SilverFlits: Via een Zwarte sluis naar Huis

Onderstaand het tweede SilverFlits deel van ons tochtje met de reservebemanning nu vanuit Drenthe, Overijssel, Flevoland en Noord-Holland. Zie voor het eerste deel ons vorige verhaal.

Vanuit Assen naar …

Na Assen (zie vorig blog) zakken we om 9 uur de Drentsche Hoofdvaart af. Ondanks dat de brug- en sluiswachters hun best deden is dit toch verplicht onthaasten. Reken op een gemiddelde snelheid van 3,5 á 5 km/u. Maar toch, even na vijven liggen we in de grote jachthaven van Zwartsluis. Van alle gemakken voorzien, inclusief een werkend wifi signaal. Wel leuk is de brugwachter uit 2013 bij Kiel-Windeweer zowel Silver als ons herkende. De wereld blijft klein.

Vanuit die Zwarte sluis gaat het via het Goot naar Kampen. Mooi rustig dobberen en een mooi uitzicht over het landschap. Weidse uitzichten zijn je deel als je tenminste over de rietkragen kunt gluren.

Na Kampen volgt het Reevediep dat ons naar de randmeren brengt, net ten zuiden van de Roskamsluis. Op zondag in Elburg aangekomen is het altijd zoeken naar een plaatsje maar wij treffen het. In de nieuwe kom, in een vrije box vindt Silver de plek die hij nodig heeft en dobbert daar ontspannen in. Elburg is druk, voor Corona begrippen veel te druk. Weinig mensen houden rekening met de afstand. Alle winkels zijn dicht behalve de horeca. Na een wandeling door het dorp en de vestingmuur hebben we een terrasje verdient en dat doen we dan ook. Daarna gaan de meiden plonsen om even plezier te maken en te ontspannen.

Dan door naar Spakenburg. Althans dat was het plan. Want de meiden willen klederdrachten zien. We passen dat aan omdat we er een aan boord hebben die kookles wil volgen. Water aan de kook brengen kan de schipper haar nog wel leren, wil ze meer dan haakt die af. Oei, dan maar door naar Almere-Haven waar ze kan worden opgehaald door mama. En omdat we toch in Almere-Haven zijn meteen maar een neef en een nicht gemeld dat we er zijn. Doen we dat niet dan krijgen we dat zeker te horen. En jawel die komen ook en dat wordt ook Almere-Haven weer gezellig.

Het einde komt in zicht. Van uit Almere-Haven zijn er niet zo gek veel leuke haven/ligplaatsen meer over voordat we naar Heerhugowaard gaan. Durgerdam zou kunnen, Amsterdam willen we niet, langs de Zaan gaat niet want iemand heeft de vernieuwde sluis stuk gemaakt en dus gaan we via Willem 1 en het Noord-Hollandschkanaal door Amsterdam noord naar Purmerend en pikken een ligplaats na de sluis aan de Kanaalkade. Prima plek voor een nachtje maar verder heb je behalve de stad, museum en de markt niet zoveel.

Hoi hier ben ik weer floor

We hebben veel meegemaakt deze weken zoals:

Juna (mijn buurmeisje) kwam hier 4 nachtjes slapen.

En we hadden een keer 36 bruggen en een keer 32 bruggen op 1 dag.

En we zijn een paar keer het centrum in gelopen

Gewinkeld en lekkere ijsjes gehaald waar we nu liggen is in Purmerend we liggen in een ligplaats deze keer geen haven. Het is hier stil en ja wat moet ik ervan vinden. Het is gewoon een beetje saai hier alleen je kan hier wel goed winkelen.

Morgen gaan we weer terug naar Broekhorn en ga ik weer naar huis. Terug naar Hoorn. Ik vond het superleuk en gezellig op de boot en hoop snel weer eens mee te mogen. Gr. Floor Baij

Laatste stukkie

Vanuit Purmerend varen we het kanaal af. Het stukje na Purmerend is best leuk. Tot Spijkerboor heb je mooie vergezichten over de vele kleine polders die Noord-Holland rijk is. Er heerst rust want het beroepsverkeer is hier bijna verleden tijd.

Daarna komt het Alkmaardermeer en het Uitgeestermeer met allerlei ligmogelijkheden. Altijd leuk maar wij hebben dat al meerdere malen gedaan en Silver ruikt de stal. Na het Alkmaardermeer volgt (vinden wij) een saai stuk naar Alkmaar.

Alkmaar is zeker een aanrader. Maar Silver gaat door. De Kraspolderbrug mag openen om ons toegang te verschaffen naar het noorden via het kanaal Alkmaar-Omval-Kolhorn. Dat vaart weer een stukje leuker en langs de kant tref je verschillende ligplaatsen aan. Bij Broek-op-Langedijk zit de BOL-Spoorbrug en daar wachten we op een moment dat er even geen treinen aankomen en dan drijven we door naar BOL. Stuurboord uit en na 500 meter is Silver thuis.

Drie weken door noord Nederland met verschillende jachthavens. In een heel enkel geval is een werkend wifi-signaal aanwezig. In veel gevallen niet, ondanks dat dit door de jachthavens gratis aangeboden wordt.. Erg jammer en wat misleidend. Nu hebben we Ziggo als provider en dan krijg je ook wifi-spots. Soms kun je dan toch een signaal oppakken.

Thuis? En dan?

Tja da’s een mooie vraag. Thuis goed, al goed! We kijken nog even het weder aan, wellicht gaan we nog een toertje maken, of een rondje om de kerk. In ieder geval willen we dan de drukte, als het even kan, vermijden. We hebben de indruk dat Noord-Holland iets rustiger is als Friesland en Drenthe. Maar misschien pakken we Zeeland wel weer een keer. In ieder geval niet de noordelijke provincies. Aan de andere kant loopt de schoolvakantie in het noordelijk gedeelte af en geeft misschien wat minder volk op de been. Op het water heb je niet of nauwelijks hinder van de coronagekte, in een aantal plaatsen en dan vooral in het centrum is dat nog wel eens anders. Jammer. Het is pas augustus en dus willen we nog wel wat…

Septober

Een blik op septober. Dat wordt een redelijk drukke tijd. Silver wordt straks opgetild en voorzien van een nieuwe jasje anti-fouling. Bovendien wordt de schade hersteld die iemand heeft veroorzaakt in het begin van dit jaar. Alles wat blauw is wordt dan weer mooi strak. En alles wat er onder de waterlijn zit dat vervangen kan worden nemen we ook mee. Denk hierbij aan de zinkanodes bijvoorbeeld. Er staat ook een familiedag in de agenda, of die doorgaat is nog koffiedik kijken vanwege de corona ontwikkeling. En dan heb je van die mensen die graag willen dat je bij ze langs komt. Ik snap er helegaar niks van. Zijn we zo lief, zo knap of aardig? Kortom zodra het vaarseizoen sluit krijgen wij het wel weer druk. Dus probeert de schipper zo lang mogelijk weg te blijven van al dat geneuzel.