Gaan we nog wat doen, Silver?

Denkwerk

The Bridge

The Bridge

Allerlei kaarten nodig

Kaarten

Vaarinformatie

Vaarwijzer Scandinavie

Wat zijn onze plannen?

Afmaken waar we aan begonnen zijn..

Al even een tijdje geleden moesten we onze reis naar Denemarken / Zweden / Polen afbreken vanwege een sterfgeval. Bij terugkomst aan boord waren we niet meer gemotiveerd om die tocht af te maken. En dus hebben we toen een andere weg gekozen. In 2019 hebben we vanwege een verhuizing wel gevaren maar voor ons doen korte tripjes. En dus lopen we te spinsen op een nieuwe uitdaging.

Frankrijk kwam weer voorbij, we hebben Warschau en Praag niet kunnen afmaken door de extreem lage waterstanden in de regenrivieren. Dat zijn echt tochten voor het vroege voorjaar of het latere najaar. We willen zon en liever geen 40 graden. Het is nooit goed lijkt het wel. En dus…

Voor 2020 verloopt de aanlooproute anders. Althans als de weergoden het met ons eens zijn. Plan is om bij Delfzijl naar Emden en Aurich te gaan. Daar zijn we al eens geweest. Dat watertje kunnen we volgen tot de haven van Wilhelm, daarna een stukje wadvaren en naar Hamburg. Silver wil niet/kan niet binnendoor naar Kiel en in Hamburg zijn we ook nog niet geweest, althans niet met Silver. Overigens maakt het qua km’s niet veel uit of je via Kiel of Lübeck naar Fehmarn gaat. Indien er bij Kiel schietoefeningen gaande zijn dan zit je al bijna in Denemarken maar nog wel een stukje verwijdert waar wij willen zijn.

Zo dat is een tipje van de Hollandse boerkini!

De 1e etappe in 2018

Twee tochten, een korte en een warme?

We spelen wel eens met de gedachte om twee tochten per jaar te maken. Indien je dan wat verderop wilt dan heb je tijd nodig. En tijd hebben we wel. Maar mevrouw de schipperin wil toch wat vaker haar (klein)kinderen zien. En dus kun je dan gewoon 2 x 3 maanden weg een maandje thuis en huppakee de volgende. Ut is ’n optie! Nog effe een naggie over slape.

Maar goed, we zijn in een luxe situatie dat we keuzes mogen maken. We kunnen 5 á 6 maanden weg en we kunnen het in 2-en doen. Silver gaat bij voorkeur 6 maanden of langer achter elkaar weg. Dat scheelt wel heel wat heen en weer gevaar als het eindpunt en het volgende beginpunt een eind uit elkaar liggen.

En misschien blijft het bij dromen, misschien laat onze gezondheid ons in de steek, misschien… Tja dan kom je nooit weg. 🙂 Wij zullen doorgaan als water uit de kraan. Tenslotte willen we ook nog naar Zweden en Frankrijk. En daar mag je dan wat tijd voor reserveren.

Een andere optie kan zijn 1 x 4 maanden naar een verre bestemming en de rest in Nederland bivakkeren. Of je verkoopt gewoon je boot. Tja, die tijd komt ook maar nu moeten we er nog niet aan denken.

Je gaat op reis en je neemt mee…

Elektronisch: PC-Navigo, WinGPS, NV-Verlag
PC Navigo heeft duidelijk de voorkeur, lekker voor de binnenwateren. WinGPS als back-up en is op de Oostzee met de NV-Charts wel handig. Althans voor een deel want de oostkust van Zweden heeft Delius-Klasen dan weer in handen. Helaas mag PC-Navigo dit niet leveren in hun formaat. En dus gaan we weer even buurten bij Datema-Amsterdam.

Dan zijn er de ouderwetse waterkaarten van Nederland, Duitsland, Polen, België, Frankrijk en de Oostzee. Makkelijk voor het overzicht en je een idee te geven wat er mogelijk is. Bovendien een back-up indien de elektronica het laat afweten.

Pilots/Vaarwijzers

Normaal ben ik wel enthousiast over de vaarwijzers over Duitsland en België. Dat zijn lekkere boeken om te lezen en waardevol aan boord. Minder enthousiast ben ik dan weer over Nederland (beschrijft niet of nauwelijks de helft van het vaarwater), Frankrijk (zoek je eigen een Franse slag in de rondte) en de Oostzee (geschreven door zeilers en hun narigheden). Natuurlijk is dat onze mening en die mogen nog steeds uiten, denk ik.

Techniek

AIS Transponder onder het motto ‘zien en gezien worden’, een 2e (hek) anker voor de Scandinavische wateren, elektrische vouwfietsen, wifi en reserveonderdelen zoals filters, slangen en impellers.

Kun je ons vinden?

Klik eerst hier op de link naar de Traffic site. Ons mmsi nummer is 244050170. Daarop kun je ook zoeken. Dat is ons identificatienr zoals we daar geregistreerd staan. In de winterperiode wordt er door ons niet uitgezonden en zul je ons dus niet vinden. Wellicht een plaatje van Silver in Heerhugowaard. Ook als we langer dan 30 minuten stil liggen wordt er van uitgegaan dat we in een haven gearriveerd zijn of dat we liggen te wachten voor een sluis. Ook dan wordt het wat onduidelijker. Out of range heet dat dan.

Tijdens de vaart stuurt onze AIS regelmatig onze positie door naar andere schepen en Traffic.com, Dus als je ons ziet verschijnen dan heb je de meest actuele plek voor je neus. Op die manier vaar je een beetje met ons mee naar een volgende bestemming.

Zijn we al ergens geweest?

Maar natuurlijk, we hebben al hier en daar wat gehuchten en nederzettingen gezien. We dobberen al geruime tijd mee en voor de schipper begon dat al als kind. Deze historie kun je op onze pagina Historie bekijken.
Soms een dorp of provinciestadje en ook hoofdsteden zijn niet meer zo onbekend.
De een nog leuker als de ander. Als je dan een stukje zoekt waar je nog niet bent geweest wordt het wel steeds een beetje lastiger.
Om jullie een idee te geven kun je hiernaast bekijken waar we wel eens geweest zijn. Op verzoek van onze bezoekers hebben we een verdieping in de symbolen aangebracht. Bovendien kun je het beeld vergroten en verkleinen.

De anker-symbolen zijn de plekken waar we in een jachthaven overnacht hebben. De “P” is veelal een gratis ligplek en kan ook een intiem ankerplekje zijn.  Met de verrekijker geven we aan dat je op deze plek, behalve winkels ook andere zaken kunt bekijken zoals kastelen, musea, gebouwen, historie en andere leuke dingen. Uiteraard waar wij zijn is het altijd de moeite waard! Soms is ook een gratis ligplek beschikbaar bij plaatsen die je zou moeten bezoeken, zoals Berlijn Charlottenburg bijvoorbeeld. In zo’n geval hebben we een keuze gemaakt.