Het vaaravontuur

Duitsland

Duitse vlag Germany

Denemarken

Denemarken

Belgie

Belgie Vlag Belgium

Polen

Polen

Ik hou van avontuur en ik heb de laatste jaren al veel avonturen en uitdagingen meegemaakt.
Het eerste jaar met de nieuwe schippers ben ik in Nederland gebleven en heb ik verschillende kortere tochtjes met hun gemaakt. Vooral om aan elkaar te wennen.
Daarna volgde België, drie keer Duitsland, een stukje Polen, DenemarkenBelgië en Nederland. Ik zou wel meer willen zoals naar Frankrijk of nog een keer Denemarken met Zweden. Maar ik mag niet alleen op stap. Wie weet komt dat er nog eens van. Vaarplannen zijn er zat!

Wil je ook vrienden met mij worden? Kijk dan eens op onze vrienden pagina.

Vaargebied

Mijn vaargebied kan mij niet groot genoeg zijn. Door mijn bevallige Limburgse bouw zijn er wel een paar grenzen. Ik ben gemaakt voor het binnenland en de kustwateren tot 10 mijl uit de kust. Dat houdt in dat ik in heel Europa mag varen, bijvoorbeeld naar Zweden, Finland, Rusland, Turkije, Spanje en Griekenland. Maar Noorwegen en de Atlantische Oceaan weer niet.

Er blijven gelukkig genoeg zeeën, zoals de Noordzee, Waddenzee, Middellandse Zee, Oostzee, Zwarte Zee en de Kaspische Zee over. En dan de grote rivieren zoals de Rijn, Elbe, Oder, Donau, Rhône en dergelijke. Tel daarbij op de diverse meren, plassen en kleinere kanalen en rivieren die ozo leuk zijn. Dat zijn niet altijd de makkelijkste wateren maar het zou kunnen dat we daar wel een keer terechtkomen. Ik kan het wel… nu de schippers nog even bijscholen.

Hoe ga ik dat regelen?

In de wintertijd krijg ik wat hulp om mijn plannen te kunnen uitvoeren. Ik zeg waar ik naartoe wil en mijn schippers zoeken de rest wel uit. Ik ben nu meer dan 25 jaar aan het varen en ik weet echt de weg wel op het water. Ik ben al vaker in Frankrijk geweest maar die schippers van mij nog niet. En dat ondanks hun 35+ jaren ervaring met allerlei bootjes en Tupperware bakjes. Desondanks willen de schippers altijd extra informatie.

Allereerst de route die ik wil varen, die geef ik door en dan komt dat in die computer van hem en met een programma dat PC Navigo heet, heeft hij die route snel op het scherm en ziet dan alles wat een schipper denkt nodig te hebben. Dan gaat hij naar de winkel of beurs en koopt ouderwetse opgekalefaterde waterkaarten als backup voorziening voor de delen die zij nog niet hebben. Daarna wordt bekeken welke plaatsen er bezocht kunnen worden en welke aanlegmogelijkheden er zijn. Natuurlijk vergeten ze mij niet. Ik wil zo nu en dan lekker fris drinkwater, ik wil mijn vuilwater kwijt en zo nu en dan snoepen van een verkwikkende 230 V installatie. Maar Mr. Volvo wil ook energie uit de brandstoftank kunnen blijven opzuigen zodat we altijd verder kunnen. Dus ik heb wel wat eisen.

Ik doe dat niet alleen, zonder de hulp van Mr. & Mrs. Volvo en Miss. Sanitaria blijf ik ook aan de kant. En soms komt, als we in Noord Nederland zijn ook mijn vriendin Marie Kriete even langs.

Per dag vaar ik wat afstand/tijd betreft niet zo veel, meestal rond 3 á 4 uur. Soms ook wat langer omdat het nu eenmaal zo is. Gemiddeld plannen we na 2 á 3 vaardagen 1 rustdag in en dan laten we ons leiden door wat er op ons afkomt. Nou ja rust, veelal gaat dan Miss Sanitaria aan het werk en dat geeft vaak wat herrie.

Tijdens de vaart wordt er een blog bijgehouden en via de website www.msSilver-Lining.nl, mijn website, verspreid. Daarin staat in het kort de belevenissen, enkele foto’s, de vaartips en allerlei andere zaken die voor de schippers en mij belangrijk zijn. Wellicht dat een volgende Linssen, de andere families zijn ook welkom, er dan zijn/haar voordeel mee kunnen doen.

En dan?

Dan is het hopen op een heel mooi vaarseizoen met beneden voldoende nattigheid en boven een lekker zonnig temperatuurtje om alles te kunnen doen waar je zin in hebt. Kan mij niet warm genoeg zijn, ik lig toch lekker 1 meter in de koele plons. Behalve de voorgenomen route wordt er ook afgeweken als we iets leuks tegenkomen. Ik gooi dan het roer om en soms krijg ik dan verwarde blikken over het dek heen. Maar ik ga lekker toch.

En mijn schippers denken dat het zo gaat…

Met een motorboot ben je, t.o.v. een camper enigszins beperkt qua afstanden of het neemt veel tijd in beslag. Silver is niet zeewaardig (wel kustwaardig) en dat levert dus een grens op. Het vaargebied blijft dus binnen de Europese binnen- en kustwateren. Verder stellen we wat eisen aan de rest van het vaarwater. Namelijk het moet met Silver bevaarbaar zijn. Dat houdt in dat overal voldoende water staat om te kunnen varen en de doorvaarthoogte van alle vaste bruggen moet minimaal 2,75 m. zijn. Dat lijkt ingewikkelder als dat het is want daarvoor hebben wij PC-Navigo van Noordersoft aangeschaft. Eenmaal gestart en de eerste keer de gegevens van Silver vastgelegd hoeven we ons niet meer druk te maken over het bovenstaande.

Waarheen?

Bestemmingen genoeg, landen als Duitsland, Denemarken, Oostenrijk, Frankrijk enzovoort kunnen allemaal bevaren worden door Silver. Het kan nog gekker. In theorie kunnen we binnendoor naar Turkije en via de Middellandse Zee en de Rhône weer terug. Of we komen terug via de Kaspische Zee, Rusland en Polen. Met andere woorden de bestemmingen zijn talrijk al hebben Italië, Portugal en Spanje behalve de zee niet zoveel mogelijkheden landinwaarts.

Eenmaal een bestemming (meestal een land) dan pakken we een kaart en kijken wat we dan zoal tegen kunnen komen. En we zetten de 1e opzet in PC Navigo die in een paar seconden de route voor je op het scherm zet. Dit eerste plan kan altijd nog worden aangepast en dat gebeurt dan ook veelvuldig. Vanuit PC-Navigo kun je een reisplan afdrukken of exporteren naar Excel. Eenmaal in Excel kun je een lijst met plaatsnamen vaststellen. Meestal kijkt Ank dan welke al of niet historische plaatsen we sowieso willen bezoeken, bijvoorbeeld Antwerpen of Berlijn. Zij pakt de Capitool of een andere  reisgids erbij en geeft aan of we daar stoppen of niet. Ook plaatsen die interessant zijn maar niet direct in de buurt worden genoteerd. Wellicht zijn die met de fiets of met openbaar vervoer te bereiken.

PC-Navigo kent ook de jachthavens of andere soorten ligplaatsen en dus kun je per plaats bekijken of je er überhaupt kunt aanmeren. Ook handig als je weer bunkeren moet. Meestal is er wel overal water te krijgen en is er een supermarkt altijd wel op fietsafstand.

Oké, de route is voorlopig klaar. Nu nog even kijken hoeveel brandstof we denken te gebruiken en waar we dat kunnen inslaan. Rechtstreeks van de pomp in de tank is natuurlijk makkelijk en comfortabel maar dat soort stations zijn er niet zo gek veel en zijn veelal duurder. Dus zul je ook met jerrycans aan de slag moeten. Maar waar zijn die tankstations? Dat geeft PC-Navigo slechts hier en daar aan en dus heb je andere info nodig. Soms uit een Vaarwijzer of Pilot, soms van een kaart en anders folders van charterbedrijven. Of… de havenmeester, die weet en kan immers alles.

Lectuur en kaarten

Nu de route een meer vaste vorm heeft aangenomen willen we informatie over het vaarwater en steden/dorpen concreter maken. De keuze en aanschaf van waterkaarten moet gebeuren. Meestal doen we dat samen met Datema Amsterdam in Gorinchem. De kaarten zijn handig voor het overzicht maar dienen tevens als backup als de techniek het laat afweten. En niet onbelangrijk is het juiste advies. En dat geeft Datema.