Gaan we nog wat doen, Silver?

Denkwerk

The Bridge

The Bridge

Allerlei kaarten nodig

Kaarten

Vaarinformatie

Vaarwijzer Scandinavie

Wat zijn onze plannen?

Afmaken waar we aan begonnen zijn..

Al even een tijdje geleden moesten we onze reis naar Denemarken / Zweden / Polen afbreken vanwege een sterfgeval. Bij terugkomst aan boord waren we niet meer gemotiveerd om die tocht af te maken. En dus hebben we toen een andere weg gekozen. In 2019 hebben we vanwege een verhuizing wel gevaren maar voor ons doen korte tripjes. En dus lopen we te spinsen op een nieuwe uitdaging.

Frankrijk kwam weer voorbij, we hebben Warschau en Praag niet kunnen afmaken door de extreem lage waterstanden in de regenrivieren. Dat zijn echt tochten voor het vroege voorjaar of het latere najaar. We willen zon en liever geen 40 graden. Het is nooit goed lijkt het wel. En dus…

De huidige route gaat 1 mei starten, mits het weer en alle andere zaken daar aan meewerken. En dus gaan we weer via de Drentsche kanalen naar Ter Apel en Haren en via het DEK en het MLK naar Lübeck. Daar trekken we het zeegat uit naar Fehmarn en Denemarken. Daar gaan we lekker ronddobberen tot we Zweden in het oog krijgen! We kunnen die verleiding niet weerstaan en dus trachten we Stockholm te bereiken. Lukt het niet dan is dat jammer.

Voor 2021 hebben we ook al een grof plan. Dan willen we toch kijken of een paar maanden in Frankrijk kunnen zwerven. Ik weet niet of we heen en weer de Rhône op en af gaan maar de Sâone staat op het programma, net zoals een paar grote steden. Links om of rechtsom we gaan kijken of we dit kunnen waarmaken.

De 1e etappe in 2018

Nog even onze gedachten afstemmen?

We gaan, denken wij, nog een jaar of 5 verre reizen maken, daarna zal het wel of korte trips zijn of we gaan wat anders doen. En misschien worden het wel 4 jaar of 6. Wie het weet mag het zeggen! Maar we houden daar wel wat rekening mee.

De komende jaren hebben we nog genoeg wensen en ideeën om landen te bezoeken. Frankrijk staat favoriet voor 2021, Polen willen we nog bezoeken, denk dan aan Gdansk, Warschau en andere plaatsen; en wie weet nog een tweede poging om Tsjechië en Praag te bezoeken. Indien we op deze wijze onze laatste verre reizen kunnen gaan volbrengen dan zijn wij al tevreden. En de tijd daarna? Die hebben we nog niet ingevuld. Geen camper want dat is meer stress als varen. En dus zal het wel vliegen worden. Waarheen? Ach, weet je, dat zien we dan wel weer.

En wat dan nog! We gaan gewoon door. Zolang wij het leuk vinden en het fysiek aan kunnen nemen wij geen afscheid van al die mooie herinneringen die we allemaal verzamelt hebben en koesteren. Al die mensen die we hebben ontmoet, soms kort, soms wat langer maar toch een plekje in ons leven. Wat is er mooier!

Voor nu wachten we met smart op de Oost-Zweedse vaarkaarten van Delius. De nieuwe versie komt eind maart in Nederland op de markt. Beetje laat voor mijn gevoel maar wel op tijd.

Je gaat op reis en je neemt mee…

Elektronisch: PC-Navigo, WinGPS, NV-Verlag
PC Navigo heeft duidelijk de voorkeur, lekker voor de binnenwateren. WinGPS als back-up en is op de Oostzee met de NV-Charts wel handig. Althans voor een deel want de oostkust van Zweden heeft Delius-Klasen dan weer in handen. Helaas mag PC-Navigo dit niet leveren in hun formaat. En dus gaan we weer even buurten bij Datema-Amsterdam.

Dan zijn er de ouderwetse waterkaarten van Nederland, Duitsland, Polen, België, Frankrijk en de Oostzee. Makkelijk voor het overzicht en je een idee te geven wat er mogelijk is. Bovendien een back-up indien de elektronica het laat afweten.

Pilots/Vaarwijzers

Normaal ben ik wel enthousiast over de vaarwijzers over Duitsland en België. Dat zijn lekkere boeken om te lezen en waardevol aan boord. Minder enthousiast ben ik dan weer over Nederland (beschrijft niet of nauwelijks de helft van het vaarwater), Frankrijk (zoek je eigen een Franse slag in de rondte) en de Oostzee (geschreven door zeilers en hun narigheden). Natuurlijk is dat onze mening en die mogen nog steeds uiten, denk ik.

Techniek

AIS Transponder onder het motto ‘zien en gezien worden’, een 2e (hek) anker voor de Scandinavische wateren, elektrische vouwfietsen, wifi en reserveonderdelen zoals filters, slangen en impellers.

Kun je ons vinden?

Klik eerst hier op de link naar de Traffic site. Ons mmsi nummer is 244050170. Daarop kun je ook zoeken. Dat is ons identificatienr zoals we daar geregistreerd staan. In de winterperiode wordt er door ons niet uitgezonden en zul je ons dus niet vinden. Wellicht een plaatje van Silver in Heerhugowaard. Ook als we langer dan 30 minuten stil liggen wordt er van uitgegaan dat we in een haven gearriveerd zijn of dat we liggen te wachten voor een sluis. Ook dan wordt het wat onduidelijker. Out of range heet dat dan.

Tijdens de vaart stuurt onze AIS regelmatig onze positie door naar andere schepen en Traffic.com, Dus als je ons ziet verschijnen dan heb je de meest actuele plek voor je neus. Op die manier vaar je een beetje met ons mee naar een volgende bestemming.

Zijn we al ergens geweest?

Maar natuurlijk, we hebben al hier en daar wat gehuchten en nederzettingen gezien. We dobberen al geruime tijd mee en voor de schipper begon dat al als kind. Deze historie kun je op onze pagina Historie bekijken.
Soms een dorp of provinciestadje en ook hoofdsteden zijn niet meer zo onbekend.
De een nog leuker als de ander. Als je dan een stukje zoekt waar je nog niet bent geweest wordt het wel steeds een beetje lastiger.
Om jullie een idee te geven kun je hiernaast bekijken waar we wel eens geweest zijn. Op verzoek van onze bezoekers hebben we een verdieping in de symbolen aangebracht. Bovendien kun je het beeld vergroten en verkleinen.

De anker-symbolen zijn de plekken waar we in een jachthaven overnacht hebben. De “P” is veelal een gratis ligplek en kan ook een intiem ankerplekje zijn.  Met de verrekijker geven we aan dat je op deze plek, behalve winkels ook andere zaken kunt bekijken zoals kastelen, musea, gebouwen, historie en andere leuke dingen. Uiteraard waar wij zijn is het altijd de moeite waard! Soms is ook een gratis ligplek beschikbaar bij plaatsen die je zou moeten bezoeken, zoals Berlijn Charlottenburg bijvoorbeeld. In zo’n geval hebben we een keuze gemaakt.