De Boven Zeeschelde

Gent, absoluut de moeite waard

Zoals al eerder vermeldt vertrekken we rond 7 uur uit Dendermonde om wat medewerking van de natuur te krijgen om de laatste 40 km naar Gent af te leggen. Het stroomt al behoorlijk als Ank afvaart. Zoals we gisteren ervaren hebben houden we nu het midden van de Boven Zeeschelde, dit ondanks dat het waterpeil een stuk hoger is als gisteren. Een blik op de GPS leert ons dat we keurig 15 km per uur gaan en er staan ons 2 sluizen te wachten. Alle bruggen die we tegen komen kunnen we wel hebben al moeten we voor de een na de laatste brug alles plat gooien.

Het is slechts 15 graden met een harde wind tegen. We verruilen de korte broeken dan ook voor de lange uitvoering en trekken onze fleece jacks aan, nog even dan staan we met muts en handschoenen te sturen of we duiken naar binnen.
Er ligt net zoals gisteren veel drijfhout in het water. Die stukken boom willen we liever niet in de schroef hebben en dus omzeilt Ank die zoveel mogelijk. De rivier meandert door het landschap en wij door de rivier…zoiets…
Van drukte is geen sprake, beroepsvaart komt hier niet veel voor vanwege de dieptes en de pleziervaarders hebben er geen zin in lijkt het wel. Het was trouwens vanuit NL al erg rustig op het water.
De Schelde is hier tamelijk groen en kringelt door allerlei dorpen waarvan jullie de naam niet of nauwelijks gehoord hebben zoals Melle. landerijen, bomen en andere soorten groen wisselt zich hier af. Ook wordt de rivier steeds smaller maar ook ondieper. Regelmatig zagen we stukken van 10 tot 12 meter diep, nu is dat 2 tot 4 meter. 

Sluis Merelbeke, stuurboord kolk

Voor de grote sluis Merelbeke is dit nog getijdenwater en dus een ongetemde rivier die in Frankrijk ontspringt mede door de neerslag gevoed wordt. Na de sluis is er geen getijde meer doch slechts stromend water. na de sluis Merelbeke, een grote oude sluis, slaan we na 500 meter rechtsaf een keersluis door die net een meter of 5 breed is. Daarna volgen we dit water naar Gent.

Brusselsepoortsluis

Gaandeweg vertoond de stad zich, eerst wat flats e.d. en vervolgens vaar je zo de oude binnenstad in met allerlei kleuren en geveltjes.Nog 1 sluisje te gaan, de Brusselse Poort sluis. Een oude – met de hand bediende – sluis waarvoor we even de sluiswachter moeten opbellen. Met 10 minuten staat hij klaar en gaat aan het werk. We zakken een dikke meter en als de deuren opengedraaid worden varen we rustig aan het sluisje uit om na 100 meter bakboord uit te gaan.Nog even de laatste 2 bruggen en dan arriveren we om 11 uur in Portus Ganda, een vrij nieuwe haven en een voorbeeld hoe Gent bezig is om de stad voor iedereen aantrekkelijker te maken. We liggen bijv. vlak bij het Van Eijck Zwembad, een oud bad dat geheel gerenoveerd is. Tegen de oude bebouwing is een stukje nieuw geplaatst en het ziet er weer knap uit. We we worden door de havenmeester hartelijk ontvangen, helpt ons met vastmaken en verteld het een en ander over zijn stad. Erg leuk.

Zo maar een gevelsteen in de omgeving van de Vrijdagmarkt

Weer op de boot gooi ik het ruim open want ik merkte dat de stroomvoorziening niet in orde was het laatste stuk. En jawel hoor, het zal niet zo zijn, er ligt zo’n 150 liter water in het ruim, nog verder zoeken naar de oorzaak leert dat er een boiler slang kapot is gegaan en dat deze gedurende onze trip tegen de omvormer/acculader heeft staan te spuiten. De omvormer is uitgevallen. Het water is zo overboord gepompt maar de storing aan de omvormer kan ernstig zijn. Alle zekeringen zijn in orde maar de techniek laat het afweten. Morgen komt er iemand kijken wat er aan gedaan kan worden.
Dus dan maar even Gent in en we stappen naar de Sint Jacobskerk en de Vrijdagmarkt alwaar we aan een frietkot onze eerste Vlaamse friet naar binnen werken.
Morgen hebben we in ieder geval wel wat te doen…..nu eerst maar weer een te bed.

Met of zonder tij, that’s the question

Vandaag een puzzelstukje dat we gisteren voorbereidt hebben met de sluiswachters van de Kattendijksesluis in Antwerpen. Er zijn een aantal handicaps te nemen. Ten eerste onze dag van vertrek (vandaag), ten tweede de bediening van de Londonbrug die slechts op gezette tijden opengaat voor ons, dan hebben we de sluis die afhankelijk van het getijde bedient wordt en tot slot het getijde op de Schelde waar we zoveel mogelijk van willen profiteren.

Sluis Kattendijke

Met de sluiswachters hebben we afgesproken dat wij de brug van 8:30 nemen en dat hun de sluis voor ons dan al openzetten zodat we direct de sluis in kunnen. Dat hoofdstuk gaat perfect, we worden op onze wenken bedient. Hele aardige mensen aldaar!!!
Eenmaal de sluis weer uit komen we op de Boven Zeeschelde en daar wordt het laag water en dat betekent dat er veel water naar de Noordzee stroomt. Tegen deze ebstroom invaren is op zich geen probleem maar is om economische redenen niet zo erg slim. Dus wij willen eigenlijk even wachten aan de steiger aan de overkant. Jammer genoeg is er alleen een ongunstig plekje vrij waarbij je met de stroom mee kunt komen aanvaren in een soort trechter waardoor je een stroomversnelling krijgt. Na de tweede poging en een vrijage met de stalen palen geven we dit op en gaan we toch tegen de stroom in naar Dendermonde. We hebben zo’n 5 km stroom tegen, met 2000 toeren van de motor maken we normaal een kilometer of 10 in elk uur, nu dus slechts 5. Geeft niet.
Het weer is op zich niet slecht, beetje bewolkt, windje over het algemeen met de stroom mee en zo nu en dan een zonnetje wat probeert door te breken. Met een bakkie leut er bij is dat best te doen.
Behalve een aantal bruggen die sowieso hoog genoeg zijn krijgen we geen obstakels vandaag. 
Tot aan de Wintam sluis bij de Rupel en Rupelmonde zien we nog wat vrachtschippers, daarna nauwelijks en begint de Schelde te meanderen door het niet zo interessante landschap. Weer wat later wordt het industriële minder om plaats te maken voor een meer landelijke omgeving. Vanaf Branst wordt het smaller en smaller en ondieper. Twee keer ploegen we door de blubber en vooral bij Baasrode is het even opletten. Daarna gaat het weer beter.

De silver Lining op de Schelde bij Dendermonde

Vlak na de brug bij Dendermonde heeft een vereniging en paar ligplaatsen voor passanten waar wij de eerste innemen. Even melden bij de havenmeester, aftikken en wij zijn klaar. Helaas geen internet dus je moest even geduld hebben.
Met een beetje mazzel blijft het rustig op het water zodat we knap kunnen slapen en niet ons bedje uitrollen als er weer zo’n mallotige schipper gekke capriolen maakt.
Na ampel overleg besluiten we om morgen vroeg op te staan en dan op de volle stroom mee in plané op te stomen naar Gent. 🙂

Rustdag Antwerpen

Vandaag hadden we al gepland als rustdag, gewoon doen wat je leuk vindt en anders maar niet. Vanmorgen even het oliepeil enz gecheckt dat is allemaal OK. Ook de motor liep weer als vanouds. Wel een verstopping verholpen van de gootsteenafvoer en onder de straal gestaan. Dan toch even naar Delhaize voor wat boodschappen. Helaas is er nog geen AH aan deze kant al zijn daar wel plannen voor. De Belgen weten dat al :). 

Gerestaureerd Felix Entrepot

Om naar de supermarkt te gaan moeten we het voormalig Entrepot Felix doorlopen en dan staan we voor de supermarkt, krap aan 200 meter. Dit entrepot is geweldig gerestaureerd en een bezoekje waard. Überhaupt staan er prachtige oude al of niet gerestaureerde panden rondom de oudste haven van Antwerpen.
Bij terugkomst de handel weer even ondergebracht zodat we het ook weer terug kunnen vinden en verdiep ik me in het getij van morgen en de daarmee samenhangende vertrektijd. Eea wordt wat lastig gemaakt door de draaiuren van de London brug en de beperkte tijden dat de Kattendijksesluis beschikbaar is. Deze kan/mag niet stutten bij laag en hoog water en dus moet je er tussen in zitten. Ik om er niet zo 1-2-3 achter wat de juiste vertrektijd moet worden dus wagen we een wandeling naar de brug, de sluis en steken ons lichtje op.

Bij de brug zijn het vaste bedieningstijden, dus dat is helder. Op naar de sluis, overigens is dit de oudste sluis van België en vorig jaar geheel gerestaureerd.
Ook moeten we nog ergens een vaarvignet op de kop tikken, wellicht krijgen we hierop een antwoord. In het oude huisje werken 2 sluiswachters en we zijn van harte welkom. Als ik hun mijn probleem voorleg dan duiken ook zij even in de tabellen en komen er dan achter dat er slechts 1 kans is om de Zeeschelde te bereiken en dat is om de brug van 8:30 te nemen, de sluis zal dan voor ons openstaan zodat we direct gestut worden. Aanmelden is dan bij deze gedaan. Op de boot nog even alles op een rijtje gezet en waarachtig het klopt. 

Oude kranen langs de Zeeschelde

Betekent dat we aan de overkant van de sluis, op de Zeeschelde een uurtje of 4 moeten wachten op de juiste stroomrichting maar dat gaat ons wel lukken denk ik.
Na dat gedaan te hebben zijn we achterover geklapt en nee niet geslapen. Ank heeft nog een klein wasje gedaan dat nu te drogen hangt en gaat dan alweer aan het eten beginnen. Zo is de dag dan al weer snel gevuld. 
Morgen op naar Dendermonde aan de mond van de Dender.

Pintje in Antwerpen halen

Vanuit Tholen, waar we zo rond half 10 vertrokken is het gewoon de groene oevers volgen. Met hier en daar en plek voor wat natuurgebied tot je aan de Kreekraksluizen komt. Die sluizen liggen bijna op de grens van NL en B. Wat een imposant gebeuren. Normaliter gebruiken we de marifoon niet of nauwelijks, hier is het verplicht en wordt je professioneel door de sluis van meer dan 300 meter geleidt. Zoals gewoonlijk moeten wij als pleziervaart achter aan sluiten en dat betekent wachten op 2 binnenvaartschippers waarvan 1 uit CZ. Deze sluizen hebben guillotine deuren, die worden om- of omlaag getrokken om die enorme kolken af te sluiten.
Iets later kom je op de grens waar eigenlijk niks verandert en kom je bij een oude spoorbrug waar je je moet melden. En dat lukt ons niet en dus varen we maar door. We hebben de indruk dat die mensen niet op ons zitten te wachten.

Dus op naar Antwerpen, dwars door de haven waar we 1x verkeerd varen en verder geen problemen ondervinden. En dus bereiken we zonder problemen Antwerpen en liggen we in het Willemdok, vlak bij het centrum en de Schelde.
Veel mensen zijn ooit al eens in Antwerpen geweest. Vandaag kwamen wij aan, zo rond half 3. Mooie plek, veel uitzicht en vooral dicht bij de hoeren 🙂
Morgen gaan we lekker weinig doen maar dat kunnen jullie dan wel weer vernemen.

Bloedheet in Tholen

Rond 10 uur nemen we afscheid van onze redders Mirjam en Wouter Smit & co. We leggen ons bootje voor de sluis zodat we kunnen stutten. We zullen een kleine meter naar beneden vallen en komen dan op ruim water. Na de Volkeraksluizen komen we terecht op het Volkerak en gaan we richting de Rijn-Schelde-Verbinding. De RSV is een belangrijke scheepvaart verbinding tussen Brussel / Antwerpen en Rotterdam/Amsterdam en het kan er wel een druk zijn. Maar niet vandaag. Het is rustig.
Eenmaal op de RSV dat circa 120 meter breed is krijgen we te maken met groene oevers met aan stuurboord Zeeland en aan bakboord Noord Brabant. Maar ook de beroepsvaart zit er nu dichter op maar in principe heb je daar niet zoveel last van. Meer last heb je van die pikkies die met hun Tupperware schuit en een (te) grote motor enorme golven trekken zodat bijna alles uit de kastjes rolt.

Ondertussen is het aan dek zo’n 47 graden en binnen 37. Beetje frisjes dus.
Rond 3 uur meren we af in Tholen aan de oude kade midden in het dorp…oh nee stad.
Het is zaterdag dus we kunnen mooi nog even wat proviand inslaan. De supermarkt is te ver weg en dus kopen we bij de lokale middenstand een broodje, wat aardbeien en vooral vuilniszakken. Uiteraard sluit je zoiets af met een biertje op het terras. Deze keer om alvast in de sfeer te komen een Westmalle dubbel en voor Ank een Wieckse Witte, beide vers van de tap natuurlijk.
Vandaag hebben we de havenmeesters van Antwerpen al geïnformeerd over onze komst