SilverFlits plannen en nadenken

Deze SilverFlits gaat over plannen en nadenken voor onze nieuwe avontuur. Voorpret dus! Silver is weer eens eigenwijs. De route door NL heeft hij alweer aangepast. Hij wil persé over de Friese meren naar Groningen en Delfzijl. Daar verlaat het gezelschap NL en steken daarna Oost Friesland door, via Aurich richting Wilhelmshafen. Eenmaal daar aangekomen kan Silver niet binnendoor via het Nord-Ostsee-Kanal (NOK) want die Duitsers hebben 1 brug 5 cm te laag gemaakt in het Haldenerkanal of Schifffahrtweg Elbe-Weser. En dus maakt hij straks een uitstapje naar het Wad. Maar eerst komt Bremerhaven aan de Unterweser en daarna het wad om bij de Unterelbe te komen. Daar hebben we een keuze. Of we gaan door sluis Brunsbüttel naar Kiel of de Elbe op naar Hamburg bij de Reeperbahn en daarna via het Elbe-Lübeck-Kanal (ELK) en de Trave naar Travemünde. Maar wellicht toch nog wat anders verzinnen. Dat stukje van Bremerhaven naar Cuxhaven is namelijk ± 55 sm, of te wel circa 100 km = 10 uur en dat vinden we lang. Droogvallen kunnen we met onze Multi knik niet dus er moet of genoeg water blijven staan of er komt een tussenstop of een andere route. Dat hebben we Silver laten weten en we wachten nog op antwoorden. Wel een hoop gemompel … iets van landrotten e.d. We kunnen immers nog steeds door het Mittellandkanal (MLK) en het Ebe-Seiten-Kanal (ESK) naar de Trave. Wat het ook gaat worden, we gaan ook nog wat plaatjes en videootjes schieten voor Watersport-TV.

Ordnung muss sein

Dan nog even iets wat de oosterburen op prijs stellen. Voor alle sluizen en bruggen die bediend worden is het aan te bevelen om gebruik te maken van je marifoon. Je meldt je dus bij elke sluis/brug aan. Kan vaak ook met de Sprechanlage op de wachtsteiger die steeds vaker aanwezig is. Ook wil de sluismeester weten of je Bergfahrt bent of zum Tal gaat. Vanuit Haren naar het zuiden ben je Bergfahrt. Kom je vanaf der Rhein dan ga je dus zum Tal.

Bij Rheine komt het Mittellandkanal (MLK) in zicht. Indien naar het oosten vaart ben je Bergfahrt. Alle bruggen zijn hoog genoeg, meestal rond de 5 meter. Het verval in de sluizen is groter dan de sluizen op het DEK. Veelal 10 meter oplopend naar 18 meter. Zorg dus voor de juiste lijnen als er geen drijvende bolders zijn. Alles is in Duitsland ingericht voor de beroepsvaart!

Ligplaatsen/jachthavens

Langs de kanalen zijn diverse jachthavens. Sommige van die havens zijn nog ingericht op Sportboote van 8 meter en 2x 100 PK of meer. Deze havens hebben een geringe diepte en smalle boxen. Gratis ligplaatsen aan het DEK zijn er weinig. Aan het MLK zijn om de ca. 10 á 15 km gratis ligplaatsen zonder voorzieningen voor Sportboote, de Duitse aanduiding voor pleziervaart. Dat is goed te doen. Rond 18:00 uur maken de beroepsschippers vast en rond 6:00 uur vertrekken ze weer. Alles gaat heel rustig, je hebt daar geen last van. Wel is het zo dat je even mag opletten op het bord waarop ook Sport staat. Staat dat er niet dan mag je daar niet aanleggen. Soms mag je ook dubbel liggen en dat staat dan ook aangegeven. Meestal lig je alleen en op populaire plekken met z’n tweeën. Dit even als voorbeeld. Op de juiste waterkaarten staan de plekken meestal goed aangegeven. Indien je overweegt om een bijboot mee te nemen dan is dat gemakkelijk. Laat die maar thuis, die heb je niet nodig. Ga je naar Denemarken/Zweden dan zou ik dat ding wel meenemen.

Beurstijd

Het begin van het jaar is traditiegetrouw het moment om de watersporters weer aan boord te krijgen en dus tref je allerlei beurzen aan met standhouders die van alles aan je kwijt willen. Wij gaan meestal alleen naar Leeuwarden. Het enige jammere is dat er weinig buitenlandse reisinformatie aanwezig is. Dus daar hebben we dan de Vakantiebeurs in Utrecht voor, maar daar ontbreekt het veelal weer aan kennis over de watersport. Van hotels weten ze alles maar voor een vaarroute kun je er niet of nauwelijks terecht. En dus knoop je samen met Wikipedia alle eindjes aan elkaar en kom je er wel uit welke plaatsen de moeite waard zijn en die voorzien zijn van een ligplaats. Althans, zo doen wij dat en het maakt deel uit van de voorpret! Overigens gebruiken we ook de reisgidsen van Capitool.

Onderhoud website

Even de foutjes wegpoetsen en Truus Sanitaria laten lappen.

Een aantal pagina’s worden nauwelijks bezocht. Die gaat de schipper er uit gooien heb ik begrepen. Vanwege de snelheid gaat er iets met de fotografie gebeuren. Ook wil hij kijken hoe hij de trips wil gaan verslaan. En dat heeft dan weer te maken de internetverbinding onderweg. Met Vodafone kan Skip dat oplossen denkt hij. Daarnaast wil hij toch in contact blijven met Watersport-TV. Hoe? Gaat Skippy lekker zelf regelen.

Nieuws over Vechelde/JH Heidanger

Voor de mensen die Berlijn dit jaar als doel hebben en Heidanger met zijn lekkere restaurant aan willen doen is hier het laatste nieuws over de werkzaamheden aan het Stichkanal Salzgitter. Lees hier meer over die bouwplannen

De Rijn als regenrivier

Volgens mij al redelijk bekend. Niet alleen de Rijn maar ook de Maas zijn de twee grote regenrivieren in ons land. En dus als het in het zuiden regent kunnen wij met de gebakken peren zitten. Lees hier meer over de Rijn!

Als je van plan bent om de Eems/Ems te bevaren

Nou vooruit, ook een berichtje voor de zeilers

De zeilers krijgen te maken met de Haringvlietbrug. Of ze mogen die stok omzagen. De Hoekse Waard heeft besloten dat er andere openingstijden komen om iedereen van dienst te zijn.

Berendrecht sluis

Tja, wij als pleziervaarders naar Antwerpen mogen daar niet komen. Die grotere jongens wel. En als die even een foutje maken dan is de schade ook aanzienlijker. Het lijkt er op dat deze sluis binnenkort even uit bedrijf gaat! Lees hier verder