SilverFlits Rondje zuid (Deel 4)

Vergeet dit niet te lezen/bekijken! We hebben op onze website op pagina http://www.mssilver-lining.nl/vaaravonturen-van-silver-intro-europese-waterwegen-vaargebied-reisplan/nederland-vaaravontuur-reisverslagen-video-foto-reizen/ De foto’s en reisbeschrijvingen geplaatst van het Rondje Reservebemanning en het Rondje Zuid! Bij de foto’s nog een tip. Kies voor Info en je krijgt de tekst en lokatie te zien!

14-08-2020 Naar vesting Heusden

Tja het vertrek blijft wat eentonig. Maar we zijn op pad. De tent is plat. De temperatuur is ’s morgens goed te doen, later gaat de zonnekap weer boven onze tere koppetjes. Na Breda nemen we het Markkanaal naar Oosterhout. Geen bruggen die open mogen maar wel 1 sluis. En die wordt vlot bedient. Bij Oosterhout het laatste stukje Wilhelminakanaal en dan nemen we de Donge die uitmondt in de Bergsche Maas. Daarna ‘immer gerade aus’. Tja er wordt regelmatig geklaagd over kleine ventjes in te grote/snelle bootjes. Hier kwamen we ook zo’n drol tegen. En zwaaien dat ie deed! Kijk eens wat goed ik dit kan! Tja, had de politie maar voldoende materiaal en vooral ook mensen. Maar dat is wegbezuinigd. Jammer hoor.

Maar toch genoten van de Maas. Het is gewoon een pracht van een rivier met vele gezichten. Omdat wij wat hoger staan op ons dek dan vele andere pleziervaarders kunnen we ook over het riet enz. kijken en zien meestal wel wat meer. De Maas hebben we al een aantal keren bevaren maar elke keer genieten we.

We naderen Heusden, de havenmeester heeft een leuk plek. Silver vaart naar die plek, keert zijn kont zodat de boeg naar buiten staat en maakt met behulp van de havenmeester vast. Behulpzame havenmeesters bestaan nog steeds, hulde aan die mannen en vrouwen.

Uiteraard wandelen we door Heusden, bezoeken de VVV, en pakken een terras waar ze een brouwsel hebben dat de schipper niet kent. De juiste plek dus. Verder gewoon genieten van het vestingstadje, het stadje waar we 10 jaar geleden Silver ontdekten bij Leo van Es.

Heusden is leuk, zowel het dorp als de jachthaven. Je kunt er goed terecht. Top!

Maar dan toch even naar het weer kijken. Heusden onweer, Maastricht niet lekker, Nijmegen niet doen. Oei! Dan maar naar het noorden, richting huis. Dan reizen we een dag of 3 korter maar wel lekkerder, denken wij.

En zo geschiedde. Op naar de mooie polders van Noord-Holland, maar wel rustig aan.

Vaarwegen: Nieuwe Prinsenkade, Mark, Markkanaal, Wilhelminakanaal, Donge, Bergsche Maas, Maas

15-08-2020 Heusden – Alblasserdam

Jawel, wij verlaten Heusden en de Maas door de Afgedamde Maas naar de Boven-Merwede. Op weg naar… tja dat zien we onderweg wel. Ook vanochtend geven de weersverwachtingen aan dat de meeste onweer en hagel in het oosten zal plaatsvinden en dus gaan wij naar het noorden en westen. Strak plan toch?

De Afgedamde Maas hebben wij nooit eerder bevaren. Wel jammer want er zijn zeker leuke mogelijkheden om te overnachten in een jachthaven of te ankeren op een van de plassen. Het is rustig, af en toe een snel varende en vooral heftige golventrekkende @#$%^&*( die de pret verstoort. Uiteindelijk kom je een sluis tegen die prima en vlot bediend wordt. Nog een stukkie naar Woudrichem met aan stuurboord een bekend kasteel, Loevestein. Was dat niet iets met Groot en een boekenkist?

Dan draait Silver de Boven-Merwede op. Mooi oversteken en dan profiteren van de stroming. Op naar de Noord. Bekend vaarwater voor ons en menigeen. De enige last die kunt ondervinden zijn de waterbussen en dergelijke.

Even verder op de Noord tref je Alblasserdam, daar benne we nog niet geweest dus die pakken we. Eerst even een bruggetje en daarna een goede en hartelijke ontvangst. Dichtbij de winkels die je als pleziervaarder meestal wel nodig hebt en verder hebben wij niet gekeken.

Straks weer het bekijken van de weersverwachting en daar de conclusies uittrekken.

Kortom prima haven voor een nachtje.

Vaarwegen: Maas, Afgedamde Maas, Boven-Merwede, Beneden Merwede, Noord

16-08-2020 Augurken en Oude Wetering

We gaan naar bekend terrein. De Hollandsche IJssel, Gouda, Boskoop, Alphen. Dan de jachthaven ‘de Brasem’ van Theo en Ada. Qua weer krijgen we ons deel wat we hadden achtergelaten. En dus wind en onweer. We gaan het zien. In ieder geval de trip verloopt voorspoedig en dus varen we relaxt door.

Op de Hollandsche IJssel is nog wat tegenstroom van het afnemend getijde maar daar maakt Silver korte metten mee. De getijdeverschillen hier zijn toch al snel 1,50 tot 2 meter en wellicht iets meer. Dus wel iets om even te realiseren. Na Gouda is dat achter de rug en is het alleen maar drukker. In konvooi naar Alphen a/d Rijn en dan met een paar huurboten door de Alphense bruggen door. Kost wat tijd en manoeuvreerwerk. We gaan de haven van de augurken bezoeken. Altijd prima ontvangst, een pot augurken en lol.

Wel de tent even nalopen want we krijgen wederom dat lekkere weer. We love Watersports! Bij onze vrienden van Watersport.nl staan we al bekend als de slechtweervaarders. Dat gaan we ook deze keer waarmaken.

Even wandelen naar Dirk de supermarkt om geld te pinnen want Theo heeft geen pin. Dat mag niet van Ada. En dan even op het nieuwe terras van Aqua een biertje pikken. Hebben we verdient toch?

Vaarwegen: Noord, Nieuwe Maas, Hollandsche IJssel, Gouwe, Oude Rijn, Heimanswetering, Braassemmermeer.

17-08-2020 Nau er na of ertussen

Vandaag willen we niet via Aalsmeer naar Amsterdam. We gaan andersom via Lisse en Hillegom. Allebei vaarwegen met bruggen die open moeten alleen bij Schiphol krijg je wachttijden i.v.m. drukte op de straten. Via Lisse zijn we 1x eerder geweest. Je kan dan via Haarlem of Amsterdam het Noorzeekanaal bereiken. En ja er zijn bruggen en je vaart langs de Kaagerplassen (wellicht dat we die een volgende keer pakken) en dan krijg je de keuze. Of je gaat via Haarlem met een bijdrage aan de gemeentekas. Of je gaat via het Nieuwe Meer via Amsterdam.

Wij gaan via Amsterdam (we zijn gewoon gierig ) en bij het Nieuwe Meer door de sluis wachten voor de Zeilbrug. Er wordt nog bedient, echter Amsterdam is te groen, we mogen wachten tot 18:00 uur. Er komt beroepsvaart aan maar die mag ook wachten. Daarna door Amsterdam, altijd geweldig. Op het IJ gaan we bakboord uit naar Nauerna. Nog wel even een stukkie en wellicht was het toch slimmer om via Haarlem te gaan. Maar de jachthaven van Nauerna is prima en zeker betaalbaar en heeft knappe wifi. De Nauernasche Vaart die volgt vergt wat tijd.

Vaarwegen: Braassemermeer, Ringvaart Haarlemmermeer, Nieuwe Meer, Schinkel, Kostverlorenvaart, Kattensloot, Houthaven, Noordzeekanaal, Nauernaschevaart

18-08-2020 Nauerna/Assendelft-Broekhorn

We beginnen aan de laatste etappe. Omdat de Zaan niet bereikbaar is voor ons hebben we gekozen voor buurtschap Nauerna. Had ook de Willem 1 sluis kunnen zijn met een ligplaats in Purmerend.

Maar nee, we liggen helemaal goed in Nauerna alleen de vaart kost wat uren. Maar er valt hier veel te bekijken en dan is het Noord-Hollandschkanaal redelijk saai. Neem bijvoorbeeld de oude Schermersluis en de Vrouwenverdrietbrug. Ik heb geen vrouw gezien daaro!

Tja, calculeer ook in dat je bij Krommenie een spoorbrug (VHF 18) hebt. Dit is de lijn Zaanstad-Uitgeest-Alkmaar en is druk bezet. Wachttijd tot ca.0:30 minuten zijn normaal en aanlegmogelijkheden bijna nihil. Bovendien gaan er tegelijkertijd een paar meer bruggen voor je open.

Na deze vaart volgt het Alkmaardermeer. Een meer om rekening mee te houden! Er zijn gewoon te veel mooie mensen verdronken die met kleine bootjes de oversteek wagen. Het kan er echt spoken. Beter is het dan om de Markervaart te vervolgen dan vaar je beschut.

Oké. We gaan wel het meer over en komen dan op het Noord-Hollandschkanaal bij Akersloot en dan mag je het pontje in de gaten houden. En dan gaat het gewoon vooruit. Beetje saai (vinden wij) maar bij Alkmaar wordt het beter. Wij gaan door naar de Kraspolderbrug en de Langedijkervaart. De Kraspolderbrug (ca. 270 cm) mag open voor ons en dat gaat meestal vlot. Dan het Kraspolderkanaal en de Langedijkervaart. Behalve roeiers en recreatievaart kom je daar weinig tegen. Maar je vaart wel door/langs verschillende polders die Noord-Holland rijk is. Je arriveert bij Broek op Langedijk, daar stuurboord uit en we zijn thuis. Door de verkeerde wind lastig aanleggen maar dat komt goed.

Vaarwegen: Nauernasche Vaart, Tapsloot, Markervaart, Enge- en Wijde Stierop, Alkmaardermeer, Noord-Hollandschkanaal, Kraspolderkanaal, Langedijkervaart.