SilverFlits – Ontwenningsverschijnselen?

Afkicken en plannen

Het wordt me allemaal een beetje te veel en dus mogen we even afkicken van de vrije dagen en de ingenomen voedings- en genotmiddelen. En dus maar weer snel aan het werk en vooral ook node vaarplannen smeden voor als de temperatuur weer aangenaam wordt. Ondertussen knutselen we alweer zo nu en dan aan onze vrije tijds investering.

Even opletten

En als je niet even oplet gaat er een zeilding, boot of schip klopt al niet meer, van 81 meter Royal Huisman verlaten. Op weg naar Amsterdam. Eigenaar is een miljardair uit een warm land. Ik dacht Taiwan. De eerste brug bij Vollenhove gaat prima, zonder een krasje. Nu wordt er nog een brug aangepast aan de maten van Meneer Huisman. Voor zover mij bekend is dit monster-lappen-ding nu bij Ketelhaven. Nederland; wij NL doen het dus retegoed! Wij zijn kampioen, toch? Maar ik vraag me wel eens af of dat ding ooit, door de eigenaar, de zeilen gaat hijsen. Met hem als captain?

Planning voor 2020

Oké, een tipje verder. Ik ga met het Silver Lining team oostelijke kant op, je weet wel wie de teamleden zijn. Ergens op een mooie dag begin mei start Mr. Volvo het groene monster, even een beetje koude rook en dan dobbert hij als het allemaal goed gaat de jachthaven van Heerhugowaard uit. Oei, nu al kiezen, gaan we zuid, midden of noord? Daar gaan we nog even over nadenken. Noord is wel zo’n 300 á 400 km korter. Beide kan, ik gooi wel een muntje. Beide hebben voordelen en dus ook nadelen. Noord moet het weer en het getijde meezitten.

Midden kan altijd maar zijn meer kilometers, maar vooral tijd en Zuid is tegen de stroom in en levert geen tijdwinst. En wellicht varen we niet alleen en dan moet er even overlegd worden. Dat geldt dan tot het Elbe-Seiten Kanal (ESK in de boeken). Wij gaan dan noordelijk, onze eventuele metgezellen willen naar Berlijn en Das Blaue Paradies en dus hebben zij het Elbe-Havel-Kanal (EHK) nodig. Voor hun een hele goede keuze!

Dat hebben we al een paar keer gedaan en dus gaan we onze vriend Tijl Uilenspiegel een hand geven en marsepein inslaan. Tijdens dit stukje vaarwater zijn er veel gratis ligplaatsen, veelal zonder voorzieningen. Vanuit Heerhugowaard naar Hoogeveen kan (moet niet) in twee vaardagen met 1 overnachting in een jachthaven. Daarna ga je 1 of 2 keer in een Duitse Dortmund-Ems-Kanal (DEK)-haven iets afrekenen. Ik denk dan aan Haren (bunkeren?) en Lingen (5 km fietsen). Vandaar kun je via het Mittellandkanal (MLK) en het ESK naar Lauenburg of Berlijn.

Aan het einde van het ESK of de Elbe tref je Lauenburg aan. Lauenburg kost bij de plaatselijke vereniging, dus niet de Marina, ook niet de hoofdprijs. Anders kun je kijken naar Artlenburg. En wat dan volgt, indien je dit wilt, het ELK (Elbe-Lübeck-Kanal) met Lübeck en Travemünde. Alle andere stops kun je op gratis ligplaatsen (aanleggen of ankeren) maken. Indien je alles aan boord hebt is dat goed te doen. Heb je boodschappen of brandstof nodig dan pak je een extra haven. Minden Hahlen bijvoorbeeld. Maar ook vanaf een gratis plek, zoals Bad Essen kun je voor rantsoenen zorgen, maar geen brandstof. En soms weer wel als je je muilezel (fiets) meeneemt.
Maar nog even de schipper porren, ik weet wel wat hij wil en dan bekijken of ik dat ook wil. Ik wil checken of skip aan alles gedacht heeft. Drank lukt meestal wel maar ik moet ook Mr. Volvo met vloeistof tevredenstellen.

Nieuw kaartje verblijfs- & brandstof mogelijkheden

Dit zijn de plekken waar Silver ooit heeft vastgemaakt en is dus nooit een compleet overzicht van alle JH’s. Dat mag je lekker zelf bijhouden als je daar zin in hebt. Een aantal plekken in Duitsland mogen qua brandstof, nog toegevoegd worden. In de Oostzeehavens kun je nagenoeg overal brandstof inslaan als je op een knap eiland/plek zit. De kleine bewoonde rotspunten hebben veelal wel een haven voor o.a. de veerboot maar verder zijn er behalve stroom en water weinig voorzieningen. De eilanden zelf zijn heel vaak geweldig om te fietsen en te wandelen.

Om dat allemaal vooraf aan de weet te komen hebben we bij onze vaste bevriende kaartenleverancier Datema Amsterdam, voorlichting gehad. Alle kaarten, pilots en andere zaken hebben we dus daar gekocht. Perfect! Kost wat en je hebt iets dat bruikbaar is. Alhoewel dat stuk naar Stockholm missen we en ik zou ook wel iets op papier willen hebben vanuit Wilhelmshafen naar Hamburg over het wad. In principe doet PC-Navigo dat maar ik wil altijd een stuk papier erbij om op terug te vallen als de elektronica het laat afweten. Overigens proberen we dit kaartje bij te houden tijdens de reis. Garantie tot de volgende boei!

Reisverslag 2019

Het reisverslag 2019 inclusief foto kun je hier bekijken.

Alarm, we dwalen af!

Nu hebben veel mensen een mening over het klimaat, milieu, cultuur, opwarming, afkoeling, zwarte piet, witte en zwarte kool en nog meer van die containerbegrippen. Natuurlijk mag iedereen er het zijne/hare van denken. Ik zou in die begrippen ook meenemen dat onze aarde altijd in beweging is en zelfs eigen, zeg maar jaargetijden kent. Dat is niet van vandaag maar al sinds het ontstaan van onze aardkloot. Zie HIER een wetenschappelijk artikel dat het noorden straks het zuiden kan zijn!

Trix sluit af!

In Zaandam hebben ze een sluis en voor het verkeer zijn er twee bruggen beschikbaar. Althans dat is jarenlang zo geweest. Maar nu even niet. Onze Trix is moe en gaat even uitrusten. Dus voorlopig slechts 1 brug bij 1 sluis die wat minder frequent bedient gaat worden. Heb je een kleine boot dan kun je wel door de oude Zeesluis zonder veel oponthoud. Lees HIER de bijzonderheden.

Fikkie in Waarland

Niet zover van Broekhorn ligt het dorp Waarland. Ook daar liggen enkele bootjes te wachten op de zon. Ooit kon Silver daar zijn trosjes vastmaken. We benne blij dat we toen afgehaakt zijn! Weer een voorbeeld hoe de opwarming tot stand komt. Lees HIER het bericht in het Hollands leugenblaadje!