26-08-2015 Nieuwpoort – Diksmuide

De zon schijnt

Zeilles

Het ongelooflijke is gebeurt. We worden gewekt door zonnestralen en met een windje 5 Bft en een stuk of honderd zeilers in spé van alle leeftijden. De hele delta van de IJzer is gevuld. De Volvo ronkt rond half 11 de rivier op. We zijn opvaart en betekent dat we 1 á 2 km stroom tegen hebben. Daar maakt de Sturdy zich niet druk om. De rivier meandert maar bij de Tervatebrug ligt het water ook vol met kroos in dikke lagen. Het zijn de kleuren van KPN. Toeval?

Vlak voor Diksmuide kom je bij km 16 de “Dodengang” tegen. Een loopgravenstelsel uit WO 1. Hier hielden de Belgen, met hulp van de geallieerden de Duitsers tegen. Mede met hulp van de Noordzee die tijdens HW de valleien onder water ging zetten en de Duitsers daar niet van hielden. Nu is het een museum en kun je dat vanuit de haven lopend bereiken.

IJzervaarders, Diksmuide

De havenmeester ziet ons aankomen en wijst ons een mooi plekje aan. De ontvangst is hartelijk en we worden rijkelijk van allerlei informatie voorzien. Zo liggen we pal voor de Hogebrug. Tijdens de kerst van 2014 kwam een Duitse majoor daar een Monstrans overhandigen aan de Belgen. Men ging er toen nog vanuit dat de oorlog slechts enkele maanden zou gaan duren. De majoor is berispt en de Duitsers mochten geen toenadering meer zoeken.

Sightseeing

Ijzertoren

Maar eerst doen we de stadswandeling nu het nog droog is. Een wandeling van 1 ½ uur aangegeven door goudkleurige cirkels op de voetpaden. Natuurlijk door de winkelstraat en de Grote Markt met het bijbehorende stadhuis en kerk, een park met een monument voor Marine Fuseliers, het oude hospitaal dat nu dienst doet als postkantoor, een vismarkt. Hier brachten de Duitsers hun voorraden aan wal en verlieten de gewonden het slagveld. Nog een klein stukje natuurgebied en we arriveren weer in Portus Dixmuda. Tijd voor een pintje en dan naar de IJzertoren.

We liggen ook pal voor de IJzertoren en de crypte. Een toren met op de 22ste etage een uitzicht over het land en op de 25ste een open terras en tafels met informatie. De Silver Lining is wel degelijk gekrompen vanaf die hoogte en dus moet ik de havenmeester nog even spreken. Op elk verdiep kunnen we informatie tot ons nemen aldus de meneer die de kaartjes controleert en dus lopen we alle etages af en kijken onze ogen uit. In het trappenhuis hangt de hele geschiedenis van de oorlog beknopt beschreven. Het is best veel wat op je afkomt maar wel de moeite waard vinden wij.
Op de toren zie je de letters AVVVK, hetgeen betekent Alles voor Vlaanderen, Vlaanderen voor Kristus. En ’s avonds zie je de verlichte dodenmaskers in driehoeken op de gevel staan.
Al met al wordt er nog dagelijks een ton aan oorlogsmateriaal en beenderen aangetroffen. Dat wordt bij de elektrapalen neergelegd en weer opgehaald en begraven bij de crypte.

Ziggo, we benne nog niet blij

Bij thuiskomst weer even gekeken of Ziggo nog aan het werk is geweest. Helaas zeer teleurstellend! Nu eerst de automatische incasso maar eens stopzetten, kijken of ze dan genegen zijn om contact op te nemen.

Plannen

Morgen de Dodengang bekijken en wie weet wat nog meer.

 

Dit blog  wordt samengesteld door Ron & Ank Tol, de eigenaren van de Silver Lining. Het blog mag je zo nu en dan lezen met een korrel zout en gebruikt voorvallen rondom de Silver Lining. De tekst wordt op persoonlijke titel gepubliceerd en kan dus afwijken van de mening van alle anderen. Als je wilt reageren vinden we dat leuk via Silver-Lining@ziggo.nl. Als je onze tekst wilt kopiëren dan willen we dat graag even weten. Op jouw verzoek kunnen we ook een presentatie verzorgen; voor je clubleden op een koude winteravond bijvoorbeeld.
Wij varen een Linssen Classic Sturdy 35 AC uit 1991. Een dijk van een boot!