Sturdy Silver weer thuis vanuit de Oostzee

Sturdy Silver is weer thuis en ligt al weer 4 weken op zijn vaste plekje in de Recreatiehaven Broekhorn in Heerhugowaard. Al na een week zijn we al weer toe aan onze volgende vakantie. Ons huis  en alle familie en vrienden is helemaal prima maar varen is dat ook. Voor de volgende trip hebben we wel wat ideeën maar dat volgt later wel. Nu eerst de achterstallige zaken weer even op een rijtje zetten en afhandelen. Een van die zaken is een verhaal gemaakt worden voor het mooie magazine Motorboot en mogen de video opnames gemonteerd worden. Bij Watersport-TV wordt hard gewerkt aan de Linssen Sturdy Special en voor onze (deze) website mogen nog wat verhalen en afbeeldingen bij elkaar gezocht worden. Dat kunnen we thuis doen. Daarnaast zijn we al begonnen met het onderhoud van Silver. Zie hiervoor het kader. Maar eerst iedereen proberen te bezoeken die ons gemist hebben, de afspraken nakomen bij de diverse gezondheidszorg instanties, hier en daar even iemand helpen en vervolgens kom je tot de ontdekking dat je bijna niet thuis bent. En dat geeft weer het ‘echte thuisgevoel’. In ieder geval hebben wij een prachtige trip, vol spanning, avontuur en tegenslagen gehad. Daarover kun je later alles lezen in ons verslag en natuurlijk in Motorboot. Vergeet niet de leuke reisvideo’s die Watersport-TV gemaakt heeft te bekijken.

Hoeslakens wasssen in het DEK

DEK Lingen Potdeksel

Pech onderweg?

Voor dat we begin mei de trossen los knoopten hebben we de zaken voor elkaar. Alle filters zijn vernieuwd, er is een nieuwe dynamo inclusief een kleinere poelie geïnstalleerd, 1 service accu had het loodje gelegd en we hebben een aantal schilderklussen gedaan. En toch komen we in Medemblik aan met een zwakke startaccu. Tja, die gaan we dan ook maar vervangen. Met hulp van de havenmeesters wordt dit geweldig geregeld.  Op naar Yachtcontrol in Hattem, goedkoop is duurkoop zei mijn vader wel eens. Inderdaad de dieptemeter doet het vaker niet dan wel en dus zetten die jongens er een nieuwe NMEA2000 van Airmar in. Een paar dagen later ligt er water in het toilet, blijkt het pomphuis van de Jabsco een scheurtje te hebben opgelopen. Hoofdkraan dicht en geen prioriteit want we hebben twee toiletten. Dan mogen we aan de slag met de davits, die hebben schade opgelopen in een Duitse sluis. Bij de volgende sluis doet Mrs. Volvo van zich horen. Ze heeft er maar weinig zin in en dus aanleggen. Alles nalopen en dan blijkt er een tweepersoons laken in de schroef te zitten. Ook niet te versmaden. Op de Elbe willen we een ondiepe haven binnenlopen, echter deze is nog wat minder diep geworden. Langzaam stoot de boeg tegen de zandbank voor hun deur en dus gaan we verder naar Boizenburg. Ook daar doet Mrs. Volvo weer van zich spreken. Bij de reparatie blijkt dat de wierpot vol met zand zit en er nog net voldoende water binnen komt om de motor te koelen. Mr. Jabsco is deze trip geen vriend van ons. Nu weigert de vuilwaterpomp regelmatig zijn klusjes af te ronden. Met wat trucjes blijft die het dan toch nog wel even doen. Betekent wel dat we de vuilwatertank moeten schoonmaken. We maken de drab in de brandstof mee en we presteren het om de brandstoftanks leeg te varen. Beide lopen goed af en reservefilters zijn altijd aan boord. De morse hendel blijft niet meer staan in de stand zoals ik dat wil, daar kunnen we met wat kunstgrepen mee leven en ook die onderdelen komen op het boodschappenlijstje.

Kaarten verzamelen en verhuizen

Kaarten verzamelen en verhuizen

Thuisperikelen

Na een uur is het net of je niet weg geweest bent. Je rolt zo weer in de klussen en afspraken waar we mee gestopt waren in mei. Betekent ook bezoekjes afleggen bij familie en kennissen, de post afhandelen en de rekeningen eens even nakijken. Maar net zo goed dat we op de boot moeten inslingeren heb je datzelfde als je thuiskomt. Het voelt allemaal zo onwezenlijk aan.

Stel je voor, je hebt 137 dagen geen last van je TV en je smartphone en dus mis je ook al dat vervelende nieuws, moord en doodslag, oorlogen en Rutte cs. Slechte wifi verbindingen met zo nu en dan een kans om wat dingen in te halen, je bent dus alleen maar lekker met je trip bezig en de grootste vraag is dan ‘Wat zullen we morgen gaan doen’ of ‘Hoe ziet het weer er uit’. Natuurlijk willen we betere wifi verbindingen maar FB, Twitter en andere ondingen hebben we niet gemist, sterker nog we hebben die van onze telefoons verwijdert.

En dan ben je thuis en werkt alles weer, je wordt overspoeld met reclame en slecht nieuws. Iedereen wil van alles van je (zo lijkt het) en zo maak je jezelf weer gek en maak je deel uit van alle gekken om je heen. En net als je denkt ‘ik word echt gek’ dan is het tijd om te gaan varen.

Brandstof tank leegpompen

Knutsel & Frutsel

Afmeren is 1, leeghalen van zaken die naar huis mogen is 2 en daarna mogen de mannen weer beginnen aan hun knutsel & frutsel seizoen. Voor Silver zijn we er in geslaagd om een aardig lijstje samen te stellen. hier is onze eerste opzet.

Ik wil de stuurboord brandstoftank leeghalen en schoonmaken, olie en koelvloeistof met bijbehorende filters vernieuwen, impeller mag ook nagekeken worden, toilet repareren, lakwerk, opsporen van wat koelvloeistof lekkage, de bilge schoonmaken en in de verf zetten, winterklaar maken, vuilwaterpomp probleem oplossen, een bordje maken van polycarbonaat voor stickermateriaal, voor de buitenstuurstand een mooi plankje van hardhout om daar de nodige zaken op, in en aan te schroeven en zo zullen we hier en daar nog wel wat tegenkomen.

Interesse? Kijk op onze kluspagina!

Nieuws

Nog niet zo bar veel maar toch uit een goed hart!

Sommige schippers schijnen het nog niet te weten of hebben een ingebouwde radar in hun ogen. Varen in dichte mist mag alleen indien je een echte radar hebt en gebruikt.

Wat zielig voor deze mannen die een paar motortjes verzamelen, ze zullen nu vast wel last van hun rug hebben, denk ik