Soms klopt gewoon alles!

5-9 Oude Wetering – Zaandam

Leimuider brug

Vannacht rond 3 uur een of andere gek met een behoorlijke snelheid en dito hekgolf. Alle plezierbootjes liggen een kwartier of langer te stampen aan hun trossen. Erg jammer hoor.  Maar vooruit, de zon schijnt niet, het is wat mistig maar de zon komt straks en dan zal het wel weer meevallen. We varen af en gaan naar de Leimuiderbrug die we met de marifoon oproepen. We kunnen dan gewoon doorvaren, op naar de volgende.

GVB bus Stadionplein

We passeren de Westeinderplassen en gezien de ervaringen van vannacht nemen we de volgende keer hier wel een ligplek of misschien wel een ankerplek. De volgende bruggen draaien ook vlotjes en voorbij Schiphol gaan we stuurboord uit het Nieuwe Meer op. In de verte zien de traumaheli op het dak van het VU staan en het idiote bankgebouw van de ING. We mogen direct de Nieuwe Meersluis in en zijn dan bij het Stadionplein in Amsterdam.

Noordzeekanaal – Hiswa

Alle bruggen in Amsterdam zijn circa 245 cm hoog en mogen dus open voor ons. Bij de Wiegbrug krijgen we gezelschap van een beroepsvaarder waar we dan achteraan varen. De Spoorbruggen zijn 6 meter hoog en de laatste brug 3,60 m. Daar kunnen we gewoon onderdoor het IJ op. Bakboord uit en vooral stuurboordwal houden.  We schieten wat foto’s van de natte Hiswa maar kunnen de stand van Linssen niet zo snel ontwaren. Jammer hoor. Wellicht een puntje om even in gedachten te houden.  Alle langsvarende pleziervaarders sturen naar de Hiswa, mooie bootjes kijken en vele foto’s nemen.

Aflossing van de bemanning

Daar zou je toch ook op willen staan? Maar OK we varen nog even over de beide Coentunnels heen en duiken dan het zijkanaal in om bij WV Bruynzeel  onze plek weer in te nemen. We worden ontvangen door een 3-tal clubleden, maken koffie en beginnen met de opruimwerkzaamheden. Ondertussen komt dochter Vanesca met Floor en Eef nog even langs om ons welkom te heten. Leuk hoor, dat maakt het allemaal weer helemaal goed. Morgen is het een clubtocht maar dat laten we voorbij gaan. Morgen ook de Seat weer volladen en dan op weg naar huis waar het einde van deze trip echt het einde wordt. En tot slot willen we jullie bedanken voor alle leuke reacties die wij ontvangen hebben, met name die over onze verblijfplaatsen in België waar we dit jaar niet geweest zijn. De lekkere biertjes die ons gegund werden zullen zeker gaan smaken.


Nieuwe ontwikkelingen op de korrel.

Nieuwe ontwikkelingen??

Nog even terugkomen op de verschillende Nieuwe Ontwikkelingen die ik tegen kwam in het blad Linssen Magazine en andere magazines. Al eerder berichtte ik over een paar ontwikkelingen bij onze scheepswerf Linssen. Laat er geen misverstand over zijn…wat zij maken, maken zij goed. Maar toch wat kanttekeningen die je met een korrel zout mag meenemen.

Er is een Classic Sturdy geïntroduceerd, in onze beleving varen wij nu al 23 jaar in een Classic Sturdy, keurig netjes volgens de normen van ca. 1990 ingericht en dus classic.

Grand Sturdy

Dan lees ik iets over de Variotop, daar wil ik meer van weten. Heel mooi, da’s waar, maar het is een knop die van binnen sturen naar buiten sturen gaat, dus van geen zon in volop zon. Niks meer en niks minder. Zo’n knop hebben wij niet maar wij hebben Vario-Ank. In een mum van tijd staan we in de zon of juist niet, verstelbaar in verschillende standen. Werkt altijd en overal en is in verschillende standen te gebruiken. En allemaal bedient vanaf de Deck Bridge by Ank. Hoezo vernieuwing.

De Silver Lining Shadowdeck

Op onze Classic Sturdy tref je het onderstaande aan…

Kap geheel op met witte zonwering – Shadow Deck Kap op met windzeil- No Wind Deck
Kap op zonder windzeil – Wind Deck
Kap voor weg – Ventilation Deck
Kap achterover – Half Sun Deck
Kap neer – Full Sun Deck
Kap weg – Wegdek
Classic Deckbridge

En dan hebben ze het over een Deckbridge. Rare naam eigenlijk. Wij staan altijd op het Deck bij de Bridge te sturen. Nou snappen we wel dat onze ooster- en zuiderburen dat graag willen, maar vernieuwing? Verder zijn het allemaal aardige schuiten hoor, niks mis mee, maar het verplaatst water, daar heb je een motor voor nodig en je wilt leefruimte. Wij hebben dat met onze Linssen Classic Sturdy 35 AC uit 1991. Bevalt prima maar als we een nieuwe konden kopen… dan weer een Linssen met alle dekken en bruggen!

Samenvatting.

Linssen Classic Sturdy 35 AC

We hebben de reis proberen samen te vatten in een aantal begrippen. Mochten er vragen zijn stel die dan gerust. Misschien krijg je wel antwoord.

Wij varen in een Linssen Classic Sturdy 35 AC uit 1991, loa 10,70 m, diepgang 1,10 m doorvaarthoogte min. 2,71 m.
Reisduur:  125 dagen = ca. 18 weken = ca. 4 maanden
Aantal liters: regen teveel; drinkwater 800 liter; brandstof 1350 liter; verbruik ca. 3,3 liter per uur.
Aantal kilometers: 3965 km; gemiddelde snelheid 8,5 km.
Aantal uren: motoruren: 407; vaaruren 462; wachttijden 55 uur
Aantal havens: jachthavens 91; gratis ligplaatsen 28; gratis ankerplekken 6.

Gebruikte kaarten en boeken.

Navigatie met PC Navigo

Navigatie met behulp van PC-Navigo EU 2014 op de PC en laptop.
Kaarten (vnl. als back-up):
Nederland: de complete ANWB serie
Duitsland: Oberweser en Fulda, Berlin & Mecklenburger Gewässer, Berlin & Märkische Gewässer van NV Verlag, Törnführer Elbe.
Tsjechië: Moldau en de Labe.
Polen: Nördliche Oder en Peene van NV Verlag. Let op: het Stettiner Haff staat hier niet op. Hier is een aanvullende kaart voor nodig.
Boeken: Vaarwijzer Nederland en Duitse binnenwateren, Capitool reisgidsen Praag & Duitsland, Der Rhein, vom Rhein zur Nord- und Ostsee beide van Manfred Fenzl.

Tips:

       

Onmisbare jerrycans goed voor 100 liter

 Zorg op tijd voor voldoende brandstof, zowel langs de Ober-Weser, de Elbe, de Peene  als de (West) Oder zijn vrijwel geen bunkerschepen en de tankstations in de nabijheid van de haven vaak net even te ver weg. Op het MLK zijn betere mogelijkheden.
De grote rivieren zijn regenrivieren, valt er in het bovenland weinig water dan kan het waterpeil snel zakken (60 tot 100 cm per etmaal  kan voorkomen). Houdt er rekening mee dat je ook weer terug wilt.
Internet is slechts mondjesmaat aanwezig met wisselende kwaliteit. Wij gebruikten vooral dongles meteen NL- of een Duitse SIM-kaart.