaan op maandagmiddag en de kaartjes? Die koop ik gewoon via Motorboot met korting!

Tijdens de beurs gaan we handjes schudden bij de bekende mensen en een bakkie doen hier en daar. Even langs Datema, Yachtcontrol en uiteraard Motorboot en nog enkele stands. Meestal zien we wel meer bekenden en zo zie je maar weer dat het wereldje klein is. Ook hebben een scherpe radar op nieuwe dingen die ons wat lijken. Wel lopen we Watersport-TV mis en dat is dan weer jammer.

Website hits

Nou valt mijn oogje aan bakboord toevallig op een kleine mededeling. Silver schijnt al meer dan 20.000 hits te hebben gescoord, dat is best wel aardig voor een amateur. Gefeliciteerd Silver met deze mijlpaal!

Watersport-TV

Via Watersport-TV kwam ik dit goede nieuws tegen. Samen met de vaar-app van RWS lijkt dit wel wat te gaan worden. Meer informatie tref je aan op de site van Watersport-TV


Met Silver en SilverFlits naar de beurs

Ja hoor, het weer januari en iedereen krijgt weer die bekende klap van de ‘mallemolen’. In deze SilverFlits een kleine greep uit het overvolle aanbod. Een grote groep gaat opeens nog harder werken aan de boot, of is het tegenwoordig ‘het’ boot? Ons bezit moet immers weer klaar zijn voor gebruik. Dus schuren, glad strijken, poetsen, kleuren, lijnen vervangen, fenders oppompen en vooral ook sleutelen aan zaken die ons afgelopen jaar niet bevielen.
Een geheel andere groep krijgt te maken met het beursvirus. Zo zijn er de vakantiebeurs, Boot in Düsseldorf; Leeuwarden doet ook mee met Boot Holland enz. enz. Ook altijd even plezierig en zeker erg vermoeiend. En dan ben je ’s avonds weer thuis en dan begint het te kriebelen. Wordt het nou weer Friesland of is Nederland qua watersport wel wat groter?

Of durven we toch de grens over, het water is daar even nat als in Nederland. En als je het dan aandurft om de grens te verleggen welke kant gaat het dan op? Richting Duitsland met ongeveer drie toegangswegen die geschikt zijn voor de pleziervaarders? Ik denk dan aan Delfzijl-Emden-Bremen of Ter Apel-Haren en het Mittellandkanal of wordt het voor de meer krachtige boten toch een stukje de Rijn op (tegenstrooms) om voorbij Wesel het Dortmund-Ems-Kanal te kiezen en daarna het Mittellandkanal. Eenmaal bij onze oosterburen kun je weer verschillende kanten op. Een tocht naar Berlijn wordt al veelvuldig gemaakt door onze medelanders maar sla het roer ook eens om naar de Märkische Gewässer en de Mecklenburger Seeenplatte. Of trotseer de Elbe stroomopwaarts naar Dresden of Tsjechië. Bezoek Bremen, Hamburg, Lauenburg en/of Travemunde. Kortom is heel wat te beleven bij onze buren.

Of we nemen België een van de gezelligste landen van de EU met vele lekkernijen. Via de Maas of Antwerpen gemakkelijk te doen. Breng een bezoek aan de grote kunstwerken zoals de scheepslift, het hellend vlak en maak vast in de kleinste dorpen. Leer alles ver de reuzen of ga naar de Westhoek waar je van alles kunt leren over de geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog. Bezoek de musea en de grafvelden en zeker Potje Paté of een lekkere wafel aangevuld met een gerstenat.

Dan zijn er ook de meer ervaren buitelandvaarders, en die gaan naar Frankrijk in de hoop dat er voldoende water staat of dat de sluizen blijven werken. Zoek je dan de grote steden als Parijs of Reims of gaat je voorkeur uit naar de kleine schilderachtige dorpen?

En wat te denken van Polen met een stad zoals Stettin, aansluitend kun je de Peene bevaren en een bezoek brengen aan Peenemunde. Je kunt zelfs de Oostzee een klein of groot stukje opvaren. Zelfs Denemarken en Zweden zijn voor een wat meer ervaren schipper goed te doen.

Waar je heen stuurt maakt eigenlijk niets uit zolang je maar doet waar je zin in hebt. En voor een langere tocht heb je ook tijd nodig. Zeker als je zoals Silver slechts 3 á 4 uur per dag wil varen en daarna weer wat leuks opzoekt. Aanleggen in de kleinste dorpen leveren verrassingen op, afwijken van de doorgaande routes is vaak genieten van de stilte en rust. En dat kun je overal vinden, zelfs in het overbevolkte Nederland waar iedereen een boot lijkt te hebben.

Wij, van het team Silver gaan graag naar de natuur, leuke plaatsen en de rust. Friesland, Berlijn, Parijs enz. zijn druk maar zeker niet te versmaden. Maar een anker uitgooien in een klein meertje, een aanmeerborrel plus een privé zwembad heeft ook zijn charmes heeft ook wel wat. Kortom maar een leuk reisplan, vaar die kant op en wijk van je plan af zodra je wat leuks ziet! Alleen al dat plannen geeft een hoop vaarplezier en erover praten nog meer!

Wij gaan natuurlijk weer zoals elk jaar naar Boot Holland in Leeuwarden, even weer kijken naar de leuke dingen, handjes schudden van bekende mensen en wellicht dat ene ding kopen wat je gewoon moet hebben.

Varen doe je Samen

Oké, Varen doe je Samen is bij de meeste watersporters wel bekend. Aansluitend op het bovenstaande, denk aan je reisplan, bieden zij veel tips, wetenswaardigheden en regels voor het bevaren van de Hollandse wateren. En dat in combinatie met de beroepsvaart. Lees alles over de laatste tips, regel en bekijk hun nieuwe app die je wellicht wat korter laat wachten voor een sluis en/of brugbediening.

Silver is weer druk

Deze januari SilverFlits zou zomaar de eerste kunnen zijn in dit mooie en nieuwe jaar. De hitte kon afgelopen zomer hoog oplopen en diezelfde hitte kreeg gedurende het jaar steeds minder vriendjes. De sloten en kanalen hadden een grote behoefte aan nattigheid maar die was in Europa ver te zoeken. Met die naweeën zitten we nu nog steeds. Maar aan de andere kant hebben we wel de kans gehad en genomen om de drijvende voorwerpen vaak te gebruiken. Het was iets zoals…’zullen we he nog een keertje overdoen’.

Vanuit december op naar het nieuwe jaar, Sinterklaas en zijn zwarte Pieten zijn al in Spanje aangekomen en dus is de dikke kerstman op zijn weg om zijn grappen uit te halen. Kijk dus vooral omhoog Sammie! En vervolgens gaan we knallend 2018 verlaten en dromen we weer van de zon. Veel gezondheid en vaarplezier toegewenst in het nieuwe jaar met natuurlijk de onregelmatig verschijnende SilverFlits.

Nou ja, Silver en druk gaat niet altijd samen door een sloot, meestal bromt hij wat en zelfs dat laat hij nog liever aan Mr. Volvo over. Op zomerse dagen wil Silver nog wel eens actief bezig zijn maar nu zit ie in zijn winterdutje te wachten op hogere temperaturen. Voordat hij zijn winterpauze nam heeft hij nog een verlanglijstje gemaakt van een aantal dingen die hij graag anders zou zien. Ondertussen zijn de dieseltanks door Truus Sanitaria schoongemaakt en worden ze een dezer dagen door Captain Hook afgevuld met heerlijke verse brandstof. Verder van de winter nog wat kleine dingetjes en klusjes aftikken. We willen onder andere de twee zonnepanelen kunnen kantelen om daaronder schoon te kunnen maken bijvoorbeeld. Maar wellicht gaan we ook nog een vaartochtje plannen. Houdt onze SilverFlits dus in de gaten.

Varen in de Twentekanalen?

Wij varen vooral op mooie dagen en gebruiken de winter voor de andere sociale zaken, zoals onze nieuwsbrief de SilverFlits samenstellen. Mocht je in de winter plannen hebben om de Twentekanalen te bevaren dan mag je rekening houden met een verstopping. Meer hierover lezen? Klik dan hier.

Plannen voor Duitsland?

Zoals verschillende vrienden van Silver weten worden er in de zomer meestal langere tochten gevaren door België, Duitsland en Denemarken om er een paar te noemen. Meer hierover tref je aan op onze pagina ‘Vaaravonturen’ . Nu kwamen we een berichtje tegen over de rivier de Saale, een zijrivier van de Elbe in zuidelijke richting. Als je het in je hoofd haalt om daarheen te dobberen houdt dan zeker de waterstanden van de Saale (de invaart vanaf de Elbe) en de Elbe zelf in de gaten. Met een mooie zomer kan er nogal weinig water staan. Als je dat toch gaat doen dan wordt je beloond met een prachtig landschap en leuke dorpen en steden. Meer weten? Dan even verder klikken.

Mittellandkanal, in Deutschland ja

Meestal is onze eerste plek om te overnachten Ibbenburen, slechts 4 km van het begin van het MLK, rustig maar rond 7:00 uur beginnen de goederentreinen, de ligplek is wel gratis.
In vroeger tijden werden hier kolen op de diverse boten geladen. Meer hierover in onderstaand verhaal. De laadtoren is nog steeds aanwezig.

Klik hier voor meer info  .

Noord Holland is goed bezig!

Noord-Holland stimuleert waterrecreatie middels 791.220 euro subsidie aan tal van projecten

PERSBERICHT Haarlem – Het repareren van een sluis in Oudesluis, het opknappen van watersportvoorzieningen voor mindervaliden in de Loosdrechtse Plassen, het uitbreiden van het strand bij Schellinkhout voor kitesurfers en het aantrekkelijker maken van de historische trekvaart tussen Haarlem en Leiden voor vaarrecreanten. Deze en andere waterrecreatie-projecten krijgen een financiële bijdrage van de provincie Noord-Holland. … Meer lezen over

Ook Hoorn is aan de gang!

Bedrijventerrein Markermeer in Hoorn bedoeld voor nautische bedrijven nu ook voor niet-nautische ondernemingen

Hoorn – Op bedrijventerrein Markermeer aan de Schelphoek in Hoorn komt ook plek voor ondernemers buiten de nautische sector. Dat zegt directeur Piet-Jan Ooms van projectontwikkelaar Ooms Bouw & Ontwikkeling in Scharwoude, uitgerekend op de dag dat de laatste kavel van 3500 vierkante meter aan de waterkant is verkocht aan Slot Jachtbouw in Monnickendam. Daarmee … Meer lezen over

Varen doe je nooit alleen!

Iedere schipper kent het gezelschap van “Varen doe je samen” wel. Op elke watersportbeurs kom je die wel tegen. Maar ook op het web zitten die lui niet stil. Zij hebben een website in elkaar geknutseld die je antwoord geeft op allerlei vragen, voorlichting over de drukke waterknooppunten en er een appie voor op je telefoon of padje. Eigenlijk vindt Silver dat iedere bevelvoerder van een plezierdrijver die informatie paraat mag hebben. En zo nu en dan publiceren we ook artikelen vanuit VDJS. Wat ze ook doen is aangeven dat je een bepaald stuk vaarwater niet mag bevaren. In dit geval de Volkeraksluizen Jachtensluis. Hoe je dat dan wel kunt passeren wordt dan ook aangegeven.

Blauwe golf op het water

Ook op het water wordt het verkeer regelen een serieuze zaak!

Lees er meer over bij Varen doe je samen!

Nieuwe versie van WordPress

Onlangs de nieuwe WordPress versie geïnstalleerd die echt anders is dan de oude versie. Kon ik met in de oude versie goed overweg, deze nieuwe heeft bog tal van geheimen en ik zie zo 1-2-3 geen manual. Dus tot op heden is het nog geen succes. En dus deze keer vooral tekst. De rest moet ik nog uitvogelen. En om niet alle groene milieufreaks over me heen te krijgen kunnen kan het ook uitcarnivoren of uitgraatlozen zijn. Jullie mogen zelf aanvullen.

Het kan te gek ook…

En dan nog dit: Een of ander hersenloos schepselcarnivoor heeft bedacht dat zij als import de Nederlandse taal kan ontdoen van het woordje ‘het’. Wederom komt zij met het argument dat het racistisch is. Silver denkt dan: “Laat het dan gewoon vertrekken naar haar land van herkomst”.

Boskalis en de Elbe

Dat de Duitse Elbe in het zuiden ondiep kan zijn en dat Tsjechië dan onbereikbaar is voor de vrachtvaart is ons bekend. Nu lijkt er wat aan gedaan te worden, alhoewel?
Nu beginnen ze in Cuxhaven en dat is aan de verkeerde kant en heeft vooral invloed op geldmachine Hamburg. De Tsjechen en wij ook moeten dus weer geduld hebben.

Lees hier meer over Boskalis en de Elbe