Proloog

Zondag 12 juli 2015

Alle festijnen worden vaak ingeluidt met een proloog ala de Tour de France. Zo ook deze. Laatste dag van ons havenmeesterschap in Heerhugowaard. ’s Morgens 1 camper uitgezwaaid, bagage geladen op de Silver Lining en dan nog als toegift een bezem over de steigers halen. Het Chinese afdekzeil van ons bijbootje plakken omdat dat slechts 1 jaar meegaat, met ducktape en daarna in de singels ophangen, biminikap opzetten en klaar. We redden het om rond 11:00 te vertrekken we naar huis om daar de laatste dingen te doen en op te ruimen. Toch nog even een paar wespen verteld dat ze een beter heenkomen moeten gaan zoeken en op weg naar onze demente moeder om gedag te zeggen. Samen wat babbelen en keuvelen over niks en nog wat bijzonders en dan door naar zoon Dëmko.

Dëmko brengt ons even naar de haven en heeft daarna 2 maanden de beschikking over ons karretje met trekhaak. Ook Indy, onze kleindochter rijdt even mee om opa en oma gedag te zeggen.

Dan beginnen de laatste 2 uur van onze havendienst. Op kantoor zit onze opperhavenmeester 1e klasse Karel al ons werk te doen met de eigenaresse (Ria Valk volgens Karel) van een camper en we beginnen alvast wat dingetjes over te dragen. Ik wist al dat er ook 2 passanten uit de Zaanstreek gearriveerd waren en die klopten ook aan. Nog lekker nakletsen en dan afsluiten. Daar komt Carlo, daar geef ik altijd wat extra aandacht aan. Een goeie vent die nooit te beroert is om even een helpende hand toe te steken en zo wordt het toch al weer wat later dan gedacht.
In de haven is het WiFi signaal slecht en dus heb ik tussendoor alle WiFi zaken al op het havenkantoor gedaan en zit ik nu met een glaasje jullie te voorzien van deze belanghebbende informatie. Ank kookt wat Chinezen warm en die smaken prima.
Plannen: Morgen rond 9:00 uur voor de spoorbrug bij Alkmaar, dan volgt een Kraspolder brugopening waarna we zonder oponthoud naar Wormerveer kunnen stomen.
Hoe dat in zijn werk gaat weten we morgenavond.

13-07 We trekken zuidwaarts, naar de zon

Heerhugowaard – Alkmaar – Zaandam, 35 km, 4 ½ uur.
Zaanse Schans

Vandaag is het vertrek een feit. Na overleg met Sint Jozef en met stralende regen staan we onder de biminikap en een windje 3 te overleggen…binnen of buiten sturen. Het wordt buiten en langzaam maar zeker drijft de Silver Lining de box uit.

Maar niet voordat we Karel op weg geholpen hebben. Hij had koffie en wij de info. Goeie deal!
En zo werd het een half uurtje later en moesten we circa 10 minuten wachten op de trein. En jawel daarna kunnen we onder de spoorbrug door en spoelt de regen nog steeds de boot schoon. Op naar Alkmaar, daar mag 1 brug, de Kraspolderbrug open. Ank roept de brug op via de marifoon en het gaat vlotjes. Wij zijn de marifoon zo gaan waarderen…wat een goed hulpmiddel is dat toch. Daar kan geen telefoon op Appie tegenop.
WV Bruynzeel Goed vertoeven

Langs Nicolaas Witse verder afzakken naar het Alkmaardermeer. Dit is een beetje een saai stukje van het Noord-Hollandskanaal. Een mooie gelegenheid om nu het even droog is en om alles wat hoger is als 2,70 m af te breken en de binnenstuurstand te gebruiken. Dan doet die ook weer eens wat.

Via het Alkmaardermeer drijft de Sturdy naar de Beatrixbrug in Knollendam. Alles naar beneden kunnen we daar gewoon door (wij zijn 2,72 hoog) en na de brug stuurboord uit langs Knollendam de Zaan op.
Tja als je in Noord-Holland bent geweest dan zou je de Zaanse Schans gezien moeten hebben. Het is op beide oevers een lust voor het oog en de Schans heeft enkele ligplaatsen. Een heel fotogeniek gebied. Dan komt Wormerveer aan bod. Daar kun je goed je inkopen doen er zijn immers voldoende aanlegmogelijkheden aan de kade en er is de Zaanbrug. Die moet wel even open maar dat gaat vandaag heel vlotjes. Onderweg langs de Zaan tref je een aantal ligplaatsen waar je 3×24 uur gratis kunt afmeren. Ook vaar je langs oude fabrieken zoals bij Wormerveer / Wormer en Zaandam. De merken Honig, Duyvis en Verkade kennen jullie vast wel. Ook Sigma Coatings was aanwezig. Nu staan er appartementen, soms mooi, soms lelijk vinden wij. Tsaar Peter kun je vinden in het centrum toen hij daar op de timmerschool zat.
Helaas…

Alle andere bruggen kunnen wij wel onderdoor tot de Wilhelminasluis in Zaandam. Verval nauwelijks en de dienstregeling varieert vanwege een renovatie. Maar vandaag hebben we geluk, we hoeven hier geen € 5,00 te doneren.

Na de sluis kom je op de Voorzaan. Na de Den Uylbrug heb je een bunkerstation (Van Megen en kom je op het Noordzeekanaal. Het kanaal steek je haaks over en gaat dan bakboord uit richting Amsterdam. Na een paar honderd meter zie je aan bakboordzijde een zijkanaal met containerbedrijf Vrede en daar tref je ook JH Bruynzeel. Redelijk onbekend en voor passanten altijd plek.
We leggen aan met de wind mee ( nee we weten het wel maar in dit geval moest het maar even). De voorzitter komt even helpen en omdat we hier gelegen hebben kennen we elkaar en weten we hoe eea werkt. Aanleggen, koffie drinken met een aantal anderen en gezellig ouwe nelen. Dan toch weer aan het werk. Het getapte drinkwater in Broekhorn begint te ruiken. Dus dat gooien we overboord. Een zooitje reinigingsmiddel er in en daarna spoelen en vullen met Bruynzeelwater.
Oh ja met leedwezen en dikke tranen in onze ogen moeten wij jullie meedelen dat we onze agressieve wespen-tokkies hebben moeten laten inslapen.

14-07 Op bezoek bij Bruynzeel en Zaandam

Lekker geslapen en toch mooi op tijd om koffie te zetten en rustig aan wakker te worden. Ik pak al vast de fietsen en mag ook de bandjes oppompen. Die zijn in de winter wat ingedut maar nu weer hard genoeg om ons te verplaatsen.

Dan klinkt de bel ten teken dat er in het clubhuis ‘Het Theehuis’ gratis koffie geschonken wordt. Iedereen is dan welkom die aanwezig is in de haven. Wij zijn nu bijna een jaar weg en praten elkaar bij over de zaken die gebeurt zijn. En uiteraard komen het weer, politiek, geld, Griekenland en de pensioenen ook aan bod.
Na de koffie pakken we de fietsen en trappen naar het centrum van Zaandam dat onlangs geheel op de schop genomen is. Het ziet er nu goed uit en kan weer jaren mee. Onze eerste stap is de ANWB. Ik ben de, weliswaar verouderde, back-up waterkaarten vergeten en wil toch een paar van die dingen bij me hebben.
Ook zijn we een donkere broek voor mij vergeten in te pakken. Die scoren we ook. Die heb ik aan boord altijd wel nodig, een lichte broek is met een uurtje trouwens ook donker. Nog even een visje happen op de kop van de Gedempte Gracht en we keren via de Zuiddijk weer terug naar de haven.

Na het opbergen van de buit neem ik eerst even het dek en de ramen onderhanden.

Rondom onze thuishaven wordt nog flink gebouwd en binnen een dag ligt je boot vol met zand als de wind je ongunstig gezind is. Dus dat zijn we nu ook kwijt en alle ramen kun je weer gebruiken.

Na een ochtendbuitje hebben we daarna geen drupje gehad en prikt de zon er zo nu en dan even doorheen. De temperatuur is zo’n 23 graden. Niet mis en warm zat voor deze werkdag.
’s Avonds weer even aan de koffie in het Theehuis en afscheid genomen van de oude clubvriendjes. Misschien dat we op de terugweg nog even aanwippen.
Morgen tuffen we met maximaal 12 km/uur het Noordzeekanaal op richting Amsterdam en het Amsterdam-Rijnkanaal. Met een beetje mazzel schommelen we niet in slaap en gaan we WSV De Peiler in Vianen bezoeken.

15-07 Zaandam – Vianen

Bakken die langsvaren

We slapen erop. 7:30 Klaar wakker om koffie te zetten, ons ordentelijk te maken en de boot klaar te maken voor onze volgende etappe. Vandaag een tocht van circa 60 km over het roemruchte Amsterdam-Rijnkanaal. Maar eerst om 8:30 het Noordzeekanaal en het IJ. Altijd mooi om te zien hoe die grote kanjers voorbij glijden. En ook het Noordzeekanaal leeft altijd. Het voormalig REM TV eiland, de NDSM werf met nieuw leven en zeker ook het verbouwde Centraal Station met al zijn bedrijvigheid er om heen. Punt van aandacht is wel dat je je aan de regels houdt, dat betekent 12 km, stuurboordwal en haaks oversteken. En vooral ook kijken, alle kanten op. Als je dat doet is er niks aan de hand.

Ons volgend bootje

Achter en voorbij het Centraal Station kom je op mijn geboortegrond en dus gluur ik altijd overal naar binnen maar ik zie ook de verbeteringen. De oude vemen en pakhuizen inclusief het rangeerterrein zijn grotendeels verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor appartementen en flats met aan de IJ-kant een prachtig uitzicht. Niks mis mee.

Aan het einde van het eiland gaan we stuurboord uit het Amsterdam-Rijnkanaal  (ARK) op.
Ook hier stuurboord wal houden en als je een marifoon hebt dan luister je op de aangegeven blokkanalen. Dan hoor je wat er op je af komt en waar de beroepsvaart mee bezig is. Extra handig is het als je je even aanmeldt dat wij nou net vergeten te doen.
Verder valt het  ARK wel mee en jazeker ook wij treffen een Duitse schipper die langs de woonboten mooie golven trekt en overheidsdienaren die een golfje meer of minder niet schuwen. Varen doe je samen nietwaar.

Dan is daar de Beatrix sluis, ik roep hem op en als we vaart maken kunnen we de bakboordsluis in. Helaas dat halen we niet. Dan de stuurboordsluis. Daar vaart een kegelschip naar binnen en na overleg mogen wij, mits we afstand houden, mee schutten. En zo lukt het om zonder wachttijd door de sluis te gaan.

Op naar de Lek en jachthaven WSV De Peiler waar we al eerder te gast waren. Uiteraard regent het als we willen vastmaken. We krijgen plek D36, een ruime box met lange vingersteigers, De assistentie staat al klaar en dus is het aanleggen een eitje. Koffie is er vandaag niet omdat op woensdag de inkopen gedaan worden, dan maar een aanmeerborrel aan boord.
Nu eerst de juiste foto’s er bij graaien en dan nog even de bestanden uploaden naar het blog zodat jullie weer allemaal tevreden zijn.

 

Morgen naar Tiel denk ik, weer over het ARK.