SilverFlits – Wakker worden Silver!

Het besluit is genomen!

We gaan niet buitenom maar gewoon binnendoor. Waarom? Vanuit Wilhelmshafen/Bremerhaven moeten we over het wad door de Duitse Bocht. Daar ben je niet alleen afhankelijk van het getijde (geen probleem voor ons) maar vooral ook het weer. Wij willen max Bft. 3. De af te leggen afstand naar Cuxhaven of Otterndorf is ca. 8 á 10 uur varen en dus een lange zit. Een tussenstop op een van de Waddeneilanden kan dan uitkomst bieden. Dan wellicht in de wacht voor de sluis Brunsbüttel, op stromend water en zeeschepen. Er zijn geen wachtplekken. Doorvaren naar Hamburg kan ook maar dan hoop je meegaand tij (LW–>HW) en de Elbe stroom en de wind tegen. Kortom volop kans op enkele verwaaide dagen. Maar hoe dan?

Via het MLK en ESK naar de Oostzee

In een eerder blog beschreven we al de mogelijkheden om via het MLK te gaan. Qua KM’s wel meer (ca 150 km) maar je kunt elke dag varen en alleen op het DEK kun wat tegenstroom verwachten als je vanuit Ter Apel en Haren gaat. We gaan nu weer een stapje verder.

Wat liggen we leuk! Een gratis ligplek op een driesprong aan het Mittellandkanal (MLK) en het Elbe-Seiten-Kanal (ESK). Eventueel ligt de JH Fallersleben 100 meter verderop. Maar wij liggen meestal hier en genieten van het uitzicht. We kunnen ook doorvaren naar Magdeburg en daar de Elbe afvaren. Dat hebben we al eens gedaan en het is een mooie omweg maar ook tijdrovend. Dus het 150 km. lange ESK naar het noorden en daarmee zijn we dalvaart. Richting Hamburg en Lübeck. Slechts 1 sluis (Uelzen) en een scheepslift bij Lüneburg/Scharnebeck. De wachttijden bij de lift kunnen wel eens oplopen voor de pleziervaart, soms zelfs een paar uur.
Ook hier 4 á 5 verschillende mogelijkheden om gratis te liggen, Osloß, Weißes Moor, Bodenteich, Bad Bevensen en Wulfstorf. Jachthavens zijn er schaars. Wittenberg (brandstof) en Uelzen zijn de enige twee. In Bad Bevensen en Bodenteich zijn op loopafstand ook mogelijkheden om een jerrycan te vullen.

Aan het einde van het ESK kom je op de Elbe. Denk aan de stroming 3 tot 5 km/u. Varen op de Elbe is het zoeken van bevaarbare delen van de regenrivier. Bereid je goed hierop voor en let op de speciale bakens aan de wal en niet op je navigatie-instrumenten. Bakboord uit heb je een jachthaven Artlenburg in een rustige kom. Let daar op de betonning! Bijna recht tegenover het ESK ligt Lauenburg, een leuke plek. Richting de sluis heb je de Marina (dure brandstof) en twee of drie verenigingshavens. Op de Elbe, stroomopwaarts heb je Boizenburg ook nog.

Elbe-Lübeck-Kanal

Na sluis Lauenburg kom je op het Elbe-Lübeck-Kanal (ELK). Max snelheid 10 km. De sluismeesters checken dit. Ook hier ben je dalvaart. Je vaart hier in kolonne, elkaar inhalen heeft geen enkele zin; bij de volgende sluis lig je gewoon te wachten op de anderen. Totaal 5 sluizen. Jachthavens in Güster/Prus-see en Möllner See. Eventueel kun je op dat laatste meer ook ankeren. Een ligplaats zonder voorzieningen tref je aan bij Grambek alvorens je Lübeck binnenvaart. Meestal nemen wij de Stadtgraben. Bij de Puppenbrücke kun je gratis in het centrum liggen (indien er een plekje is). Er zijn twee jachthavens, de eerste verenigingshaven, zie je al direct liggen. De tweede zit aan de Hansahafen en die heet tegenwoordig Newport. Voor Lübeck mag je even de tijd nemen. Veel te zien zoals de Dom en het Rathaus. Maar je verlaat Lübeck niet zonder marsepein en chocolade!

Vanuit de Hansahafen kom je op de Kanaltrave of Trave. Op weg naar Travemünde en de Lübecker Bucht/Ostsee. Geen sluizen meer, wel een aantal jachthavens en ankerplekken. Hoe dichter je bij zee komt des te groter de boten. Vanuit hier kun je met de veerboten naar vele grote plaatsen langs de Oostzee. Travemünde moet je echt even doorlopen! Het is een echte badplaats met een strand en alles wat erbij hoort. Op een later moment zullen we hier oversteken naar Burgstaaken op Fehmarn en Gedser op het Deense eiland Falster. Dat zijn de voornemens tot nu toe.

Winterslaap beëindigen!

Ook voor Silver komt er een einde aan de winterslaap. Dat gaan we de komende maand regelen. Bovendien zijn er nog een paar kleine klusjes die we mogen uitvoeren. Allereerst, niet geheel onbelangrijk, laten we de reddingsvesten keuren. We gaan immers de zee op en dat doen we, omdat we buiten sturen, altijd met een reddingsvest om. Dan hebben we een nieuwe TV-antenne nodig, de vorige heeft de verschillende winterstormen niet doorstaan. Vervolgens dient de impeller gecontroleerd te worden. We hebben wel een reserve aan boord maar voorkomen is beter als genezen. De drinkwatertanks mogen gereinigd worden en straks afgevuld worden en onze bijboot (wellicht handig in Zweden) kan weer opgehangen worden. Het is nog even wachten op de nieuwste Delius Klasen waterkaarten voor Zweden maar Datema gaat dat wel voor ons regelen. Ondertussen kan Truus S. beginnen met kuisen en daar kun je maar beter niet bij zijn.

Volgende maand de boord PC weer installeren en kijken of alles nog werkt. Deze heeft thuis overwinterd vanwege het vocht/condens wat je aan boord in de winter nog wel eens oploopt. En dan gaan we er van uit dat we vanwege dat Chinese Corona af zijn en gewoon kunnen vertrekken.

Duitse waterstanden

Op zoek naar de waterstanden in Duitsland? Met Pegelonline heb je die gegevens altijd bij de hand Klik hier voor allerlei vaarinformatie in Duitsland.

Grootste jacht vanuit Makkum

Ja hoor, Makkum doet het weer. Bijna 100 meter lang. Half Nederland op zijn kop en dan op weg naar Den Helder voor de nodige proefvaarten. Lees hier waar Nederland goed in is.

Wilhelminasluis Zaandam/Zaan

Na jaren getouwtrek komt het nu dan toch nog goed. Nou ja, het kost iets meer maar dan heb je ook wat. De sluis gaat wel even dicht. Bij Varen doe je Samen krijg je meer informatie.

Ramvaarder

Die gezagvoerders hebben toch een zwaar leven! Let je even niet op ligt er zomaar een kade en een stel schepen in de weg. Wie heeft dat nou geflikt, vraag je je dan af.